معاون آموزشی پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: انصراف و مهاجرت و خالی ماندن ظرفیت‌های دستیاری در کشور در حکم خودکشی جمعی حرفه مقدس پزشکی است و آسیب‌های جدی آن متوجه امر خطیر درمان ملت عزیز ایران می‌شود.

کرونا در همدان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علیرضا سلیمی در واکنش به خودکشی تعدادی از دستیاران رشته‌های تخصصی پزشکی به شرایط سخت زندگی رزیدنت‌ها به ویژه در شرایط همه‌گیری کووید-۱۹ اشاره کرد و گفت: این گروه جزو اقشار بسیار مظلوم و زحمتکش جامعه پزشکی هستند و دوره رزیدنتی جزو سخت‌ترین دوره‌های زندگی یک پزشک در ایران محسوب می‌شود، چرا که این گروه با  مشکلات مختلفی از جمله آموزشی، اقتصادی و معیشتی هم زمان دست به گریبان هستند.

وی ادامه داد: به همین دلایل بود که از ابتدای آغاز به کار  این دوره از کار سازمان نظام پزشکی، تشکیل دفتر دستیاری که یک مطالبه‌ی بسیار قدیمی در کشور بود، پیگیری شد و برای اولین بار این دفتر در سازمان نظام پزشکی برای بررسی و حل و فصل این مشکلات و رایزنی با متولیان امر تاسیس شد. ما تلاش کردیم خود دستیاران رشته‌های پزشکی این دفتر را تشکیل دهند تا اولویت‌ها و مشکلاتشان را بررسی کنند و بستری مهیا شد تا صدای آنها و مطالبات برحق‌شان به گوش مسئولان درکشور برسد.

وی گفت:  یک بررسی اجمالی و ساده  نشان می‌دهد که فشار بسیار زیادی بر روی دستیاران پزشکی وجود دارد، هرچند که این روزها فشار و استرس حتی روی پزشکان با بیش از ۲۰ سال سابقه‌ی نیز بی‌امان است، اما در نظر بگیرید جوانی که در یک دوره‌ی سخت و فشرده‌ی آموزشی و درمانی  با درآمد بسیار کم و ناچیز که کم‌تر از ۴ میلیون تومان در ماه است و معمولا در این سن دستیاران برخی  تشکیل خانواده دادند و مسولیت همسر وفرزند بر عهده‌ی آنها است، حال تمام این مشکالات یک طرف کار نفس گیر توام با کشیک‌ها و شب بیداری‌های متوالی و آموزش  در  شرایط همه گیری  کویید۱۹ واقعا طاقت فرسا است و برای بسیاری از این عزیزان که در زمره نخبگان علمی و استعدادهای درخشان هستند رمقی باقی نگذاشته و سبب بروز مشکلات متعدد جسمی و روحی و روانی برای بسیاری شده است.

سلیمی افزود: این عزیزان قطعا همین امروز به یک توجه مضاعف وعاجل نیاز دارند  و هیچ مدیریتی این گونه نخبگان خود را رها نمی‌کند و بهیود وضعیت معیشتی و رفاهی و بهینه سازی شرایط کاری این گروه، مطابق با استانداردهای تعریف شده بایستی در زمره الویت‌های نخست متولیان امر در هر گروه اجرایی و دانشگاهی  و نهادهای قانون گذاری باشد.

وی ادامه داد: ریاست کل سازمان نظام پزشکی شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه دستور تشکیل کمیته ویژه‌ای را با محوریت دفتر دستیاری و باحضور اساتید و صاحب‌نظران به منظور تحلیل مشکلات دستیاران و یافتن راهکارهای مناسب جهت حل این مشکلات و ارایه به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسولین ذی ربط دراسرع وقت را  صادر کردند.

سلیمی افزود: تعداد زیاد صندلی‌های خالی در برخی رشته‌های تخصصی و کلیدی مثل تخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و طب اورژانس و داخلی، افزایش انصراف و افزایش مهاجرت زنگ خطرهایی است که باید همین امروز جدی گرفته شود و در غیر این صورت آینده‌ی بسیار نا مطلوبی در مسیر درمان کشور است.

سلیمی در انتها خاطر نشان کرد: نظر شخصی من به عنوان یک استاد دانشگاه این هست که دستیاران رشته پزشکی برگزیده‌ترین جوانان نخبه توانا با انگیزه‌ای هستند که به واسطه‌ی ایمان و توان بالا بعید است  صرفا به دلیل مشکلات مذکور خودکشی کنند، اما انصراف و مهاجرت و خالی ماندن ظرفیت‌های دستیاری در کشور  در حکم خودکشی  جمعی حرفه مقدس پزشکی است و آسیب‌های جدی آن متوجه امر خطیر درمان ملت عزیز ایران خواهد شد.

کد خبر 600026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha