ناکامی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت جدید باعث تشدید بحران سیاسی مزمن این رژیم شده است.

نتانیاهو

به گزارش  همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رسانه های عرب زبان گزارش داده اند که مهلت ۲۸ روزه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت جدید نیمه شب سه شنبه پایان یافت و او موفق به تشکیل این دولت نشد.

دفتر نتانیاهو به «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی اطلاع داد که رایزنی ها با احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی به جایی نرسیده و نتانیاهو موفق به تشکیل آن نشده است.

ریولین در سایه نتایج انتخابات پارلمانی اخیر رژیم صهیونیستی ۲۸ روز پیش نتانیاهو را مامور تشکیل دولت کرده بود.

حال با این شرایط، رئیس رژیم صهیونیستی سه گزینه را پیش روی خود می بیند. او باید مهلت اعطا شده به نتانیاهو را به مدت دو هفته دیگر به امید اینکه بتواند با ادامه رایزنی ها موفق به تشکیل دولت شود، تمدید کند و یا اینکه فرد دیگری را مامور تشکیل دولت کند.

سومین گزینه پیش روی ریولین هم این است که فرد دیگری را مامور نکرده و اختیارات دراین باره را به پارلمان رژیم صهیونیستی واگذار کند.

به عقیده کارشناسان صهیونیست، اینکه ریولین مهلت نتانیاهو برای تشکیل دولت را تا دو هفته تمدید کند یا اینکه به جای انتخاب فرد دیگری برای تشکیل دولت، اختیارات در این زمینه را به پارلمان واگذار کند، بسیار بعید به نظر می رسد زیرا به عقیده ریولین، واگذاری اختیارات در این زمینه به پارلمان به منزله تایید برگزاری پنجمین انتخابات پارلمانی در طول کمتر از دوسال و نیم خواهد بود.

ناتوانی در تشکیل دولت های ائتلافی یا تشکیل دولت های ائتلافی شکننده باعث شده که رژیم صهیونیستی در طول دو سال و نیم اخیر با بحران سیاسی شدید و عمیقی روبرو شود و گواه آن نیز برگزاری ۴ دور انتخابات پارلمانی در این مدت کم است.

برخی تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست بر این باورند که به احتمال زیاد ریولین فرد دیگری را به جای نتانیاهو مامور تشکیل دولت کند و به عقیده آنها، این فرد کسی نیست به جز "یائیر لاپید" رئیس حزب موسوم به "هناک مستقبل".

در همین زمینه، روزنامه «جروزالم پست» نوشت که ریولین امروز چهارشنبه از احزاب خواهد خواست تا اگر توصیه های جدیدی درباره تشکیل دولت دارند، با وی تماس بگیرند.

براساس پیش بینی این روزنامه، ریولین عصر امروز چهارشنبه یا فردا پنج شنبه لاپید را مامور تشکیل دولت جدید خواهد کرد.

براساس گزارشها، لاپید امیدوار است که اگر مامور تشکیل دولت شود، بتواند به توافقی با چند حزب برای انجام این کار برسد.

اگر لاپید بتواند در تشکیل دولت موفق شود، اولین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی خواهد بود که دولتی بدون ریاست نتانیاهو تشکیل خواهد شد زیرا در طول این سالها این نتانیاهوی متهم به فساد و رشوه خواری بوده که ریاست دولت های پیاپی و قدرت را در رژیم صهیونیستی در دست داشته است.

به نوشته رسانه ها، اما لاپید کار سهل و آسانی پیش روی خود ندارد زیرا همچنان برای تشکیل چنین دولتی باید با حزب «یمینا» به ریاست «نفتالی بنیت» و همچنین احزاب عربی به توافق برسد.

برخی ناظران امور سیاسی رژیم صهیونیستی معتقدند که حتی اگر لاپید در تشکیل دولت موفق شود، این دولت شکننده بوده و زیاد دوام نخواهد آورد زیرا ترکیب آن از احزابی خواهد بود که از نظر سیاسی با یکدیگر تجانس ندارند و طیفی از احزاب راست، میانه، چپ و عربی را در خود خواهد داشت.

این درحالی است که رسانه های رژیم صهیونیستی از تلاش حزب لیکود برای طرح پیش نویس قانون انتخاب مستقیم نخست وزیر در پارلمان خبر داده اما در عین حال افزوده اند که جناح مخالفت نتانیاهو بدنبال جلوگیری از تصویب چنین پیش نویسی است.

در سایه این شرایط، به نظر می رسد که بحران سیاسی رژیم صهیونیستی در آینده نیز با توجه به شکننده بودن دولت های ائتلافی ادامه یافته و عمیق تر شود.

کد خبر 599212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha