چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

اگر این هفته سری به بازار میوه و سبزی زده باشید حتما متوجه شده‌اید که قیمت میوه کمی تا قسمتی بالا رفته و فروشنده‌ها هم نگران کمبود در روزهای باقی مانده از تابستان هستند.

این نگرانی ظاهرا چندان بی‌پایه و اساس هم نیست و ظاهرا تبعات سرمای سخت
زمستان 86 در بازار انواع و اقسام میوه تا مدت‌ها به چشم خواهد آمد. حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی هم کمبود و افزایش قیمت میوه را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: کاهش عرضه میوه تقریبا از یک هفته پیش آغاز شده ضمن اینکه قیمت محصولات تابستانی نسبت به سال گذشته به‌صورت محسوسی افزایش پیدا کرده است.به گفته او قیمت انگور کاشمر و استهبان سال گذشته 180 تا 200 تومان بود اما امسال این قیمت به هزار تومان رسید. 

هر کیلو هلو هسته جدا هم پارسال 500 تومان قیمت داشت اما امروز هزار و300 تومان فروش می‌رود.مهاجران می‌افزاید: قیمت سیب بروجرد و دماوند هم با چند پله رشد به هزار و200 تا هزار و800 تومان رسیده است.رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی دلیل کاهش عرضه و افزایش قیمت را صدمه سنگین سرمای زمستان سال گذشته می‌داند و تاکید می‌کند: به‌عنوان مثال انگور سفید ملایر و تاکستان همه ساله پس از تبدیل به کشمش روانه بازار می‌شد، انگور قرمز این مناطق هم بخش بزرگی از نیاز مصرف‌کنندگان را تامین می‌کرد اما امسال اکثر تاکستان‌ها گرفتار سرما شدند و از بین رفتند.

مهاجران ادامه می‌دهد: به جز این 50 درصد، محصول انار کاشمر، فردوس مشهد، ساوه، قم و یزد به‌علت سرمای شدید نابود شده بنابراین احتمال کمبود این میوه هم وجود دارد.او تاکید می‌کند: به‌طور کلی سرمای غافلگیر‌کننده زمستان سال گذشته عرضه گروه بزرگی از میوه‌ها را با مشکل مواجه کرده و به این ترتیب فعلا حتی در عرضه کشمش و مغز گردو و بادام هم کمبود داریم.

مهاجران پیش‌بینی می‌کند تبعات سرمای زمستان 86 دست‌کم تا 10 سال آینده تولید میوه را تحت‌تأثیر قرار دهد. او امیدوار است صیفی‌جاتی نظیر خربزه بتوانند کمبود میوه‌هایی مثل انگور را جبران کنند چون قرار است محصول تربت حیدریه و تربت‌جام به‌زودی به بازار برسد.مهاجران می‌گوید: باید منتظر ماند و دعا کرد که با آمدن کافی محصول جایگزین کمبود فعلی جبران شود.

کد خبر 59977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز