چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

بعد از اعلام استعفای ایهود اولمرت در روزهای آینده از سمت نخست‌وزیری اسرائیل، نام‌هایی برای جانشینی او مطرح شده‌اند.

یکی از کسانی که نامش با قوت بیشتری برای این سمت مطرح است کسی است که در جریان انتفاضه دوم فلسطین، فرمانده ارتش بوده‌است.

2 روزنامه‌نگار اسرائیلی در کتابی پرفروش، از چهره شائول موفاز- از فرماندهان جنگی اسرائیل که اکنون اصلی‌ترین نامزد جانشینی اولمرت است-  پرده برداشته‌اند. موفاز اکنون رقیب اصلی زیپنی لیونی وزیرخارجه اسرائیل برای به‌عهده گرفتن رهبری حزب کادیما بعد از استعفای اولمرت است. او برای پیروز شدن در این رقابت بدون شک به گذشته و افتخارات امنیتی و نظامی‌‌اش به‌عنوان رئیس سابق ستاد نیروهای مسلح و وزیر دفاع اشاره خواهد کرد. لیونی از محبوب‌ترین سیاستمداران اسرائیلی در میان مردم این رژیم است.

2 روزنامه‌نگار اسرائیلی از روزنامه‌ یدیعوت آهارنوت به تازگی کتابی با عنوان بومرنگ را نوشته و منتشر کرده‌اند که در آن به  سخنرانی  ماه مه سال 2001  شائول موفاز خطاب به فرماندهان ارتش اسرائیل در کرانه باختری، اشاره شده ‌است. در این نشست توجیهی که در اوایل نخست‌وزیری آریل شارون و در جریان انتفاضه دوم مردم فلسطین برگزار شده‌بود، موفاز به‌عنوان رئیس ستاد نیروهای مسلح خطاب به فرماندهان گفته‌است که هیچ پیامی به غیراز اقدام محکم برای تشکیلات خودگردان فلسطین معنادار و تاثیرگذار نخواهد بود.

او این سخنان را بعد از آن به زبان آورده که به مسئول ثبت مذاکرات جلسه دستور داده که کار خود را متوقف کند و این بخش از حرف‌های او را جایی ثبت و ضبط نکند. سپس موفاز خطاب به فرماندهان اسرائیلی مستقر در کرانه باختری گفته‌است که می‌خواهد در هر ناحیه دست کم 10 کشته فلسطینی ببیند و در مجموع در روز 70 فلسطینی کشته شوند. این 2 روزنامه‌نگار اسرائیلی نوشته‌های این کتاب را بعد از جمع‌آوری اطلاعات و انجام مصاحبه با مقامات مختلف منتشر کرده‌‌اند.

بعد از این جلسه، اسحاق ایتان فرمانده مرکزی نظامیان اسرائیلی روز بعد جلسه‌ای با همان فرماندهان تشکیل داده و به آنها تاکید کرده که آنچه موفاز در نشست روز گذشته گفته را نباید یک دستور تلقی کنند. با این حال براساس آنچه در کتاب بومرنگ ‌آمده ‌است، بعضی فرماندهان اسرائیلی آنچه موفاز گفته ‌بود را به نسخه تصحیح شده آن ترجیح داده‌اند. روز بعد، درگیری میان نظامیان اسرائیلی با نیروی پلیس فلسطین بدون هیچ اقدام تحریک‌آمیزی از سوی پلیس فلسطین روی‌داد. در این درگیری یک افسر پلیس فلسطین کشته  شد و چند تن دیگر مجروح  شدند. وقتی فرمانده این عملیات برای توضیح در این باره به مقر فرماندهی فراخوانده می‌شود در پاسخ می‌گوید که این اقدام در راستای دستوراتی بوده که موفاز در جلسه چند روز قبل داده است.

با انتشار این مطالب هنوز موفاز یا دفتر او هیچ پاسخی ارائه نکرده‌اند. اما بنیامین نتانیاهو رهبر حزب راست‌گرای لیکود در واکنش به انتشار این مطالب بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات زودرس شده‌است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که درصورت برگزاری این انتخابات، او برنده خواهد شد. نتانیاهو در واکنش به انتشار مطالب این کتاب گفت که دیگر رهبران حزب کادیما هم از همین دسته هستند و آنها به غیر از شکست و ناکامی چیزی برای اسرائیل به ارمغان نیاورده‌اند.

انتشار این کتاب و آنچه علیه موفاز مطرح شده می‌تواند روند تحولات سیاسی در اسرائیل را دچار تغییر کند. این خبر یا با تضعیف موضع موفاز در برابر لیونی، چهره رهبر بعدی حزب کادیما را پیش از انتخابات مشخص می‌کند و یا با تضعیف حزب کادیما، زمینه را برای برگزاری انتخابات زودرس فراهم می‌کند.

ایندیپندنت- 1 آگوست 2008

کد خبر 59973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز