شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

قیمت‌های نفت برای دومین هفته متوالی صعود کرد اما تحت تاثیر کندی رشد اشتغال در آمریکا و وضعیت شیوع کرونا در هند بازه معاملاتی محدودی پیدا کردند.

نفت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۱۹ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، در ۶۸ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز چهارشنبه تا مرز ۶۹ دلار و ۹۴ سنت صعود کرده بود اما نهایتا از پیشروی به سمت ۷۰ دلار بازماند. شاخص نفت برنت برای کل هفته ۱.۵ درصد رشد هفتگی ثبت کرد.

 بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۹ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، در۶۴ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا دو درصد رشد هفتگی داشت.

بهای معاملات بنزین آمریکا عمده رشد شب گذشته را از دست داد اما همچنان با ۰.۲ درصد افزایش، به ۲.۱۱ دلار در هر گالن رسید.

پس از این که آمار رسمی نشان داد مشاغل غیرکشاورزی آمریکا در آوریل تنها ۲۶۶ هزار مورد رشد داشته که بسیار پایینتر از ۹۷۸ هزار شغل جدید پیش بینی شده توسط اقتصاددانان بود، قیمت نفت به همراه سایر کالاهای پرریسک نزول کرد. این آمار در تضاد با بسیاری از شاخص‌های دیگر اقتصاد در روزها و هفته های اخیر بود و باعث شد تحلیلگران نتیجه گیری کنند روند احیای اقتصادی آمریکا ممکن است به شدتی که تا این اواخر تصور می رفت، قوی نباشد.

آمار اشتغال ماهانه آمریکا با آمارهای اخیر مرتبط با نفت همخوانی نداشت. در هفته گذشته فرودگاههای آمریکا رکورد بالای جدید مسافر داشتند و موسسه امریکن پترولیوم و اداره اطلاعات انرژی آمریکا کاهش هفت میلیون بشکه ای ذخایر نفت را گزارش کردند.

این چشم انداز که آمار اخیر تنها از تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا حمایت می کند، کمک کرد نفت و بورس بخشی از افتشان را جبران کنند. این سیاست از قیمت نفت پشتیبانی نمی کند بلکه به دلیل این که دلار را ارزان نگه می‌دارد، خرید نفت را برای کشورهای دیگر ارزانتر می کند.

هند روز جمعه رکورد جدیدی در افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرد و بیش از ۲۱.۴ میلیون مورد تایید شده ابتلا و دستکم ۲۳۴ هزار و ۸۳ مورد قربانی از زمان شیوع پاندمی در این کشور ثبت شده است.

شرکت مشاوره ریستاد انرژی اوایل هفته گذشته هشدار داد بحران کووید هند ممکن است ۵۷۵ هزار بشکه در روز از تقاضا برای مایعات نفتی در آوریل و ۹۱۵ هزار بشکه در روز در ماه مه امسال کم کند و توازن بازار را بهم زده و باعث ایجاد دوباره اشباع ذخایر شود.

آرگوس مدیا روز جمعه جدیدترین آژانسی بود که افزایش تولید نفت ایران در آوریل را گزارش کرد. طبق گزارش آرگوس، تولید ایران بالاتر از کویت قرار گرفت و این کشور در جایگاه چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک ایستاد. آرگوس برآورد کرد ایران اکنون دستکم ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت صادر می کند و مقامات می گویند این صادرات در صورت توافق جدید برجام ممکن است به ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

در این بین، نشانه هایی در آمریکا وجود دارد که حاکیست تولید شیل این کشور بعید است در واکنش به احیای قیمت امسال نفت بهبود پیدا کند. شرکت EOG Resources که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیل آمریکاست، اعلام کرد قصد دارد تا زمانی که بازار نیاز ندارد و ظرفیت مازاد اندکی وجود دارد، تولیدش را افزایش دهد. با افزایش تولید ایران و محدود ماندن تولید روزانه میلیونها بشکه نفت توسط سایر اعضای اوپک و روسیه، بعید به نظر می رسد شرایط مذکور در کوتاه مدت تغییر کنند.

با این حال آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان می دهد شمار دکل‌های حفاری آمریکای شمالی طی هفته های اخیر به طور مستمر رشد کرده است.

بر اساس گزارش اینوستینگ، بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا هفته گذشته هشت حلقه رشد کرد و به ۴۴۸ حلقه رسید. هفته پیش از آن شمار دکلها دو حلقه افزایش داشت. مجموع دکلهای حفاری نفت آمریکا اکنون ۷۴ حلقه بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. شمار دکلهای حفاری نفت با دو حلقه افزایش، به ۳۴۴ حلقه رسید و شمار دکلهای حفاری گاز با هفت حلقه افزایش، ۱۰۳ حلقه بود.

کد خبر 599610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha