انتشار اخباری مبنی بر در معرض خطر بودن هزاران جوجه فلامینگو در دریاچه بختگان استان فارس، جمعی از دوستداران محیط زیست را واداشت با ایجاد کارزار نجات فلامینگوها در نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار گره‌گشایی و رهاسازی آب از منابع بالادستی شوند.

فلامینگو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در این نامه خطاب به رضا اردکانیان وزیر نیرو آمده است: اگر اقدام عاجلی در خصوص تالاب بختگان صورت نگیرد، یکی از بزرگ‌ترین فجایع محیط‌زیستی ایران رقم خواهد خورد. پنج تا ١٢ هزار جوجه فلامینگو در تالاب بختگان در شرف مرگی دردناک بر اثر تشنگی هستند.

در این نامه که به امضای دوستداران محیط زیست رسیده آمده است : متأسفانه با شدت گرفتن روند خشکسالی، سدسازی و بهره‌برداری فجیع از آب‌های سطحی و زیرزمینی حوضه تالاب بختگان، این تالاب حیاتی با خشکی بسیار گسترده‌ای مواجه شده است که حیات تمام ساکنانش را در خطر جدی قرار داده است.

این نوشتار می افزاید : حقابه تالاب بختگان حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال است که متأسفانه این آب عمدتاً یا پشت سدهایی چون سد درودزن مانده است یا سرازیر زمین‌های کشاورزی بالادست تالاب می‌شود.

در نامه آمده است : مقرر شده بود که وزارت نیرو حدود ۵۰  میلیون متر مکعب را برای تالاب رهاسازی کند که با توجه به خشکسالی شدید امسال، وزارت نیرو هنوز راضی به رهاسازی این حجم آب نشده است. در صورت تأخیر در رهاسازی این حجم آب، همه ١٢ هزار جوجه فلامینگو در این تالاب خواهند مرد. لذا خواهشمندیم هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را در این خصوص صورت داده و این فلامینگوها را نجات دهید.

ِاصولی ترین راه نجات پرندگان مهاجر تخصیص حقابه تالاب بختگان است

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در این زمینه گفت: در ۲  سال گذشته،  با پیش‌بینی وقوع خشکسالی های احتمالی تیمی از مشاورین خبره از سراسر کشور  گرد هم آوردیم و سوابق امر و تجربیات بین المللی و تمام راهکارهای ممکن بررسی شده و با همکاری دانشگاه شیراز نیز طرحی به همین منظور تهیه شده و تمام شیوه های ممکن مداخلات، سطوح مداخله  و زمان مناسب آن مشخص شده و در فرصت باقی مانده نیز پایش نهایی کلونی ها برای اجرای طرح اضطراری نجات بخشی در حال اجراست، اما اصولی ترین راه نجات این پرندگان مهاجر با ارزش‌ تخصیص حقابه تالاب است.

حمید ظهرابی اظهار داشت: نتیجه پایش های ماهیانه که از اسفندماه ۹۹ شروع شده است نشان می دهد فلامینگوها در سال جاری نیز در تالاب بختگان جوجه آوری دارند.  

ظهرابی افزود: با توجه به بررسی های صورت گرفته والدین با پرواز به تالاب های همجوار از جمله مهارلو جوجه ها را تغذیه می کنند بنابراین به هم پیوستگی تالاب ها و احیا آنها اهمیت بسزایی در بقا فلامینگو دارد.  

وی بیان کرد: تخصیص حقابه مشخص به تالاب بین المللی بختگان و احیای این زیستگاه ارزشمند که از وظایف قانونی وزارت نیرو است، مهمترین اقدام برای حفاظت از گونه های وابسته به تالاب و نجات کشاورزی در پایین دست حوضه است.

این مقام مسئول با اظهار تاسف از تلفات سال های قبل ابراز داشت: در سال گذشته به علت افزایش بارندگی و رهاسازی بخشی از حقابه، تلفات کاهش چشمگیری داشت و در حد نرمال بود، اما امسال  علی رغم رهاسازی حقابه به دلیل کاهش  شدید بارندگی ها که در پنجاه سال اخیر بی سابقه بوده و در برخی شهرستان های مجاور تا حدود هشتاد درصد کاهش بارندگی هم ثبت شده، وقوع بحران در این زمینه قابل پیش بینی بود. لذا اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با استمرار پایش های روزانه،  کارگروهی متشکل از استادان دانشگاه شیراز، کارشناسان محیط زیست و سمن ها، تشکیل و برنامه نجات بخشی اضطراری فلامینگوها را در دست اجرا دارد.

وی گفت: بر اساس نتایج مطالعات، تجربیات سال های قبل و همفکری انجام شده با متخصیصن بهترین روش مداخله، رساندن آب به نزدیکی جوجه ها، با کمترین اغتشاش، مزاحمت و شلوغی است که همین طرح مداخله ای در دست اقدام است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس بیان کرد:  مانوری نیز با مشارکت سمن ها برای تمرین نجات بخشی فلامینگوها انجام شده است اما اصولی ترین راه نجات این پرندگان مهاجر با ارزش‌ تخصیص حقابه تالاب است.  
  ظهرابی اظهار داشت: با وجود مکاتبات و مذاکرات متعدد با شرکت آب منطقه ای و درخواست پیشگیری از این اتفاق به وسیله رهاسازی آب محیط زیستی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اظهار امیدواری کرد: آب منطقه ای فارس و مسوولین مربوط به موقع به وظیفه قانونی و انسانی عمل کنند.

مدیر عامل سازمان آب استان فارس و مسوولان استانی هنوز دراین زمینه واکنشی نداشته اند.

 ۵۵ میلیون متر مکعب آب برای تامین حقابه تالاب بختگان از سد درودزن در آذر ماه سال گذشته رها شد که  ۴۰ میلیون متر مکعب از این آب وارد تالاب ها و ۱۵ میلیون متر مکعب نیز برای جبران کسری سفره های آب زیر زمینی و شارژ رودخانه پیش بینی شده بود.

سد مخزنی درودزن در استان فارس در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر مرودشت و بر روی رود کُر ساخته شده‌است.

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که بر اثر بارش‌های بهاری آبگیری می شود اما در گرمای تابستان معمولا باز هم به سمتی خشکی می گراید.

دریاچه بختگان در شهرستان های نی ریز و بختگان و در نزدیکی شهرستان خرامه در شرق استان فارس واقع شده است.  

کد خبر 599608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha