مجموع نظرات: ۱
شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

دی سال گذشته بود که عملیات جهادی برای اتصال روستاهای سیستان و بلوچستان به اینترنت شروع شد. این استان 7400روستای دارای سکنه دارد، اما سال گذشته فقط 70درصد از 3400روستای بالای 20خانوار این استان به شبکه اینترنت دسترسی داشتند. حالا مسئولان از تلاش برای دسترسی 95درصد روستاها به اینترنت در کل کشور خبر می‌دهند.

روستاها اینترنت

همشهری آنلاین-سیده زهرا عباسی:

قرار بود در یک عملیات جهادی با مسئولیت شخص وزیر 1200روستای بالای 20خانوار سیستان‌وبلوچستان تا اردیبهشت امسال به اینترنت متصل شوند که مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره به همشهری می‌گوید: «سیستان و بلوچستان به‌رغم تلاش در 3سال گذشته از نظر زیرساخت‌های ارتباطی فاصله زیادی با استان‌های دیگر دارد که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان پهناور بودن، تعداد بالای روستاها، فاصله زیاد میان روستاها و پوشش جمعیتی کم دانست که هزینه‌ ایجاد زیرساخت ارتباطی در آن را چند برابر استان‌های دیگر می‌کند.»

«مهرداد ترابیان» با بیان اینکه پروژه به 3فاز زمانی تقسیم شده بود، می‌افزاید: «در بخش کوتاه‌مدت و فاز اول مسیر انتقال آماده بود و فقط باید تجهیزات نسل 3 و 4 اضافه می‌شد که همان زمان این اتفاق افتاد و همه روستاهای فاز یک به اینترنت متصل شدند.»

فاز دوم اتصال روستاهای سیستان‌وبلوچستان به اینترنت

او درباره فاز دوم و میان‌مدت پروژه هم توضیح می‌دهد: «در بخش میان‌مدت مناطقی موردنظر بود که سایت و مسیر فیبر نوری داشتند، اما تجهیزات انتقال و نسل 4 و 3 نیاز بود. در این بخش به دلیل تغییر مدیریتی کمی با تاخیر روبه‌رو شدیم و در حالی که بازه زمانی ما پایان اردیبهشت بود، آن را به پایان خرداد تغییر دادیم.»

ترابیان اما فاز سوم را روستاهایی می‌داند که هیچ تجهیزات و حتی فیبر نوری ندارند و به احتمال زیاد با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا (ص) تا تیر فرآیند رسیدن فیبرنوری به آن‌ها انجام و اتصال به شبکه تا مرداد برقرار خواهد شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید می‌کند که پروژه اتصال روستاهای سیستان‌وبلوچستان به اینترنت با سرعت خوبی در حال انجام است، اما محرومیت‌های زیاد، کمی کار را سخت و نسبت به مناطق دیگر طولانی‌تر کرده.

ترابیان 2 چالش مهم اینترنت در سیستان و بلوچستان را برق و جاده می‌داند و توضیح می‌دهد: «ما به مردم این استان قول می‌دهیم تا تابستان حجم زیادی از مشکلات رفع و سال تحصیلی جدید بدون هیچ مانعی در اتصال به اینترنت آغاز شود. هنوز هم تمرکز بر سیستان وبلوچستان وجود دارد و آن را رها نکرده‌ایم.»

کرمان و چالش زیرساخت

ترابیان پیش از این در ‏گفت‌وگو با همشهری برنامه بعدی این وزارتخانه بعد از سیستان‌وبلوچستان را مربوط به 2منطقه محروم جنوب کرمان و کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده بود؛ او حالا توضیح می‌دهد که در کرمان هم عملیات شروع شده و فقط مشکل سیستم‌های انتقال مخابراتی کمی دردسر درست کرده است.

ترابیان تاکید می‌کند زیرساخت‌های کرمان کامل نیست و این امیدواری وجود دارد که با کمک مسئولان استانی کار سریع‌تر پیش برود.

مانع برق در کهگیلویه و بویراحمد

هیچ یک از استان‌ها شرایطی مانند سیستان‌وبلوچستان ندارند،‌ اما با وجود این در کهگیلویه هم محرومیت‌های زیرساختی مشکلاتی را در اتصال به اینترنت موجب شده است. هرچند عملیات اتصال روستاهای این استان به اینترنت شروع شده، اما چالش عمده این استان به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برق است که وزارتخانه اظهار امیدواری می‌کند با کمک و همراهی مسئولان استانی زودتر رفع شود.

خرید تجهیزات برای چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری جزو استان‌هایی است که با مشکل کیفیت پایین اینترنت مواجه است. ۱۵۴ روستای استان چهارمحال و بختیاری از دسترسی به اینترنت محروم هستند و این مشکل در سال تحصیلی جاری چالش‌هایی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان این استان ایجاد کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکل این استان و همچنین خراسان جنوبی توضیح می‌دهد که چالش اصلی، خرید تجهیزات بوده است.

ترابیان می‌گوید: «تجهیزاتی که از سوی شرکت‌ تامین‌کننده در این 2استان نصب شده در 2 سال گذشته مشکلاتی را برای ما به وجود آورد. هفته گذشته (هفته دوم اردیبهشت) برای 15 سایت چهارمحال‌وبختیاری تجهیزات ارسال شد و امیدواریم مشکل هر 2 استان به زودی حل شود.»

برنامه‌ریزی برای باقی‌مانده روستاها

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به صورت میانگین هر هفته مشکل حدود 100روستا در اتصال به شبکه اینترنت رفع می‌شود، می‌گوید: «تعهد ما در برنامه پنجم، رسیدن به آمار 80درصدی در دسترسی روستاها به اینترنت بود، اما در حال حاضر91 درصد روستاها به اینترنت دسترسی دارند و برنامه ما این است که تا پایان دولت عدد را به بیش از 95درصد برسانیم. البته این عدد از نظر تعداد روستاهاست و از نظر جمعیت روستایی در حال حاضر به آمار بیش از 99 درصد هم رسیده‌ایم.»

چالش‌های کرونا برای تیم روستایی وزارتخانه

ترابیان در ادامه از تیم امور استان‌های وزارتخانه و تلاش برای دسترسی روستاها به اینترنت تشکر می‌کند و می‌گوید: «با همه احترامی که برای کادر درمان قائل هستم،‌ اما کارکنان مجموعه ما هم در دوران کرونا تعطیلی نداشتند. کرونا باعث شد استفاده از فضای مجازی در همه امور و جنبه‌های زندگی افزایش یابد در نتیجه باید کیفیت را آن را تقویت می‌کردیم. همین آرامش نسبی از نظر ارتباطی در کشور نشان‌دهنده فعالیت خوب این تیم بوده است.»

به گزارش همشهری، طبق برنامه توسعه در حال حاضر 80درصد روستاها باید به پهن‌باند دسترسی داشته باشند و 4 خدمت آموزش از راه دور، کشاورزی از راه دور، خرده بانکداری و سلامت الکترونیک برای روستاییان فراهم باشد. هم‌اکنون 90درصد روستاها از طریق تلفن ثابت، اپراتور همراه یا اپراتور روستایی به پهن‌باند دسترسی دارند. در مجموع از روستاهای بالای 20خانوار که 39هزار و 500روستا هستند، 35هزار و 500روستا به پهن‌باند متصل شده‌اند. حداقل مبلغ موردنیاز برای تکمیل کار روستاها 2هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

کد خبر 599638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha