نتایج نهایی روند تعیین اعضای کنست در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی یک بار دیگر گرفتار بن بست سیاسی شده است.

انتخابات اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،  آسوشیتدپرس نوشت: نتایج نهایی روند تعیین اعضای کنست در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی یک بار دیگر گرفتار بن بست سیاسی شده است به طوری که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و مخالفان وی نتوانسته اند به یک اکثریت حاکم دست یابند.

کمیسیون انتخابات اسرائیل اعلام کرد با شمارش ۱۰۰ درصد آرا، حزب راست گرای لیکود نتانیاهو و متحدان وی ۵۲ کرسی در کنست (پارلمان) که ۱۲۰ کرسی دارد، به دست آورده اند.

مجموعه‌ای از احزاب با عقاید گوناگون که متعهد به سرنگونی نتانیاهو از قدرت هستند, ۵۷ کرسی کسب کردند. یک حزب راست گرا هفت کرسی و یک حزب اسلام گرای عرب چهار کرسی به دست آوردند.

تعهد این دو حزب معلوم نیست، ولی با توجه به رقابت‌های زیادی که در کنست وجود دارد، مشخص نیست که آیا هیچ یک از این دو حزب می‌تواند اکثریت مورد نیاز را به طرفین اعطا کنند یا خیر.رهبران احزاب مذاکراتی را که پیش بینی می‌شود هفته‌ها به طول بیانجامد، آغاز کرده اند.

در صورتی که هیچکس نتواند یک اکثریت متشکل از دست کم ۶۱ کرسی تشکیل دهد، برای پنجمین بار ظرف کمی بیش از دو سال انتخابات در اسرائیل برگزار خواهد شد که تحولی بی سابقه خواهد بود.
رای گیری (تعیین اعضای کنست) در روز سه شنبه، که چهارمین انتخابات پارلمانی اسرائیل ظرف دو سال بود، به طور گسترده به مثابه همه پرسی درباره صلاحیت نتانیاهو برای حاکمیت در حالی که کیفرخواست علیه وی صادر شده است، قلمداد می‌شد.

اختلافات شدید بین احزاب مختلف باعث خواهد شد دستیابی هر یک از طرفین به اکثریت دشوار شود.

نتانیاهو در سه پرونده به اتهام فریبکاری، خیانت در امانت و دریافت رشوه محاکمه می‌شود.

در همین حال، «عادل مناع» پژوهشگر در زمینه مطالعات رژیم صهیونیستی به شبکه الجزیره گفت: ”برای نتانیاهو و نیز جایگزین‌های او بسیار دشوار خواهد بود که بتوانند ائتلافی تشکیل دهند که بتواند مدت طولانی به سر ببرد. طرف‌های مختلف حاضر نیستند با یکدیگر در ائتلاف قرار گیرند، به همین علت، به احتمال زیاد اوضاع به پنجمین رای گیری برای تعیین اعضای کنست در اراضی اشغالی کشیده خواهد شد.“

کد خبر 591911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha