مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه: باتوجه به وضعیت نامناسب بارش ها، پیش بینی می کنیم تابستان امسال به ۳۰۰ روستای استان با تانکر آبرسانی شود.

کاکاوند

علیرضا کاکاوند در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: چنین سال آبی در استان طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. براساس کاهش بارش‌ها یک تنش آبی در تابستان برای کرمانشاه پیش‌بینی می‌شود.  

وی ادامه داد: کرمانشاه با کاهش ۱۸۰ میلیمتری بارش ها نسبت به میانگین بلندمدت، استان اول کشور از نظر کاهش بارندگی ها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه گفت: کاهش بارندگی‌ها بر منابع تامین آب استان تاثیر زیادی گذاشته است. ۷۲ درصد آب چشمه‌ها به‌ عنوان یکی از عمده منابع تامین آب روستاهای استان با کاهش مواجه شده است.

 سال گذشته به۵۴ روستای استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شد. این تعداد روستا در فروردین امسال به ۱۲۸ روستا رسید. پیش‌بینی می‌شود در تابستان این تعداد به ۳۰۰ روستا برسد.   

کاکاوند گفت: سراب قنبر یکی از منابع تامین آب شرب شهر کرمانشاه است که آن هم ۱۰۰ لیتر در ثانیه کاهش دارد و کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن دارد.

وی در ادامه از افزایش ۱۲ برابری اعتبارات آب و فاضلاب استان کرمانشاه خبر داد و گفت: تکمیل برخی پروژه های نیمه‌تمام یکی از راه های کاهش شدت تنش آبی استان است.

امسال حدود ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار به استان رسیده که می تواند در به سرانجام رسیدن برخی از پروژه ها و رفع مشکلات حوزه فاضلاب این شهر موثر باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه افزود: برای گذر از تنش آبی تابستان همکاری همه دستگاه ها نیاز است.  

وی در ادامه به هدر رفت آب استان اشاره داشت و گفت: ۵۰ درصد در حوزه روستایی و ۳۳ درصد در حوزه شهری هدر رفت آب در استان است که علت بیشتر آن به فرسودگی شبکه آب برمی‌گردد.

کاکاوند درباره وضعیت تامین آب شرب شهر کرمانشاه در این شرایط هم گفت: از سالهای گذشته طرح تامین آب شرب بخشی از شهر کرمانشاه از سد گاوشان دیده شده و سال گذشته هم قرار بود این پروژه چندماهه به پایان برسد، اما این اتفاق نیفتاد و وعده جدید داده شده هم برای خرداد است که طی بازدید که از پروژه داشتم، معتقدم با روند کندی که پیش می رود، بعید است تا خرداد هم به کرمانشاه برسد.

وی تاکید کرد: کرمانشاه امسال بحرانی‌ترین سال از لحاظ تأمین آب شرب دارد. این استان رتبه نخست در کشور را از لحاظ کاهش بارش‌ها داشته است.

کاکاوند بیان کرد: میانگین بارش در استان از ابتدای سال آبی تا کنون ۲۹۷ میلیمتر بوده است که نسبت به سال ۹۸، ۲۵ درصد کاهش نزولات داشته است. این میزان بارش در دراز مدت ۱۸۰ میلیمتر کاهش را نشان می‌دهد. آب پشت سدهای استان نیز بر اثر کاهش بارندگی‌ها ۱۰ درصد کاهش داشته است.  

وی افزود:شهر کرمانشاه هم اکنون ۵۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب شرب دارد. بیش از نیمی از جمعیت استان نیز در شهر کرمانشاه زندگی می‌کنند.  

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: در بسیاری از شهرهای استان از جمله کرمانشاه، پاوه، جوانرود، تازه آباد و هرسین نگرانی‌هایی برای قطعی آب شرب در فصل گرما وجود دارد.

کد خبر 599655
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha