مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با وجود بارندگی‌های قابل توجه در روزهای اخیر هیچ‌گونه خسارت جانی ناشی از سیل در استان گزارش نشده و خسارت‌ها مالی بوده است، اما بارندگی شدید رگباری و روان آب در چهار شهرستان درمیان، زیرکوه، سربیشه و نهبندان همچنان ادامه دارد.

سیلاب در خلخال

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: بیشترین خسارات مربوط به بخش کشاورزی و دامداری استان بوده، اما با توجه به اقدامات پیشگیرانه نسبت به مدت مشابه کاهش چشمگیر داشته است.

وی تصریح کرد: میزان بارندگی سامانه بارشی که اکنون فعال است، از کل بارش‌ها در ۹ ماه گذشته بیشتر بوده اما با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده و رعایت همه‌جانبه مردم از کاهش چشمگیر خسارات برخوردار بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۳ اکیپ در حال ارزیابی و جمع‌بندی خسارات در سطح استان هستند، اما بارندگی‌ها تا فردا ادامه خواهد داشت و با جاری شدن روان‌آب و سیلاب همراه خواهد بود.

میرجلیلی مدیریت خطاب به فرمانداران شهرستان‌های درمیان، سربیشه، زیرکوه و نهبندان اعلام کرد: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی از ظهر امروز سه‌شنبه تا ظهر فردا چهارشنبه بارش‌های رگباری در شهرستان‌های ذکر شده شدت بیشتری نسبت به سایر نقاط استان داشته و وقوع روان آب و آبگرفتگی معابر عمومی در مناطق مستعد شهرستان به شدت محتمل است.

وی به آماده‌باش ۱۳۲ تیم امدادی و عملیاتی از جمعه گذشته اشاره کرد و گفت: تاکنون به ۱۶۷ فرد گرفتار در سیلاب امدادرسانی شده و هشت خودرو گرفتار در سیلاب رهاسازی و در این مدت ۲۸ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شد که در کمترین زمان ممکن به مالکان امدادرسانی شده است.

میرجلیلی گفت: پیرو اخطاریه‌ها و هشدارهای مدیریت بحران بارندگی خسارت قابل ملاحظه‌ای را شاهد بودیم به طوری که در برخی مناطق در کمتر از یک روز حدود ۴۰میلیمتر باران بارید، ولی با این وجود، خسارات این بارش‌ها کاهش چشمگیری داشت.

وی افزود: ۱۶ رشته قنات هم بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت دیدند و ۲ محور مواصلاتی در شهرستان طبس بر اثر طغیان رودخانه مسدود شد که با تلاش راهداران بازگشایی شده و در حال حاضر راه بسته در استان خراسان جنوبی نداریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: همچنین قطعی برق در شهرستان‌های نهبندان و طبس و آبشستگی راه‌های روستایی و عشایری گزارش شد که بازسازی راه‌ها توسط راهداران و با کمک عشایر آغاز شده است. برخی از سدهای استان نیز در حال آبگیری است که آمار دقیق آن تا ۲ روز آینده پس از آبگیری کامل اعلام خواهد شد.

میرجلیلی با تاکید بر این‌که مردم تا عصر فردا (چهارشنبه) از سفرهای غیرضروری خودداری کنند گفت: با توجه به ماهیت رگباری بودن بارش‌ها به هیچ عنوان مردم در مسیر رودخانه‌ها قرار نگیرند و دامداران هم از چرای دام در مراتع خودداری کنند.

لطفی کارشناس هواشناسی گفت: براساس الگوی نقشه‌های پیش‌یابی و خروجی تداوم فعالیت سامانه بارشی مدل‌های هواشناسی تا فردا چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت گاهی وزش تندباد، افزایش متناوب ابر، رگبار و رعد و برق، در مناطق مرتفع برخورد صاعقه، در مناطق کوهپایه‌ای و مستعد احتمال بارش تگرگ و همچنین تشکیل پدیده مه و کاهش دید افقی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: با توجه به ماهیت رگباری بارش‌های بهاری وقوع روان‌آب و سیلابی شدن مسیل‌ها طی ۲۴ ساعت آینده قابل پیش‌بینی است. تحت تاثیر امواج دامنه کوتاه پنجشنبه بارش‌ها به‌صورت ضعیف‌تر به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب تا هفته آینده تداوم دارد. همچنین تغییرات دما هم در اغلب نقاط استان افزایشی خواهد بود.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و بیشترین بارندگی شبانه‌روز گذشته در شهرستان‌های طبس و درمیان با ۳۵ میلیمتر ثبت شد.

کد خبر 599005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha