در قالب ویژه‌برنامه «با رهروان سحر» که در فضای باز فرهنگسرای امید برگزار شد، با مشارکت خیران، از ۵۰ پاکبان منطقه ۱۳ در وعده سحری میزبانی شد.

رهروان سحر

همشهری آنلاین- پروانه بهرام‌نژاد: در یک سو نوای دل انگیز دعای سحر ماه مبارک رمضان در بوستان خیام طنین‌انداز شده و از سوی دیگر مردان خستگی‌ناپذیر جارو به دست اندک اندک خود را به مقابل فرهنگسرای امید می‌رسانند و در پشت صحنه هم، دست‌اندرکاران در تدارک آماده کردن وسایل سفره سحری هستند. همگی آستین همت بالا زده‌اند تا در ویژه‌برنامه «با رهروان سحر» از مهمانان ویژه خود به خوبی و در خور شأن پذیرایی کنند.

همراه با رهروان سحر

یکی هندوانه و پنیر بسته‌بندی شده را در ظرف‌ها می‌چیند و دیگری فلاکس‌های چای و پارچ‌های شربت را آماده می‌کند و چند نفری مشغول پهن ‌کردن سفره در محوطه مقابل پله‌های فرهنگسرای امید هستند. هر فردی هرآنچه از عهده‌اش برمی‌آید، در طبق اخلاص گذاشته و دریغ نمی‌کند. ساعت نزدیک ۳بامداد است و کم کم مهمانان با دستان پینه‌بسته و پاهای رنجور، گرداگرد سفره‌ای می‌نشینند که به رسم چندساله مراکز فرهنگی و هنری پهن شده و مظهر همدلی و تجلی مهربانی است. «یاسر» یکی از پاکبانان مهمان برسرسفره سحری فرهنگسرای امید است. او می‌گوید: «برای ما که بیشتر شب‌ها سرکار و مشغول نظافت معابر هستیم، نشستن سر سفره سحر و در کنار جمع فرصت غنیمتی است. این دوسال اخیر هم که ویروس کرونا کار ما را هم سخت‌تر کرده و از هم دور شده‌ایم، خدا خیرشان بدهد، در همین چند شب هم حس بودن در کنار خانواده‌هایمان برای ما ایجاد می‌شود و احساس تنهایی نمی‌کنیم.» «مسعود» یکی دیگر از پاکبانان نیز با تأیید صحبت‌های همکارش سفره را نشان می‌دهد و می‌گوید: «سال‌های قبل در ماه رمضان زانو به زانو با همکاران در خانه برخی از مردم خیر کنار هم می‌نشستیم و سحری می‌خوردیم اما کرونا آن را هم از ما گرفت و حالا تعداد کمتری در پارک خیام از این محفل بهره‌مند شده‌ایم که باز همین هم که زنده‌ایم هنوز و اینجا هستیم و غذای گرم می‌خوریم، جای شکر دارد.»

لقمه‌های همدلانه

همه دست‌اندرکاران ماسک روی صورت دارند و در تمام مراحل کار مراقب هستند تا نکات بهداشتی را رعایت کرده و چیزی از قلم نیفتد. ظرف‌های غذا را هم با فاصله از همدیگر قرار می‌دهند تا خیالشان از رعایت فاصله هم جمع باشد. «پروانه دوستی» مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۱۳ هم که از ساعت‌ها قبل در فرهنگسرای امید حاضر شده و همه چیز را تحت کنترل دارد، دراین‌باره می‌گوید: «اینها مثل خانواده ما هستند و سلامتی‌شان برای تک تک ما مهم است. همه اقلام وعده‌های سحری با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و به صورت بسته‌بندی شده در مراکز خدماتی توزیع شده و خواهدشد.» او می‌افزاید: «یکی از سنت‌های پسندیده این ماه، اطعام روزه‌داران است و در آموزه‌های دینی ما مورد توجه قرار گرفته‌است. از این رو فرهنگسرای امید برای ششمین سال پیاپی، افتخار میزبانی از این افراد را پیدا کرده‌است و ویژه برنامه «با رهروان سحر» را به دبیری مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ و فرهنگسرای امید در سراسر مناطق ۲۲گانه شهر تهران برگزار می‌کند.» او می‌افزاید: «نخستین اجرای این برنامه هم همزمان با شب میلاد امام حسن محتبی(ع) در فضای باز فرهنگسرای امید با مشارکت خیران، از ۵۰ پاکبان منطقه ۱۳ در وعده سحری میزبانی شد که در برپایی این سفره سحری معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۱۳، قطارهای ۵ ستاره نور، سازمان اورژانس کشور و مرکز نیکوکاری صبح صادق مشارکت داشتند.این طرح تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.» سحری پاکبانان فرهنگسرای امید با اطعام غذا و قرائت دسته‌جمعی دعای فرج و طنین‌اندازی اذان صبح در بوستان خیام به پایان رسید.

کد خبر 599293

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha