روز آخر دو بار ورق برگشت طوری که آخرین نامزد، آخر از همه آمد که بتواند یکجا از همین اول کاری، دو سه نامزد را که پیش از ظهر ثبت‌نام کرده بودند، کیش کند.

انتخابات

همشهری‌آنلاین - ناصر علاقبندان: تراکم نامزدها بازی را پیچیده کرد و به تعبیری از لیگ برتر به لیگ دسته سه تنزل داد. در حالی اول وقت واکنش‌ها به روند ثبت‌نام چنین بود که نشانه‌ها و بارقه‌های رخدادی که شاید شگفت‌آور باشد بروز کرده است. رئیسی، لاریجانی و جهانگیری چند چهره اصلی رقابت، ثبت‌نام و بیانیه‌های دامنه‌دار و پر و پیمانی صادر کردند.

تابلوی پرطرفدار

جالب آن‌که جز تاج‌زاده که دیروز ثبت‌نام کرد تا آخرین ثبت‌نام، اکثر نامزدها حاضر نشدند از زیر تابلوی مستقل ذره‌ای کنار برود.

اتفاق تازه

حتی پیش از ظهر لابه‌لای انبوه تحلیل‌ها، پیام‌های کوتاه در شبکه‌های اجتماعی، حتی گفت‌وشنودهای مردم ناگهان یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی افتاد؛ انگار تنور انتخابات دارد گرم می‌شود و ممکن است داغ شود.

اشتیاق تسخیر

همچنین روز شلوغ ستاد انتخابات از همان دقایق نخست تا حدود ظهر و آمدن‌هایی نوبه‌نو که برخی تا لحظه وقوع در هاله‌ای از ابهام بود، ناظران و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی را وادار کرد در واکنش به ثبت‌نام‌ها پیش‌بینی کنند این روند تضارب آرایی که با خود همراه خواهد ساخت نقطه آغاز و احتمال داغ شدن تنور انتخابات خواهد بود. از ظهر به بعد اما ورق برگشت، آنچه داغ و داغ‌تر و بلکه فراتر از آن می‌شد بازار اشتیاق تسخیر صندلی قدرت بود.

انکار پوششی‌ها

جالب آن‌که عمده آنانی که ظهر به بعد و برخی که در ۴ روز قبل آمدند مهم‌ترین نکته‌شان این بود که کاندیدای پوششی نیستند. حتی از زیر میز زدن و نگرانی از تاریخ ۳هزار ساله ایران و نجات و... داد سخن سر دادند. جالب‌تر آن‌که نکته‌پرانی رقابت و بگومگوها ساعتی بعد از ثبت‌نام‌ها شروع شد و شدت هم گرفت.

فهرست کوتاه نیامدن

اگرچه در این میان اعلام و عمل به نیامدن که خشت اولش را ظریف گذاشته بود هم صورت پذیرفت. علی‌اکبر صالحی و غلامرضا عارف بیانیه انصراف دادند و محمدباقر قالیباف هم بر اعلامی که کرده بود عمل کرد و با آمدن رئیسی نیام؛، او البته از جانب جریان انقلابی از دیگر انقلابی‌ها خواسته بود نیایند اما بعد از آمدن رئیسی انقلابی‌هایی چون زاکانی و سعید جلیلی و خوش‌چهره در عملی انقلابی آمدند تا تأکید رئیسی بر مستقل آمدنش ملموس‌تر شود. از سوی دیگر نیز بعد از آمدن جهانگیری لااقل ۶ چهره اصلاح‌طلب دیگر ثبت‌نام کردند.

فهرست ۴۵ نفره

در مجموع نیمی از حدود ۴۵ چهره سیاسی شناخته‌شده‌ای که ثبت‌نام کرده‌اند، روز آخر به وزارت کشور آمدند.

 اسامی و عناوین افرادی که دیروز به وزارت کشور آمدند به ترتیب ورود از این قرار است: علی لاریجانی (رئیس سابق مجلس)، شمس‌الدین حسینی (وزیر اقتصاد دولت دهم)، عباس آخوندی (وزیر راه دولت روحانی)، محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران)، مسعود پزشکیان (نماینده مردم تبریز در مجلس)، مصطفی کواکبیان (دبیرکل حزب مردم‌سالاری)، عزت‌الله ضرغامی (رئیس اسبق صداوسیما)، علیرضا زاکانی (رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس)، سیدابوالحسن فیروزآبادی (دبیر شورای عالی فضای مجازی)، ابراهیم رئیسی (رئیس قوه قضائیه)، سیدعباس نبوی (رئیس مؤسسه توسعه و تمدن ایران)، مسعود زریبافان (رئیس بنیاد شهید دولت نهم)، اسحاق جهانگیری (معاون اول دولت روحانی)، محمد خوش‌چهره (اقتصاددان)، محمد شریعتمداری (وزیر رفاه دولت روحانی)، محسن رهامی (فعال سیاسی اصلاح‌طلب)، محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)، عبدالناصر همتی (رئیس بانک مرکزی)، رسول منتجب‌نیا (فعال سیاسی اصلاح‌طلب)، زهرا شجاعی (دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب)، سعید جلیلی (دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی)، محمدجواد حق‌شناس (عضو شورای شهر تهران).

جشنواره هجوم

روند ثبت‌نام نامزدی ریاست جمهوری این بار از حیث تعداد سیاسیونی که آمدند به هجوم تعبیر شد. در واقع جشنواره هجوم ۴۵ متقاضی برای یک صندلی به راه افتاد. جشنواره زیرا در انبوه ثبت‌نام‌های روز آخر از جانب سیاسیون در شبکه‌های اجتماعی، محافل رسانه‌ای و گعده‌های مردمی به شوخی و طنز گرفته شد و چه بسا این روند تا مدت‌ها تداوم یابد.

تاریخ مصرف پوششی‌ها

از جنبه تحلیلی اما بخشی از کاندیداها پوششی تعدادی اصلی تلقی شدند؛ با این حال تعدد پوششی‌ها این گمانه را ضعیف می‌کند و گمانه‌ای دیگر مطرح می‌شود.

رقابت گروهی برای یک صندلی

بر این اساس چنین تحلیل می‌شود که اتاق‌های فکر در پس برخی ثبت‌نام‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ به جای افراد به صورت گروهی خواهد بود. شاید برای همین در ۴۵ کاندیدا لااقل قبل از اعلام نظر شورای نگهبان و پس از آخرین روز ثبت‌نام می‌توان اعضای سه کابینه از سه دولت و چند فراکسیون سیاسی از چند دوره مجلس را و اعضای شورای مرکزی چند گروه و جناح سیاسی را نشان و معرفی کرد.

مناظره‌های گروهی

 از دوره ششم انتخابات ریاست جمهوری، یعنی دومین دوره مرحوم هاشمی‌رفسنجانی که نقطه شروع جدی شدن رقابت در انتخابات ریاست جمهوری به حساب می‌آید، تا دوره نهم که رقابت نامزدهای ریاست جمهوری به اوج خود رسیده بود، فارغ از بحث‌های احراز صلاحیت، به لحاظ نامزدهای تایید صلاحیت‌شده توازنی بین دو جناح در رقابت‌ها برقرار بود؛ این توازن در دوره دوازدهم شامل کاندیداهای پوششی هم می‌شد، در دوره سیزدهم بعید نیست این بار طرف‌های رقابت در قالب تیمی از کاندیداها برای تصاحب یک صندلی رقابت کنند. اگر این گمانه درست از آب درآید یعنی امروز دو بار ورق برگشت. برای درست یا غلط بودن این گمانه ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر باید صبر کرد.

کد خبر 601286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha