مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی بستر لازم برای احیاء و صیانت از فرهنگ بومی منطقه را فراهم کرده است.

جنگل های هیرکانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مسعود حلاج‌پور گفت: جنگل‌های هیرکانی نوار سبزی به طول ۸۵۰ کیلومتر و مساحت یک میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار هستند. همچنین ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی بستر لازم برای حفظ آن و صیانت از فرهنگ بومی منطقه را فراهم کرده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ادامه داد: ثبت جنگل‌های هیرکانی به عنوان یکی از میراث کهن ایران زمین و گیلان، در فهرست میراث جهانی در چهل و سومین گردهمایی جهانی یونسکو به ثبت رسید. این جنگل‌ها که سواحل جنوبی دریای کاسپین را پوشانده‌اند، باقی‌مانده جنگل‌های پهن‌برگ از دوران سوم زمین‌شناسی هستند.

حلاج‌پور افزود: فرآیند تکامل جنگل‌های هیرکانی از ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال پیش به شکل طبیعی و پیوسته ادامه پیدا کرده است.

وی  ادامه داد: بسیاری از گونه‌های گیاهی موجود در این جنگل‌ها، امروزه به‌صورت فسیل در اروپا پیدا شده است. به‌همین دلیل از این جنگل‌ها به عنوان فسیل زنده یا موزه طبیعی یاد می‌شود.

حلاج‌پور گفت: صیانت از این میراث ارزشمند امری است که باید برای تحقق آن با دقت برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان سایت لیسار و گشت رودخان را از جمله شمالی‌ترین و غربی‌ترین سایت‌های معرفی شده جنگل‌های هیرکانی ذکر کرد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر از مجموع ۱۲ سایت در سه استان گیلان، مازندران و گلستان، ۳ سایت سیاهرود رودبار، گشت رودخان و لیسار در استان گیلان قرار ‌دارند.

حلاج‌پور سیاهرود رودبار را نیز با دارا بودن توده جنگلی کوهستانی بسیار منحصر به فرد و تنوع اقلیمی‌اش یکی دیگر از سایت‌های قرار گرفته در این فهرست دانست.

وی عنوان کرد: ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی در حقیقت فرصتی مناسب برای پیوند داشته‌های طبیعی استان گیلان با گنج گرانبهای فرهنگ آن است.

وی تلاقی طبیعت به عنوان زیستگاه اصلی مردم گیلان را با داشته‌های فرهنگی آن نقطه عطفی در تغییر نگاه و چگونگی توسعه در استان تلقی کرد.

حلاج‌پور اظهار کرد: برای تحقق این هدف تبیین فرهنگ هیرکانی و برنامه‌ریزی توسعه محور با رویکرد پایدار، حفظ محیط‌زیست و آموزش همگانی وظیفه‌ دستگاه‌ها، تشکل‌های مردمی و فعالان این حوزه است.

کد خبر 525710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha