مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

همه ما احتمالا کسی را می‌شناسیم که تمام سرمایه‌ خود را به طلا تبدیل می‌کند؛ به دلیل اینکه نسبت به تورم نگران است یا به بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مالی اعتماد نمی‌کند. جای تعجب هم ندارد، این افراد قصد حفظ ارزش و امنیت پول‌شان را دارند و برای این کار طلا را با سابقه ۵ هزار ساله‌اش، به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری امن انتخاب کرده‌اند.

image-20210512104705-1.jpeg

علاوه بر این، نگاه کردن به طلا لذت هم دارد!

اما برخی اعتقاد دیگری دارند و طلا را یک دارایی قرن بیستمی می‌دانند. آن‌ها می‌گویند که طلا باید کنار بایستد؛ چرا که پای یک طلای جدید در میان است: بیت کوین. پرسش اصلی اینجاست که آیا باید طلا را فروخت و به خرید بیت کوین فکر کرد؟ یا بهتر است بپرسیم که حتما باید یکی از این دو دارایی را انتخاب کرد یا می‌توان هر دو را در کنار یکدیگر داشته باشیم؟

این مطلب را بخوانید تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

طرفداران دو آتشه طلا چه می‌گویند؟

بهتر است در ابتدا، به برخی از دلایل تمایل افراد به خرید و نگهداری طلا بپردازیم. طرفداران طلا باور دارند:

۱-طلا برای پنج هزار سال است که به‌عنوان حفظ ارزش پول یا دارایی استفاده شده است.

۲- طلا می‌تواند از سرمایه افراد در عواملی تورم، بی‌ثباتی سیاسی و بلایای طبیعی محافظت کند.

۳- طلا یک دارایی فیزکی و واقعی است، نه یک تکه کاغذ که نشان‌دهنده یک دارایی باشد.

حرف حساب طرفداران بیت کوین چیست؟

حامیان بیت کوین این دلایل را بی‌ارزش می‌دانند. برای نمونه، می‌گویند که تاریخ طلا یک موضوع بی‌مربوط است و آینده مهم است. همچنین تاثیر طلا در برابر تورم و کاهش ارزش دلار در بهترین حالت، نامعلوم است. علاوه بر این، اینکه طلا یک دارایی فیزیکی است، نقطه قوت آن محسوب نمی‌شود بلکه یکی از نقاط ضعفش است. فرض کنید یک میلیون دلار را بخواهید به طلا تبدیل کند؟ آیا می‌توانید ۳۵ پوند طلا را با خودتان حمل کنید؟

به اعتقاد حامیان بیت کوین، ممکن است طلا کمیاب باشد، اما محدود به یک واحد مشخص نیست . در طول‌ سال‌های اخیر، استخراج و تولید طلا نیز افزایش یافته است.

دنیای متفاوت بیت کوین

اما بیت کوین عالم دیگری دارد! بیت کوین یک ارز دیجیتال است که افراد می‌توانند بدون نیاز به حمل آن، از هر نقطه‌ای و در هر زمانی به آن دسترسی داشته باشند.

بیت کوین، یک دارایی است که ارزش آن کمترین همبستگی را با دارایی‌های سنتی دیگر دارد، به‌علاوه سود مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند و علاوه بر این، کمترین ریسک سرمایه‌گذاری را نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر دارد.

شبکه بیت کوین تاکنون هک نشده است و از این رو، اطمینان مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. همه این مزایا به دلیل آن است که بیت کوین با استفاده از فناوری بلاک چین ساخته شده است که از انقلابی‌ترین تکنولوژی‌های قرن بیست و یکم محسوب می‌شود.

طلا کمیاب‌تر است یا بیت کوین؟

اما مهم‌ترین مزیتی که می‌توان بر اساس آن، استدلال کمیاب بودن بیت کوین را مطرح کرد، این است که کل زنجیره تامین بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد محدود است.

بر اساس آخرین آمارها، امروزه تعداد میلیونرهای جهان، ۴۷ میلیون نفر است. اگر هر یک از این ۴۷ میلیون نفر تصمیم بگیرد یک بیت کوین بخرد، قادر به انجام این کار نخواهند بود، چراکه از بیت کوین فقط ۲۱ میلیون واحد وجود دارد که تاکنون فقط ۱۸ میلیون واحد آن استخراج شده‌اند.

این واقعیت، موجب می‌شود که بهترین فرصت کسب سود در شکاف عرضه و تقاضا در طول تاریخ ایجاد شود و همین موضوع به‌تنهایی می‌تواند رشد قیمتی بالایی برای دارندگان بیت کوین به ارمغان بیاورد.

تحلیلگران شانس بیت کوین را چقدر می‌دانند؟

کدامیک را انتخاب کنیم؟ طلا یا بیت‌کوین؟

تام فیتزپاتریک (Tom Fitzpatrick)، رئیس گروه سیتی‌گروپ (Citigroup) که در زمینه تحلیل بازار رمز ارز فعال است، می‌گوید:« تا پایان سال ۲۰۲۱، قیمت بیت کوین به سطح ۳۱۸ هزار دلار می‌رسد.»

مدیرعامل شرکت شرکت سرمایه‌گذاری آرک اینوست (Ark Invest) واقع در نیویورک به سایت Barron’s  گفت که قیمت بیت کوین به قله ۵۰۰ هزار دلاری نیز خواهد رسید.

انجمن هیئت مدیره دانشگاه‌های آمریکا نیز در گزارشی با تاکید بر ارزش رمز ارزها نوشت:« رمز ارزها در سال‌های گذشته، صدها میلیونر و میلیاردر را متولد کرده‌اند و امکان دارد در طول یک دهه آینده، نخستین تریلیونر جهان در بازار ارزهای دیجیتال به‌وجود بیاید.»

در نهایت طلا را انتخاب کنیم یا بیت کوین؟

ریک ادلمن (Ric Edelman) که خود بنیان‌گذار شورای دارایی‌های دیجیتال (RAI) است و از حامیان مهم بیت کوین محسوب می‌شود، اعتقاد دارد که بحث بر سر اینکه طلا بهتر است یا بیت کوین، غیر منطقی است. او می‌گوید که چرا افراد باید بین این دو، یکی را انتخاب کنند. به اعتقاد او، بهترین روش برای هر فردی که طلا دارد، این است که در سبد دارایی‌های خود، بیت کوین نیز داشته باشد. به بیان دیگر، بیت کوین و طلا دو دارایی مکمل هم هستند.

کد خبر 600582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha