جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

آرتور گنسلر که در کارنامه او طراحی فروشگاه‌های شرکت اپل و بلندترین آسمانخراش چین با ۶۳۲ متر ارتفاع به چشم می‌خورد، از دنیا رفت. این معمار آمریکایی هنگام مرگ ۸۵ سال داشت.

آرتور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، آرت گنسلر در ۱۹۳۵ در نیویورک به دنیا آمد و در دانشکده معماری، هنر و طراحی دانشگاه کورنل درس خواند. او در ۱۹۶۵ وقتی فقط ۳۰ سال داشت یک دفتر کوچک طراحی داخلی راه انداخت که در سال‌های بعد رشد کرد و با ۵۰ دفتر در چهار گوشه دنیا به یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌ها و شرکت‌های معماری جهان تبدیل شد.

در کارنامه پربار این معمار نامدار طراحی و اجرای مجموعه‌ای از پروژه‌های کوچک و بزرگ به چشم می‌خورد؛ از جمله هتل‌ها، فرودگاه‌ها، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و دفاتر مرکزی غول‌های دنیای تجارت چون فیس‌بوک، بربری، هیوندای و نخستین فروشگاه محصول‌های شرکت اپل. از آنجا که گنسلر کار خود را با طراحی داخلی آغاز کرده بود، در بزرگ‌ترین پروژه‌هایش هم همواره به ایده و مفهوم از درون به بیرون تاکید می‌کرد.

از مهم‌ترین پروژه‌های موجود در کارنامه گنسلر می‌توان به طراحی ۱۰۰ فروشگاه ابتدایی اپل در سراسر جهان اشاره کرد. هر چند با آغاز همکاری او با شرکت رقیب یعنی مایکروسافت، رابطه اپل و شرکت گنسلر به هم خورد و این ماجرا تا زمان مرگ استیو جابز ادامه داشت. پس از آن مدیران اپل دوباره سراغ گنسلر رفتند و همکاری‌ها آغاز شد. این معمار نیویورکی طراح برج شانگهای هم هست که با ۶۳۲ متر پس از برج الخلیفه امارات دومین آسمانخراش بلند دنیاست.

از دیگر کارهای گنسلر در منطقه خاورمیانه می‌توان به بنای دروازه در مرکز تجارت بین‌المللی دوبی اشاره کرد که شبیه طاق پیروزی پاریس در مسیر کاخ الیزه است. دفتر آینده که نخستین بنای ساخته‌شده با چاپگر سه‌بعدی در دوبی است، بانک ملی ابوظبی، مرکز نوآوری خلیفه و مرکز تجارت جهانی در ریاض هم در کارنامه گنسلر به چشم می‌خورد.

آرتور گنسلر، معمار برجسته در ۸۵ سالگی درگذشت

آرتور گنسلر، معمار برجسته در ۸۵ سالگی درگذشت

آرتور گنسلر، معمار برجسته در ۸۵ سالگی درگذشت

کد خبر 600963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha