چین آماده فرود آوردن نخستین سفینه فضایی‌اش بر روی سیاره‌ای دیگر، مریخ می‌شود و در صورت موفقیت چین به دومین کشوری در جهان بدل می‌شود یک سفینه را روی سیاره سرخ فرود آورده است.

Mars rover

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نشنال جئوگرافی سفینه فضایی تیان‌ون-۱ پس از ماه‌ها چرخش در مدار مریخ یک وسیله مریخ‌نورد به نام «ژورونگ» (Zhorong) را با استفاده از یک سطح‌نشین روی این سیاره فرود خواهد آورد.

تیان‌ون- یک در ۱۰ فوریه (۲۲ بهمن) به عنوان نخستین ماموریت مستقل بین‌ستاره‌ای چین به مدار مریخ رسید. تیان‌ون-یک از آن پس در یک مدار هذلولی به دور این سیاره می‌چرخد و هر ۴۹ ساعت یکبار در فاصله نزدیکی از آن قرار می‌گیرد. این سفینه در هر بار نزدیک شدن به مریخ تصاویر با وضوح بالایی از محل فرودش به نام «یوتوپیا پلانیشیا» (Utopia Plantitia)، پهنه‌ای گسترده که احتمالا زمانی یک اقیانوس باستانی آن را پوشانده بود، گرفته است.

بیشتر بخوانید:

چین آماده نشاندن مریخ‌نوردش بر روی سیاره سرخ می‌شود
عکسی که تیان‌ون- یک از سطح مریخ گرفته است

مقامات چین گفته‌ بودند تلاش برای فرود در در میانه تا اواخر ماه مه انجام خواهد شد، یک عضو انچمن علم و تکنولوژی چین در توئیتر اعلام کرد این فرود در رو ز جمعه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) در ساعت ۱۱:۱۱ به وقت ساعت هماهنگی جهانی یا گرینیچ (ساعت ۰۳:۴۱ بامداد روز شنبه به وقت تهران) انجام خواهد شد.

اگر این فرود در ۱۴ مه انجام نشود، فرصت‌های بعدی در ۱۶ و ۱۸ مه خواهند بود.

چین آماده نشاندن مریخ‌نوردش بر روی سیاره سرخ می‌شود
ترسیمی از مریخ‌نورد «ژورونگ» که از روی سطح‌نشین پایین آمده است

مریخ‌نورد «ژورونگ» که به نام خدای باستانی آتش در اساطیر چین است، حدود ۲۴۰ کیلوگرم وزن دارد و شبیه به مریخ‌نوردهای «شبح» (Spirit) و «فرصت» (Opportunity) سازمان فضایی آمریکا (ناسا) است که در سال ۲۰۰۴ بر روی مریخ فرود آمدند. 

مریخ‌نورد چینی می‌تواند اکتشافات مهمی درباره وجود آب در مریخ و زیست‌پذیری گذشته آن در اختیار دانشمندان بگذارد و راه را برای ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده به این سیاره بگشاید.

اما پیش از همه اینها، «ژورونگ» باید آن به اصطلاح «هفته دقیقه وحشت»، مدت زمان میان ورود به جو مریخ تا فرود روی سطح آن، را بگذراند. سازمان ملی فضایی چین (CNSA) از فاصله بیش از ۳۲۰ میلیون فقط می‌تواند شاهد فرود خودکار «ژورونگ» باشد و با توجه به این فاصله ۱۸ دقیقه طول خواهدن کشید تا پیامی از مریخ به زمین برسد و معلوم شود آیا فرود موفق بوده است یا نه.

چین آماده نشاندن مریخ‌نوردش بر روی سیاره سرخ می‌شود
عکسی از سفینه مدارگرد «تیان‌ون-یک» که مریخ‌نورد «ژورونگ» و سطح‌نشین به آن متصل است

ژورونگ که متصل به سفینه همراه مدارگردش است، باید به همراه سطح‌نشین عبوری آتشین از جو مریخ را تاب بیاورد و بعد یک چتر نجات بزرگ به کار گرفته خواهد شد تا سرعت فرود آن را کاهش دهد.

و در نهایت سطح‌نشین که مریخ‌نورد روی آن قرار دارد، موتورهای موشکی‌اش را روشن خواهد کرد تا فرود نرم نهایی روی سطح مریخ انجام شود. یک مسافت‌یاب لیزری و یک اسکنر سه‌بعدی داده‌های مربوط به ارتفاع و مسیر را در اختیار قرار خواهند داد و دوربین‌های روی سفینه به طور خودکار محل فرود را انتخاب خواهند کرد.

چین قبلا سابقه نشاندن موفقیت آمیز سفینه «چانگ- ای ۵» را در سال ۲۰۱۹ بر روی طرف تاریک یا دور ماه را دارد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 601014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha