مراکز رأی‌گیری در سرزمین‌های اشغالی از صبح امروز باز شده و اسرائیلی‌ها برای چهارمین بار طی ۲ سال گذشته برای تعیین ترکیب اعضای کنست (پارلمان) به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

انتخابات اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین،  مراکز رأی‌گیری در سرزمین‌های اشغالی از صبح امروز باز شده و اسرائیلی‌ها برای چهارمین بار طی ۲ سال گذشته برای تعیین ترکیب اعضای کنست (پارلمان) به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

۶.۵ میلیون نفر برای رأی دادن در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند اما گزارش رسانه‌ها از اسرائیل از حضور کم رنگ مردم در پای صندوق‌ها حکایت دارد؛ مردمی که از انسداد سیاسی در اسرائیل خسته شده‌اند و امیدی به تشکیل یک دولت باثبات ندارند.

در هر ۳ انتخابات قبلی، هیچ یک از احزاب نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به دست بیاورند و در نتیجه تشکیل دولت به دست ائتلاف‌های شکننده سپرده شد. کنست دارای ۱۲۰ کرسی است و حزب پیروز باید ۶۱ کرسی را از آن خود کند تا بتواند مستقلاً دولت تشکیل دهد. اما در طول ۷۲ سالی که از ایجاد رژیم صهیونیستی می‌گذرد، هرگز یک حزب به تنهایی نتوانسته اکثریت را به دست آورد. بنابراین دولت‌ها همیشه نتیجه ائتلاف میان احزاب رقیب بوده و همین اغلب باعث تشکیل دولت‌های بی ثبات و پرتنش در اسرائیل بوده است.

در آخرین انتخابات در سال گذشته یک دولت ائتلافی تشکیل شد اما حدود ۳ ماه قبل این دولت سقوط کرد.

ائتلاف میان بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و بنی گانتز رهبر ائتلاف آبی-سفید انجام شد. در چارچوب این دولت ائتلافی، نتانیاهو در جایگاه نخست‌وزیر قرار گرفت و گانتز هم پست کلیدی کابینه یعنی وزارت دفاع را در اختیار گرفت.

سرنوشت نتانیاهو چه خواهد شد؟

تحلیلگران انتخابات امروز را رفراندومی بر سر نتانیاهو می‌دانند. او طی ماه‌های اخیر سعی کرده خود را یک چهره قدرتمند نشان دهد که از پس چالش‌های امنیتی و سیاسی اسرائیل در عرصه جهانی برمی‌آید. به همین دلیل او به شدت روی امضای توافق صلح با کشورهای عربی مانور داده است. همچنین اجرای طرح واکسیناسیون گسترده کرونا در اسرائیل که به این رژیم جایگاه نخست را در جهان داده، به برگ برنده نتانیاهو در انتخابات تبدیل شده است.

مخالفان نتانیاهو اما او را متهم می‌کنند که در یک سال گذشته در مدیریت بحران کرونا هیچ برنامه‌ای نداشته است. آن‌ها می‌گویند که او نتوانسته گروه‌های یهودی ارتدوکس را کنترل کند و اجرای محدودیت‌های اعمال شده به خاطر کرونا را به آن‌ها بقبولاند. این گروه‌ها از ابتدای شیوع کرونا، مخالف ماسک زدن و قرنطینه بوده‌اند. آن‌ها همچنین می‌گویند نتانیاهو به خاطر پرونده‌های فساد مالی، صلاحیت حضور در قدرت را ندارد.

سناریوهای پیش رو چیست؟

پیش‌بینی‌ها از پیروزی حزب لیکود در انتخابات حکایت دارند اما این حزب همچون گذشته نمی‌تواند اکثریت ۶۱ کرسی کنست را به دست آورد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که لیکود احتمالاً بین ۳۰ تا ۳۳ کرسی را از آن خود کند. در چنین شرایطی، سناریو اول، تشکیل دولت ائتلافی جدید تحت رهبری نتانیاهو خواهد بود. باید دید او با کدام حزب یا احزاب دیگر می‌تواند چنین ائتلافی را شکل دهد و آیا این ائتلاف هم به سرنوشت ۳ ائتلاف قبلی دچار خواهد شد.

سناریو دوم، تشکیل یک ائتلاف گسترده شامل تمامی احزاب مخالف دولت نتانیاهو است. در سایه اختلافات عمیق میان احزاب مخالف دولت، تشکیل چنین ائتلافی بسیار بعید به نظر می‌رسد.

سناریو سوم، ناتوانی احزاب برای کنار آمدن با هم و عدم تشکیل دولت در موعد مقرر است. چنین نتیجه‌ای بعد از سناریو اول، محتمل‌ترین گزینه است. این به معنای تشدید بحران سیاسی و انسداد در اسرائیل خواهد بود.

نتایج اولیه انتخابات اسرائیل در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه مشخص می‌شود. نتایج قطعی نیز روز جمعه اعلام خواهد شد.

کد خبر 591703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha