گروهی از بانوان «تهرانسری» دست به ابتکار جالبی زده‌اند و با تشکیل یک تعاونی زنانه مشغول تولید و فعالیت اقتصادی هستند.

چرخ زندگي

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور:در این تعاونی نوپا، ده‌ها نفر از بانوان خانه‌دار تهرانسری محصولات و تولیدات خانگی خودشان را از مواد خوراکی گرفته تا صنایع‌دستی در قالب یک فروشگاه کوچک و جمع و جور که امکان خرید حضوری و مجازی از آن وجود دارد، به هم‌محله‌ای‌ها عرضه می‌کنند.

این بانوان که اغلب آنها سرپرست خانوار هستند، از این راه چرخ زندگی‌شان که در این روزهای سخت اقتصادی سخت‌تر و سنگین‌تر از همیشه شده است می‌چرخانند. استقبال خوب شهروندان و هم‌محله‌ای‌ها از این فروشگاه متفاوت بومی و محلی نشان می‌دهد که این بانوان کارآفرین با تولید محصولات سالم و با کیفیت خانگی و فروش آنها به قیمت مناسب در جلب رضایت مشتری موفق بوده‌اند. به‌گونه‌ایی که مدیر تعاونی «باهم» امیدوار است در آینده و دوران «پسا کرونا» نیز بتوانند این کسب و کار را گسترش دهند.

کانال و فروشگاهی در فضای مجازی دارند که محصولات و تولیدات خودشان را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری می‌فروشند و با پیک به منزل مشتری‌ها می‌فرستند تا در این روزها کسی مجبور نباشد برای خرید، از خانه خارج شود. اما یک فروشگاه کوچک هم دارند که همه محصولاتشان را از مانتو و پیراهن گرفته تا سبزیجات پاک و خشک شده، حبوبات، صنایع‌دستی، آبغوره، آبلیمو، روغن زیتون، کیسه‌های برنج و دیگر محصولات خانگی در آن به چشم می‌خورد.

برخی از محصولات دیگر مانند نخود، لوبیا، لپه و برنج را اعضای تعاونی از زمین‌های کشاورزی که در شهرستان و روستاهایشان دارند، می‌آورند و به‌صورت مستفیم عرضه می‌کنند. مدیر تعاونی باهم، ماجرای شکل گرفتن این گروه و جمع شدن بانوان کارآفرین محله را دور هم این‌گونه تعریف می‌کند: «ما با حدود ۲۵۰ خانواده در حسینیه کودک «آل یاسین» در ارتباط بودیم و به لطف خدا کارهایمان به خوبی پیش می‌رفت، اما با شیوع ویروس «کرونا» استقبال خانواده‌ها ضعیف شد و در نتیجه دچار مشکل مالی شدیم.

تلاش کردیم کار تولیدی راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم در این شرایط، حسینیه کودک را حفظ کنیم. نخستین‌کاری که انجام دادیم، همکاری با یک تولیدی ماسک بود. به این شکل که بانوان در منزل کار نصب کش‌های ماسک و بسته‌بندی آن را انجام می‌دادند. این کار درآمد خوبی داشت و ۴۰ خانم از این راه کسب درآمد می‌کردند اما این کار ادامه پیدا نکرد. سپس به این فکر افتادیم تا با همین بانوان کار و اشتغال دیگری فراهم کنیم. کارهای مختلفی را پیگیری و دنبال کردیم تا اینکه به این نتیجه رسیدیم یک تعاونی تشکیل دهیم. این ایده از سوی همسرم مطرح شد.

چون در این مدت پی بردیم بیشتر این بانوان خانم‌های توانمند و هنرمندی هستند که هرکدام محصولات مختلفی تولید می‌کنند. برای مثال، تولید کیف چرم، قالیبافی و نمدبافی و موارد دیگری مانند تولید انواع رب، ترشی، خیاطی و اقلامی که خانم‌ها در داخل خانه تولید می‌کردند. این‌گونه شد که از آذر ماه سال گذشته، تعاونی با هم را راه‌اندازی کردیم که یک گروه به‌طور کامل زنانه است و حدود ۳۷ عضو فعال دارد و همگی از ساکنان تهرانسر هستند. البته اگر همه اعضا را به حساب بیاوریم، بیش از ۴۰ نفر هستیم.»

  • هدف کمک به اقتصاد خانواده و بانوان است 

«با هم» چرخ زندگی می‌چرخد


«زهرا منشادی»، مدیر حسینیه کودک «آل یاسین» و تعاونی باهم، هدف اصلی از انجام این فعالیت‌ها را کمک به اقتصاد خانواده‌ها و به‌ویژه بانوان عنوان می‌کند: «هدف اصلی ما از راه‌اندازی این تعاونی، حمایت از خانواده‌ها بود. به این‌ترتیب که خانم‌ها هم بتوانند در خانه کنار فرزندانشان باشند و هم به اقتصاد خانواده کمک کنند و برای خودشان درآمدی داشته باشند.

در ابتدا به شکل آزمایشی این کار را آغاز کردیم و خوشبختانه با توجه به شناختی که مردم محله از ما داشتند و نیز ارتباطی که با خانواده‌ها داشتیم، استقبال خوبی از آن شد. تقریباً هر روز مراجعه‌کننده‌هایی داریم که می‌خواهند محصولات و تولیدات خودشان را مانند آبغوره و سرکه خانگی، کشمش، زرشک، عناب و حتی میوه خشک از طریق این تعاونی عرضه کنند.

برخی محصولات و تولیدات زمین کشاورزی خود را می‌آورند و بدون واسطه در اینجا می‌فروشند. از همه کسانی که می‌خواهند عضو تعاونی شوند، درخواست کردیم تا هم محصولاتشان با کیفیت و سالم باشد و هم با قیمت مناسب عرضه شود. به هرحال اگر قیمت محصولات با مغازه‌ها و فروشگاه‌های شهر تفاوت نداشته باشد یا کیفیت‌شان بالا نباشد، آن وقت دلیلی ندارد که مردم بخواهند از ما خرید کنند. یکی از شروطی که برای اعضا گذاشته شده این است که هرکدام از اعضا باید در ماه، ۵ قلم از تعاونی خرید کنند و از مخاطب‌های تعاونی باشند. کم‌کم خانم‌ها در این ۴‌ـ ۵ ماه تجربه کسب کرده‌اند که بیشتر چه محصولاتی مشتری دارد یا با چه بسته‌بندی باید عرضه شود تا مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.» 

  • حلیم‌های رمضانی خوشمزه 

«با هم» چرخ زندگی می‌چرخد

منشادی تأکید می‌کند که سود اصلی فروش محصولات برای تولیدکنندگان یعنی بانوان عضو تعاونی است و سهم تعاونی از فروش اجناس ناچیز است که آن‌هم صرف هزینه‌های جاری مانند اجاره ساختمان می‌شود: «اصل سود برای اعضای تعاونی است. محصولات تولید شده آنها در یک جا جمع می‌شود و در دسترس مشتری‌ها قرار می‌گیرد و همین موضوع تأثیر بسیاری بر روی جذب مخاطب دارد. ‌درصد بسیار کمی از فروش محصولات به تعاونی می‌رسد.

ابتدا ۲۰‌درصد از سود فروش محصولات را برای تعاونی در نظر گرفتیم اما محاسبه آن برای اعضای تعاونی دشوار بود. برای همین به قیمت هر جنس مبلغ هزار تا ۵ هزار تومان اضافه شد تا هم بتوانیم برای تعاونی درآمدی کسب کنیم و هم اجاره ساختمان و هزینه‌های جاری را پرداخت کنیم. راه دیگری که برای تأمین مخارج جاری تعاونی در نظر گرفتیم، فروش محصولاتی است که خودمان تدارک دیدیم.

با توجه به موفقیت حاصل شده و استقبال خوب مردم و هم‌محله‌ای‌ها، امیدواریم پس از دوران کرونا نیز بتوانیم فعالیت‌های این تعاونی که در محله و منطقه ۲۱ در نوع خود منحصر به فرد است گسترش دهیم. غیر از تولید محصولات، گروهی از بانوان در ماه مبارک «رمضان»، حلیم خانگی می‌پزند که خوشبختانه این حلیم‌های خوشمزه هم مورد استقبال هم‌محله‌ای‌ها قرار گرفته است و مشتری دارد. به این دلیل اسم تعاونی را «باهم» انتخاب کردیم تا همه اعضا بدانند اینجا متعلق به تک تک آنها است و کارها با مشارکت و فعالیت خود آنها پیش می‌رود.»

  • توزیع ۵۰۰ بسته حمایتی میان خانواده‌های نیازمند منطقه 

«با هم» چرخ زندگی می‌چرخد

هفته گذشته، رزمایش پویش همدلی و کمک‌های مؤمنانه ستاد «خادم منتظر» (مرحله دوم طرح شهید سلیمانی) در سالن مجموعه ورزشی شهرک «دریا» برگزار شد. هدف از اجرای این پویش، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر منطقه، به‌ویژه در این مقطع خاص کنونی است که با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و نیز شیوع ویروس «کرونا»، بیش از همیشه تحت فشار قرار دارند و در مضیقه مالی هستند. در این پویش ۵۰۰ بسته معیشتی ویژه ماه مبارک «رمضان» که حاصل کمک‌های مؤمنانه افراد معتمد و خیر محله‌ها و نهادها بود، در بین نیازمندان منطقه توزیع شد. این رزمایش به همت اداره فرهنگی و اجتماعی و اداره خدمات رفاهی شهرداری منطقه ۲۱ برگزار شد. «رضا رجب‌زاده»، شهردار منطقه، «فرخ شاهی»، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج میثم تمار، حاج آقا «نظم ده»، امام جماعت مسجد «النبی»، نماینده کمیته امداد منطقه، مدیر سازمان فرهنگی و هنری منطقه، اعضای ستاد خادم منتظر و رؤسای حوزه اجتماعی و فرهنگی از جمله مدعوین این برنامه بودند. بسته حمایتی شامل اقلامی مانند کیسه برنج ۱۰ کیلویی و روغن، حبوبات، ماکارونی و رب بود. از این تعداد، ۳۰۰ بسته را شهرداری منطقه و ۲۰۰ بسته آن را حوزه بسیج میثم تمار تهیه کرده بودند. این بسته‌ها بین ۵۰۰ خانواده توزیع شد که شامل زنان سرپرست خانوار، نیازمندان و افراد آسیب دیده تحت پوشش سامانه «سمات» هستند. این خانواده‌ها پیش از این از سوی نواحی و محله‌ها شناسایی و عضو سامانه شده‌اند. مرحله نخست این پویش به مناسبت عید نوروز انجام شده بود.

کد خبر 601206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha