مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد گفت: نرخ نان در خراسان رضوی همچنان بر مبنای مصوبه آذر سال ۹۸ بوده و هیچ تغییری نکرده است، در سال ۹۹ نیز برای افزایش قیمت نان درخواست دادیم، اما مورد قبول مسئولین مربوطه واقع نشد.

نانوایی

مصطفی کشتگر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین افزود: قیمت نان تنها بر قیمت آرد متکی نیست، یارانه دولتی فقط به آرد تعلق می‌گیرد که تنها ۲۵ درصد قیمت نان را تشکیل می‌دهد و ۷۵ درصد دیگر نرخ نان به قیمت سوخت، حامل‌های انرژی، دستمزد و بیمه کارگران، آب، خمیرمایه، تعمیر و نگهداری، نرخ کرایه حمل بار و... مربوط می‌شود که هیچ یارانه دولتی‌ای را شامل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر بعضی از موارد موثر در تعیین قیمت نان تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌است، افزود: در سال ۹۹ چندین مرتبه برای افزایش و همچنین آنالیز قیمت نان به کارگروه گندم و آرد استان در استانداری پیشنهادهایی را ارائه کردیم، اما تا به امروز هیچگونه ترتیب‌اثری داده نشده، سال ۱۴۰۰ فرا رسید و افزایش قیمت در خیلی از اقلام اعمال شد، اما نرخ نان همچنان تغییری نکرده است.

کشتگر اظهار کرد: مساله نرخ نان و هماهنگ نبودن دخل و خرج نانوایی مساله تازه‌ای نیست، از سال ۹۳ تا ۹۸ به مدت ۵ سال افزایش قیمت نان در استان نداشتیم، در صورتی که تمام هزینه‌ها افزایش پیدا کرده بود، در آن زمان اگر نانواها مقاومت کرده و به کار ادامه دادند به دلیل نرخ تقربا متناسب و شیب ملایم تورم بود.  

رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد ادامه داد: در دو سال اخیر ما با تورم روبه‌رو بودیم و هستیم و قیمت‌ها به شکل روزانه افزایش پیدا می‌کنند، با این اوضاع نانوایان ما واقعا توان ادامه فعالیت را ندارند و با شرایط بسیار سختی روبرو هستند.

کشتگر با بیان اینکه انجمن صنفی کارگران با استناد به مصوبه شورای عالی کار، افزایش ۳۸ درصدی حقوق کارگران نانوایی را درخواست کردند، گفت: با توجه به اینکه از سال ۹۸ نرخ نان هیچ افزایشی نداشته چگونه می‌توان دستمزد کارگران نانوایی را افزایش داد؟ با این شرایط بسیاری از نانوایان با سال‌ها تجربه کار دست از این کار کشیده و به شغل‌های دیگری روی آورده‌اند.

وی بیان کرد: وضعیت موجود باعث تعدیل نیرو در بسیاری از نانوایی‌ها شده و این مساله فشار بشتری را بر کارگران نانوایی‌ها وارد کرده، همچنین باعث تخلفات مختلف از جمله عرضه خارج از شبکه آرد یارانه‌ای به قمیت آزاد توسط بعضی از کارفرمایان شده است.

این مقام مسئول افزود: وقتی نان به نرخ واقعی عرضه نشود، ممکن است تخلفاتی از قبیل گرانفروشی، کم کردن وزن چانه، استفاده کمتر از مایه خمیر و... در این زمینه رخ دهد و در نتیجه باعث افت کیفیت نان شود.

کشتگر ادامه داد: درخواست ما افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان نیست، اما باید افزایش نرخی در نظر گرفته شود که فشاری به مردم وارد نکند و نانوا نیز قادر به ادامه کار باشد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مباحث در مورد نان، ایجاد صف‌های طولانی است، افزود: سرانه مصرف نان در استان افزایش چشم‌گیری داشته است و این به دلیل افزایش قیمت شدید اقلام اساسی مصرفی خانوارها از قبیل برنج، حبوبات، گوشت قرمز، مرغ و... است که باعث گرایش بیشتر مردم به سمت مصرف نان می‌شود، همچنین خرید نان برای مصارف دامی که به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و علوفه رخ داده است.

رضوانی، یکی از نانوایان مشهد در اینباره گفت: بیش از یک سال است که با کرونا دست‌به گریبان هستیم و تمام ارتباطات ما در فضای مجازی انجام می‌شود، با این حال گزارش‌های مکتوبی را مبنی بر وضعیت نابسامان نانوایی‌ها به خاطر کمبود نرخ نان به استانداری و اتحادیه ارائه کردیم، که با ممانعت مسئولین برای افزایش نرخ نان روبرو شدیم.  

این نانوای خراسان رضوی ادامه داد: من از استاندار این سوال را دارم که آیا ایشان و کارمندان‌شان با حقوق سال ۹۸ قادر به زندگی هستند؟

وی ادامه داد: ما قشر زحمت‌کشی هستیم که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ایم، با اینکه ارتباط مستقیم با مردم داریم و اکثرا در واحدهای صنفی ما تراکم جمعیت وجود دارد و به گفته کارشناسان امکان انتقال بیماری کرونا در نانوایی‌ها بیشتر است، اما در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار نگرفته‌ایم.

نان در خراسان رضوی به قیمت ۱۸ ماه پیش

 آراسته، یکی دیگر از نانوایان خراسان رضوی بیان کرد: درست است که ما نانوایان بیمه هستیم، اما کمترین بهره از مزایای بیمه نصیب‌مان می‌شود، زیرا حقوق دریافتی کارگران نانوایی بستگی به نرخ نان و تعداد نانی که در روز پخته می‌شود دارد که این نرخ از سال ۹۸ افزایش نداشته و حقوق دریافتی ما نیز تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: ساعت کار در نانوایی از ساعت ۵ صبح تا ۱۰ شب طول می‌کشد، یعنی هیچ فرصتی برای کارگران نانوایی نیست که بخواهند به شغل دوم بپردازند و درآمد مناسب‌تری کسب کنند، به همین دلیل خیلی از همکاران ما با سابقه‌های زیاد نانوایی را رها کرده و به کارهای دیگر مشغول شدند.

قیمت نان در استان خراسان رضوی بر اساس آخرین نرخ‌نامه مصوب کمیسیون آرد و نان در تاریخ ۱۴ آذر ۹۸ بوده و هیچگون افزایش قیمت بعد از آن اعمال نشده است.

نرخ نان با آرد یارانه‌ای: تافتون ماشینی۲۸۰ گرمی۴۵۰ تومان، عراقی۲۷۰ گرمی۴۵۰ تومان، بربری ماشینی ۳۸۰ گرمی۶۰۰ تومان، بربری سنتی۳۵۰ گرمی۶۰۰ تومان، لواش ماشینی۱۵۰ گرمی ۲۷۵ تومان، لواش سنتی ۱۴۰ گرمی۲۷۵ تومان، بربری خراسانی۳۹۰ گرمی۷۰۰ تومان، تنوری خراسانی۳۴۰ گرمی۶۰۰ تومان، سنگک سنتی۴۲۰ گرمی هزار تومان.

نرخ نان با آراد نیمه‌یارانه‌ای: تافتون ماشینی۲۸۰ گرمی۶۵۰ تومان، عراقی۲۷۰ گرمی۶۰۰ تومان، بربری ماشینی۳۸۰ گرمی۸۰۰ تومان، لواش ماشینی۱۵۰ گرمی۳۵۰ تومان، لواش سنتی۱۴۰ گرمی۳۵۰ تومان، بربری خراسانی۳۹۰ گرمی۹۰۰ تومان، تنوری خراسانی۳۴۰ گرمی۸۰۰ تومان، سنگک سنتی۴۲۰ گرمی هزار و۴۰۰ تومان.

از ۲ هزار و ۱۷۳ نانوایی در مشهد، ۴۰ درصد آرد خود را به قیمت نیمه‌یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

کد خبر 599577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha