سحر جعفریان-خبرنگار:نزدیک به ۱۰ سال پیش ۱۵ نفر از بانوان ساکن در برج‌های ۳ قلوی ستارخان کنار هم جمع شدند و شروع به انجام کارهای متفاوت کردند،

راه‌اندازی انجمن محلی

از افتتاح کتابخانه محلی که ۷۰۰ جلد کتاب اهدایی از ساکنان برج‌ها را در خود جای داده است گرفته تا حفاظت از محیط زیست. با تداوم در انجام اینگونه فعالیت‌ها انجمنی متشکل از بانوان خلاق و باانگیزه شکل گرفت که امروز بیش از ۷۰ عضو فعال دارد. در یک روز سرد پاییزی مهمان اعضای انجمن بانوان می‌شویم تا از تجربه‌ها و فعالیت‌های جهادی‌شان برایمان بگویند. 

ساعت ۱۰ صبح یک روز سرد بارانی و پاییزی است. از میان برج و باروها و شلوغی همیشگی خیابان‌های محله ستارخان خود را به برج‌های ۳ قلوی پرآوازه‌اش می‌رسانم. چند نفر از بانوان ساکن در برج شماره ۲ به استقبالم می‌آیند؛ لبخند بر لب و گلدان به دست. «مهوش صادقی‌تبار» یکی از پایه‌گذاران اصلی انجمن جلو می‌آید و می‌گوید: «رسم است در این مجتمع به مهمانان‌مان گلدان‌های کوچک که برخی از همسایه‌های خوش‌ذوق از مواد دورریختنی می‌سازند، هدیه دهیم.»

رسمی جالب که این بانوی هم‌محله‌ای درباره آن بیشتر توضیح می‌دهد: «این رسم ریشه در فعالیت‌های زیست‌محیطی انجمن بانوان برج دارد. ۱۰ سال پیش بود که ۱۵ نفر از همسایه‌ها دورهم جمع شدیم تا با توجه به تعداد بالای واحدها و جمعیت زیاد برج‌ها برای تفکیک زباله که آن زمان چنـدان حائز اهمیت جلوه نمی‌کــرد، فعالیت کنیم. یکی از خانم‌ها که اطلاعات بیشتری در این زمینه داشت شروع کرد به برپایی جلسات آموزشی برای تفکیک زباله‌های خشک، ‌تر و خطرناک. این جداسازی زباله‌ها باعث شد تا موضوع ساخت بهترین‌ها از دورریختنی‌ها مطرح شود.»

  • راه‌اندازی کتابخانه تا چاپ نشریه داخلی

«هما هنربری» یکی دیگر از ساکنان برج‌های ستارخان از برگزاری کارگاه‌های آموزشی رایگان در سالن اجتماعات برج‌ها می‌گوید: «بعد از مدتی با توجه به استقبال خانم‌ها هم به تعداد اعضای انجمن اضافه شد و هم به کارگاه‌های آموزشی تنوع دادیم. کارگاه‌هایی مانند آشپزی سلامت، یوگا، جشنواره خوراک، نمایشگاه توانمندسازی بانوان، جلسات مشاوره، کلاس اخلاق و فرهنگ آپارتمان‌نشینی، تورهای گردشگری و دورهمی‌های سنتی. حتی یک کتابخانه با بیش از ۷۰۰ جلد کتاب در سالن اجتماعات برج راه‌اندازی کردیم و قرار دورخوانی کتاب گذاشتیم. صندوق خیریه هم که داریم.

هر ماه به نیازمندانی که به طرق مختلف به ما معرفی می‌شوند وام داده می‌شود. در جشنواره‌های خوراک هم از جشنواره افطاری گرفته تا جشنواره ترشـی‌های فصلی و هفت‌سین تأکید ویژه‌ای بر استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف داریم. ایده چاپ هفتگی نشریه داخلی هم از جمله کارهایی است که وقتی به سرانجام رسید با اقبال ساکنان ۳۶۰واحد برج‌های ۳ قلو روبه‌رو شد. در تدارک مراسم‌ نظیر چهارشنبه‌سوری و عید نوروز از گروه‌های موسیقی سرنا و دف بهره‌می‌بریم و سنت‌ها را به شکل درست‌شان اجرا می‌کنیم.»

  • خاطرات خوش انجمن 

«نسترن چای‌چیان» از اعضای قدیمی و فعال انجمن است که پاکسازی طبیعت‌ حاشیه شهر از زباله و فضای سبز اطراف برج از توت‌های ریخته و له شده را یکی از مفرح‌ترین فعالیت‌های انجمن می‌داند و می‌گوید: «چندین سال است فصل توت‌چینی که می‌رسد ساکنان برج با همکاری هم چادری پایین درخت‌های توت پهن می‌کنند و حسابی درختان را تکان می‌دهند تا چادرها پر از توت‌های درشت و شیرین شود.

معمولاً این توت‌ها را برای کودکان‌کار و افراد کارتن‌خواب بسته‌بندی و بین آنها توزیع می‌کنیم. تور پاکسازی طبیعت‌های پاخورده در حاشیه تهران نیز آنقدر مورد توجه بانوان است که در همان دقایق ابتدایی نامنویسی، ظرفیتش تکمیل می‌شود. اتفاق خوب دیگری که با تلاش خانم صادقی‌تبار به ثمر نشسته، حمایت‌های مالی و معنوی اعضای انجمن از نقاهتگاه حیوانات بی‌سرپرست در محدوده کرج است. این فعالیت‌ها همگی خودجوش و مردمی هستند اما گاهی برای ماندگاری نیاز به حمایت و تشویق مسئولان داریم که متأسفانه حمایت مسئولان در این ۱۰ سال محدود به نصب ست‌های ورزشی در فضای باز برج‌ها بوده است، در صورتی که حمایت‌های تخصصی و فنی بسیار تأثیرگذارتر است.»

  •    بانوان سرپرست خانوار حمایت می‌شوند

یک سالی از فعالیت پویش مهر بانو در فرهنگسرای رویش می‌گذرد. «رؤیافتحی» رئیس فرهنگسرای رویش، درباره این پویش مردمی می‌گوید: «هدف از فعالیت بانوان در این پویش توانمندسازی، مهارت‌آموزی و اشتغالزایی برای بانوان و به‌ویژه بانوان سرپرست خانواده است. در حال حاضر ۸۶ بانو به‌عنوان آموزش‌پذیر و ۱۲ بانو به عنوان آموزشگر در این پویش فعال هستند.

آموزشگران با توجه به تخصص و مهارتی که دارند در قالب اجرای طرح نذر فرهنگی و جهادی به آموزش رشته‌های مختلف هنری، ورزشی، مذهبی، علمی و صنعتی می‌پردازند.» او می‌افزاید:

«کارگاه‌های آموزشی رایگان این پویش به‌طور هفتگی در فرهنگسرا برگزار می‌شود و در حاشیه آن جلسات مشاوره فردی و گروهی در حوزه‌های تحصیلی، خانوادگی و حقوقی تشکیل می‌شود.» فعالیت پویش مهر بانو به همین‌جا ختم نمی‌شود و می‌توان رد آن را در شناسایی خانواده‌های نیازمند منطقه برای توزیع سبد مهربانی مالی و معنوی شامل انواع بسته‌های حمایتی پیدا کرد. در واقع شهروندان نیکوکار با توجه به توانایی خود پای کارآمده‌اند تا کمک حال همسایه‌های خود باشند.

به‌عنوان مثال بعد از گذران دوره‌های آموزشی، فرصت‌های شغلی موقتی به آموزش‌پذیران معرفی می‌شود تا به تدریج امکان اشتغالزایی و درآمدزایی برای آنها فراهم شود. برای عضویت در این پویش می‌توانید به بزرگراه فتح، بعد از بیمارستان شهید شریعت، خیابان شهید واشقانی فراهانی، کوچه شهید مرادی‌زاده مراجعه کنید یا با شماره ۶۶۶۸۸۵۵۲ تماس بگیرید.

  •   همراهی برای پاکسازی محیط زیست

آن‌طور که شورایاران منطقه ۲۲ می‌گویند قرار است پویش حفاظت از محیط‌زیست منطقه ۲۲ با هدف نگهداشت فضاهای سبز و افزایش سرانه سبزینه‌های منطقه و حاشیه تهران راه‌اندازی ‌شود. «اصغر قدیمی» دبیر کارگروه تخصصی شورایاری محیط‌زیست دراین‌باره می‌گوید: «شهروندان با عضویت در این پویش که با مشارکت نهادهای مردمی فعال در حوزه محیط‌زیست و دهیاری روستاهای کشار بالا، کشار پایین و سولقان فعالیت خود را آغاز می‌کند، می‌توانند ضمن آشنایی با اماکن گردشگری و طبیعی، روستاهای حریم منطقه و حاشیه پایتخت در پهنه غربی را از زباله و نخاله پاکسازی کنند.» علاقه‌مندان به حفظ و جلوگیری از نابودی منابع طبیعی می‌توانند با شماره ۹۶۰۲۲۶۵۰ تماس بگیرند. 

کد خبر 423864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha