چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رواندا فرانسه را به مشارکت در نسل کشی سال 1994 در این کشور متهم کرد.

شبکه خبری اتریشی او ار اف گزارش داد، یک کمیته مستقل تحقیق در گزارش خود که روز گذشته منتشر شد به این نتیجه رسید که فرانسه از قتل‌های ارتکابی شبه‌نظامیان هوتو از نظر سیاسی، نظامی، دیپلماتیک و لجستیکی حمایت کرده است.

در این سند آمده است: «به خاطر سنگین بودن اتهامات از دولت رواندا تقاضا می‌شود همه گام‌های لازم را برای مقامات مقصر سیاسی و نظامی فرانسه به خاطر اقدامات‌شان در برابر دادگاه قرار دهد.»

میتران متهم شد
در این گزارش در میان تعدادی از شخصیت‌های فرانسوی، از فرانسوا میتران، رییس جمهور پیشین، دومینیک دوویلپن، نخست‌وزیر سابق و ادوارد بالادو و همچنین الن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه در سال 1994 نام برده شده است. این فهرست در مجموع شامل نام 33 تن است.

فرانسه پیش از این اتهامات گذشته این کشور شرق آفریقایی را رد و اعلام کرده بود نیروهایش در طول جنگ داخلی از انسان‌ها حمایت کرده‌اند. با این حال این بار وزارت امور خارجه فرانسه نخواست درباره گزارش اخیر اظهار نظر کند.

پاول کاگامه، رییس جمهور رواندا در سال 2006 روابط این کشور را با فرانسه قطع کرد، زیرا دادگاه فرانسه شکواییه‌ای را علیه او به خاطر مرگ سلف وی تنظیم کرده بود. وی عامل نسل کشی بود که در آن حدود 800 هزار تن کشته شدند.

کد خبر 59959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز