مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

مردم استان چهارمحال و بختیاری این روزها برای تهیه گوشت مرغ با مشکل روبه‌رو هستند و این در حالی است که برخی مسئولان جهاد کشاورزی و صمت استان با تایید کمبود و رد آن، اقدامی برای حل این مشکل نمی‌کنند.

گوشت مرغ

به گزارش همشهری آنلاین، اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فروردین امسال مشکلاتی در عرضه گوشت مرغ در سراسر کشور و به تبع در استان چهار محال و بختیاری  وجود داشت که با هماهنگی‌های انجام شده بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی این مشکل تا حدودی در برخی استان‌ها رفع شد، با این حال مردم در چهارمحال و بختیاری هنوز با معضل کمبود مرغ رو به رو هستند.

معاون بازرگانی اداره صمت چهار محال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین با تایید کمبود عرضه گوشت مرغ در بازارهای استان می‌گوید: در بعضی از روزها و به صورت نسبی با مشکل کمبود این کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مرغ فروشی‌ها مواجه هستیم.

جهانبخش مرادی بابیان اینکه سازمان صمت فقط در بحث عرضه گوشت مرغ نظارت و مسئولیت دارد اضافه می‌کند: مشکلی در ساختار عرضه گوشت مرغ در استان وجود ندارد، کمبود این محصول ناشی از کمبود عرضه و کشتار مرغ درکشتاگاه‌ها بوده و مسئولیت آن با جهاد کشاورزی استان است و آنها باید پاسخگو باشند و دلایلش را بیان کنند.  نیاز روزانه استان به گوشت مرغ ۸۰ تن است، این در حالی است که در روزهای اخیر کمتر از این میزان کشتار شده است، ولی با این وجود انحرافی در تولید، توزیع و عرضه مرغ استان وجود ندارد، زیرا بازرسان ذی‌ربط همه مراحل را به خوبی نظارت می‌کنند و تاکنون گزارش خاصی در این زمینه ارائه نکرده‌اند.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان اضافه کرد: اگر کشتارمرغ نسبت به نیاز روزانه استان و براساس عرضه و تقاضا انجام شود، بازار متعادل شده و با کمبودی روبه‌رو نخواهیم بود.  این موضوع باید در ستاد تنظیم بازار مورد توجه قرار گیرد که مسئولیتش با سازمان جهاد کشاورزی است.

قیمت بالای مرغ در استان همجوار

در سوی دیگر ماجرا سام مردانی، معاون امور دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین می‌گوید: هیچ کمبودی در تولید مرغ گوشتی استان وجود ندارد. زیرا سهم جوجه‌ریزی ماهانه استان یک میلیون است که خوشبختانه میزان جوجه‌ریزی در استان بیش از این رقم است و گاهی این رقم به بالای یک میلیون و ۴۵۰ هم می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: تولید در استان مشخص و میزان نیاز و مصرف هم معلوم است. وظیفه جهاد کشاورزی نظارت و مدیریت در تولید و عرضه تا در کشتارگاه‌هاست. بعد از این مرحله دیگر وظیفه ای ندارد و مسئولیت‌ها بر عهده سازمان صمت است.

مردانی با بیان اینکه نیاز روزانه استان بین ۷۰ تا ۸۰ تن مرغ است و در آخرین مرحله کشتار یعنی ۲۰ اردیبهشت ۷۲ تن مرغ تحویل کشتارگاه‌های استان شد، می افزاید: این درحالی‌است که در برخی روزها ما کشتار ۱۰۰ تنی در استان داشته‌ایم  که بیش از نیارز بازار بوده است.

معاونت امور دامی جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری یکی از عوامل مهم در نامناسب‌کردن شرایط مدیریت مرغ را بالاتر بودن قیمت این محصول در استان همجوار ذکر کرد و افزود: بی شک این افزایش قیمت در استان‌های همجوار در بازار مرغ استان تاثیر دارد، اما این مساله و مدیریت آن به جهاد کشاورزی استان مربوط نمی‌شود.

کد خبر 600272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha