مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

گزارش‌ها حاکی است که بیش از ۷۰ درصد مردم نایروبی، پایتخت کنیا، در مناطق غیررسمی شهر سکونت دارند. بسیاری از این مناطق از تاریخ جالبی، مربوط به سکونت موقت بومیان آفریقا در شهر برخوردار بوده و نام‌گذاری آن‌ها به رویدادهای تاریخی آن زمان نسبت داده شده است.

کنیا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایمنا، سال‌ها پیش بومیان آفریقایی به نایروبی مهاجرت کردند و به عنوان کارگر در سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر سکونت گزیدند. همزمان با رشد تدریجی این مناطق، هر روز از واقعیات تاریخی مربوط به نام‌گذاری آن‌ها بیشتر برای ساکنان نسل جدید رونمایی می‌شد. در زمان‌های گذشته، آفریقایی‌های مهاجر به نایروبی چاره‌ای جز سکونت در خوابگاه‌های پرجمعیت با کمترین مسافت به محل کارشان نداشتند با این حال، بسیاری از آن‌ها بین مسیرهای شهری و روستایی در حرکت بودند علاوه بر این وضعیت نامشخص قانونی این افراد، مانع از مالکیت آن‌ها بر خانه‌های معمولی می‌شد و این اقوام در صورت تمایل به منازل غیرخوابگاهی در شهرها، فقط مجاز بودند کلبه‌هایی کوچک در زمین‌های بدون استفاده شهری احداث کنند.

کلبه‌های کوچک شهری بومیان آفریقایی به تدریج تخریب می‌شد و این افراد مجبور بودند یک بار دیگر به خوابگاه‌های عمومی در روستاها بازگردند. در سال ۱۹۲۲ لایحه جدیدی در مجلس کنیا به تصویب رسید که بر اساس آن حق مرزبندی زندگی و دستگیری، اخراج و جابه‌جایی کارگران آفریقایی امکان‌پذیر شد. در سال ۱۹۶۳ و همزمان با استقلال یافتن کشور کنیا، آفریقایی‌های بومی نیز از حق سکونت در شهرهای مورد علاقه خود برخوردار شدند و حتی می‌توانستند در مناطقی که پیش از این برای آن‌ها ممنوعیت بازدید داشت زندگی کنند در نتیجه این امر بسیاری از مردم به جست‌وجوی فرصت‌های شغلی در سراسر شهرهای کنیا پرداختند و البته روانه شدن تعداد بی‌شماری از آن‌ها به سمت نایروبی باعث افزایش جمعیت آن از ۳۴۲ هزار به ۸۲۷ هزار نفر شد.

در آن زمان، بیش از ۴۰ جامعه نژادی در کنیا وجود داشت که اغلب آن‌ها در نایروبی سکونت داشتند. این افراد مایل بودند سکونتگاه‌های خود را شخصاً نام‌گذاری کنند و به مقامات محلی و برنامه‌ریزان شهری اجازه مداخله در این زمینه را ندهند. در ادامه به چگونگی نام‌گذاری بعضی از معروف‌ترین مناطق شهر پرداخته می‌شود.

ماجرای جذاب نامگذاری سکونتگاه‌های غیررسمی در نایروبی

کیبرا: کیبرا بیش از ۶ کیلومتر از مرکز شهر نایروبی فاصله دارد و فضایی به مساحت دو کیلومتر و ۵۰۰ مترمربع را در بر می‌گیرد. جمعیت این منطقه مسکونی بین ۲۰۰ هزار تا یک میلیون نفر متغیر است که علت این تفاوت، به مهاجرت‌های پی‌درپی مردم به داخل و خارج آن نسبت داده شده است. تاریخ کیبرا به طور عمیقی با جامعه نوبی‌ها که از سودان به کنیا مهاجرت کرده بودند، پیوند داده شده است. این افراد به دستور دولت استعماری بریتانیا و به منظور خدمت‌رسانی به نیروهای آن‌ها، در دهه ۱۹۰۰ به کیبرای امروزی آورده شدند.

نوبی‌های سودانی کیبرای امروزی را Kibra نامیدند که در زبان آن‌ها به معنی جنگل بود. اما پس از مدتی، نام کیبرا به طور اشتباه در میان ساکنان به عنوان Kibera تلفظ شد و برای همیشه این عنوان را به خود گرفت.

ماجرای جذاب نامگذاری سکونتگاه‌های غیررسمی در نایروبی

مطهره: محله مطهره در حدود ۶ کیلومتری شمال شرقی منطقه تجاری نایروبی واقع شده و نام خود را از قوم کیکویو، بزرگ‌ترین نژاد کنیایی گرفته است. این سکونتگاه پیشینه‌ای بسیار طولانی دارد و از دهه ۱۹۲۰، به عنوان محل سکونت قوم بزرگ آفریقایی مورد استفاده قرار گرفته شده است. مورخان بر این باورند اغلب کسانی که با دولت استعماری انگلستان مخالف بوده‌اند در این منطقه سکونت گزیده‌اند و به جنبش‌های ضداستعماری می‌پرداختند به همین دلیل محله مطهره بارها مورد حمله قرار می‌گرفت و خانه‌های آن به ویرانه تبدیل می‌شد. دولت آن زمان، به طور مکرر و با اهداف مختلف، ساکنان این محله را از خانه‌هایشان بیرون می‌راند و به عنوان مثال در محل زندگی آن‌ها عبادتگاه می‌ساخت همین چالش‌ها باعث شد ساکنان مطهره، پس از وقوع جنگ کوزوو، این منطقه را نیز کوزوو بنامند.

موکورو: موکورو یکی از مناطق بسیار وسیع شرق نایروبی به حساب می‌آید که با مناطق صنعتی پایتخت کنیا هم‌مرز است و بسیاری از ساکنان آن با محله‌های اطراف در ارتباط هستند. این منطقه پس از کیبرا، پرجمعیت‌ترین سکونتگاه نایروبی به شمار می‌رود که حدود ۳۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است.

ماجرای جذاب نامگذاری سکونتگاه‌های غیررسمی در نایروبی

موکورو از قابلیت‌های بسیاری نظیر یک خط لوله‌کشی نفت و الکتریسیته با ولتاژ بالا برخوردار است ضمن اینکه رودخانه دارای آب آلوده نایروبی نیز از میان آن می‌گذرد. این سکونتگاه تعداد ۲۱ دهکده را در خود جای داده که هر یک نامی با ریشه تاریخی متفاوت دارد به عنوان مثال یکی از این دهکده‌ها Moto Moto نام دارد که به معنای آتش است و نام‌گذاری آن به وقوع آتش‌سوزی‌های طول تاریخ منطقه نسبت داده شده است.

کد خبر 601216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha