کوه‌ها و بوستان‌های جنگلی فراوانی محدوده غرب تهران را احاطه کرده است. شاید برای همین است که یکی از مهم‌ترین مشکلات و گلایه‌های اهالی این محدوده از شهر تهران، پرسه زدن سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در نقاط محلی و محدوده‌های مسکونی است.

نقاهتگاه کوهسار

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:   به باور کارشناسان اداره ساماندهی مناطق، انباشت زباله در معابر عمومی و به‌ویژه قرار ندادن آنها در باکس‌های مخصوص و بیرون گذاشتن زباله، غیر از ساعت‌های جمع‌آوری آن، موجب می‌شود تا منابع غذایی در اختیار حیوانات موذی و سگ‌های ولگرد قرار بگیرد و تعداد آنها افزایش پیدا کند. شهرداری منطقه برای رفع این مشکل محوطه‌ای را با نام «نقاهتگاه کوهسار» در بوستان جنگلی «کوهسار» به محلی برای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بدون صاحب اختصاص داده است.  

با توجه به اقدامات شهرداری منطقه و دریافت مجوز برای راه‌اندازی نقاهتگاه در کوهسار، زیرساخت‌های این مجموعه مانند داروخانه، کلینیک و فضای نگهداری، تکمیل و تجهیز شده و به مرحله افتتاح رسمی رسیده است. شهردار منطقه ۵ «محمود کلهری»، درباره راه‌اندازی نخستین نقاهتگاه سگ‌های بدون صاحب در این منطقه می‌گوید: «با توجه به وجود تعداد زیادی از سگ‌های بدون صاحب در محدوده بوستان کوهسار و لزوم رسیدگی به وضعیت آنها، نقاهتگاهی در این بوستان برای نگهداری، مراقبت و درمان از سگ‌های ولگرد ساخته شده است و تا پایان بهار به بهره‌برداری می‌رسد. عملیات اجرایی نقاهتگاه سگ‌های بدون صاحب در منطقه ۵، از اواخر پاییز سال گذشته آغاز شد.

این مکان در متراژ ۱۰۰‌مترمربع در زمینی با فضای باز ۳ هزارمترمربعی ساخته شده که دارای ۹ اتاقک و یک حمام است و می‌توان حدود ۱۰۰ سگ را به‌صورت همزمان در آن نگهداری کرد. در منطقه ۵ فراوانی این سگ‌ها در ناحیه یک، ۲ و محله «کن» به دلیل نوع محدوده که اغلب فضای باز، باغ و جنگل است، بیشتر است. به‌طور معمول در طول روز، بین ۳ تا ۵ قلاده در این منطقه جمع‌آوری می‌شود که تاکنون به پناهگاه «کهریزک» منتقل می‌شدند، اما با آغاز فعالیت این نقاهتگاه، پس از جمع‌آوری در مرکز کوهسار نگهداری خواهند شد.»

نقاهتگاه کوهسار؛ هم پناهگاه هم درمانگاه

  • از جمع‌آوری تا درمان

کلهری با بیان اینکه این نقاهتگاه محل دائمی نگهداری این سگ‌ها نیست و جنبه کلینیکی و درمانی دارد، می‌گوید: «سگ‌های بدون صاحب که بیشتر در محدوده بوستان کوهسار و شمال منطقه ۵ زندگی می‌کنند، از سوی اکیپ‌های «زنده‌گیری سگ»، جمع‌آوری و به این کلینیک منتقل می‌شوند تا وضعیت سلامت آنها بررسی شود. در این کلینیک، سگ‌های بیمار و مشکل‌دار در ماشین‌های سیار پزشکی توسط دامپزشک معاینه می‌شوند و تحت مداوا و درمان قرار می‌گیرند. هم‌چنین پس از عقیم سازی، دوباره به مکان قبلی خود باز گردانده می‌شوند.» یکی از بازوهای اصلی در کمک به این کلینیک، حامیان «حقوق حیوانات» هستند که در زمینه غذارسانی به این نقاهتگاه کمک خواهند کرد. هم‌چنین شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، حامیان نگهداری از حیوانات و سمن‌سراهای تخصصی در موضوع انتقال، نگهداری، درمان و مراقبت سگ‌های بدون صاحب با شهرداری منطقه ۵ همکاری می‌کنند.»

نقاهتگاه کوهسار؛ هم پناهگاه هم درمانگاه

  • کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد

 در سال‌های اخیر، شرکت «ساماندهی» شهرداری تهران در برخی از مناطق برای رفع این مشکل تدابیری را پیش‌بینی کرده است. برای مثال، «دهکده مهربانی» در بوستان جنگلی «چیتگر» برای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بدون صاحب راه‌اندازی شده و حدود ۲ سال است که از فعالیت این بخش می‌گذرد. هم‌چنین با توجه به افزایش تعداد سگ‌های بدون صاحب، فاز دوم این دهکده نیز در دست اجرا است. «حبیب میکائیلی»، مدیر حوزه کنترل حیوانات شهری شرکت ساماندهی شهر تهران در این‌باره می‌گوید: «قسمتی از بوستان جنگلی کوهسار محصور و مجهز به امکاناتی چون لانه، سرسره و تاب، برای نگهداری از سگ‌های بلاصاحب بوستان اختصاص پیدا کرد. این سگ‌ها پس از عقیم‌سازی، واکسیناسیون و درمان، در نقاهتگاه نگهداری می‌شوند. سگ‌های بدون صاحب با تلاش اکیپ‌های اجرایی آموزش دیده شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در منطقه، به روش زنده‌گیری جمع می‌شوند.

در این مرکز دامپزشک آنها را معاینه می‌کند و در صورت مریض بودن، آنها از سایر سگ‌ها جدا و قرنطینه می‌شوند. علاوه بر این بخش‌ها، فضایی نیز برای دوران نقاهت سگ‌هایی که عقیم شده‌اند، در نظر گرفته شده است که پس از عمل، دوران بهبودی را در آن مکان پشت سر می‌گذارند. در واقع «عقیم کردن» و «واکسن زدن»، مهم‌ترین و مؤثرترین راه‌حل برای این کار است. در همین راستا باید در اغلب مناطق مانند ۵، ۲۱ و ۲۲ محل‌های عقیم‌سازی داشته باشیم. این محوطه امکانات خوبی برای نگهداری از سگ‌های بدون صاحب دارد. با نقاهتگاه کوهسار رهاسازی سگ‌های بدون صاحب به حداقل خواهد رسید. بخش قابل توجهی از سگ‌های بی‌پناه بوستان جنگلی کوهسار و محدوده منطقه ۵ را پس از زنده‌گیری، عقیم سازی، واکسیناسیون و درمان در اینجا نگهداری می‌کنیم. تعدادی از آنها هم برای حفظ اکوسیستم، رهاسازی می‌شوند. چون اگر همه این سگ‌ها را جمع‌آوری کنیم، چرخه اکولوژیک طبیعت به‌هم می‌خورد و شاهد افزایش حیواناتی همچون روباه در اطراف محدوده منطقه خواهیم بود.»

نقاهتگاه کوهسار؛ هم پناهگاه هم درمانگاه

  • حمایت شهرداری از حامیان حیوانات

وقتی سگ‌ها وارد محدوده زندگی شهری می‌شوند، مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد خواهند کرد. چراکه ممکن است سگ‌ها ناقل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مانند «هاری» و «بیشمار» باشند که بسیار خطرناک است. اگر سگی هاری داشته باشد و فردی را گاز بگیرد، خطر جانی آن فرد را تهدید می‌کند در بیماری «بیشمار»، پوست به‌طور کامل از بین می‌رود و شبیه «سالک» می‌شود. به همین دلیل وقتی سگی وارد محدوده شهری می‌شود، این خطرات را با خود به همراه دارد و شهروندان حق دارند اعتراض کنند. اما در بعضی محدوده‌ها، حامیان حیوانات به آنها رسیدگی می‌کنند و غذا می‌دهند تا وارد محدوده نشوند. علاوه براین شرکت ساماندهی شهرداری تهران هم به حامیان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند از سگ‌ها مواظبت کنند. حامیان می‌توانند از طریق تماس با شماره ۵ ـ ۷۷۰۰۹۰۷۱ از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.

کد خبر 599842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha