مسعود خوانساری (رئیس اتاق تهران) و ناصر ریاحی (رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو) در نشستی که در کلاب‌هاوس همشهری با حضور کیانوش جهانپور (سخنگوی سازمان غذا و دارو)، حسین سلاح‌ورزی (نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران)، نریمان صدری (یکی از واردکنندگان دارو) و علیرضا رئیسی (سخنگوی ستاد ملی کرونا) برگزار شد، درباره چالش‌های واردات واکسن صحبت کردند.

واکسن

به گزارش همشهری‌آنلاین مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، درباره آخرین خبرها از واردات واکسن از سوی بخش خصوصی گفت: «جلساتی با ستاد کرونا داشتیم که کارها با هماهنگی و مشارکت آن‌ها انجام شود. اگر مراحل بروکراسی کار سریع‌تر طی و مجوزها صادر شود ما می‌توانیم حداکثر ظرف ۱۰ روز تا دو هفته آینده اولین محموله واکسن‌های خریداری‌شده از سوی بخش خصوصی را وارد کنیم و بحث تزریق صورت گیرد.»

واکسن در تمام جهان رایگان تزریق می‌شود

ایده واکسن پولی از کجا آمد؟ | اعلام آمادگی ۶۵۰۰ شرکت برای تزریق واکسن بخش خصوصی | واکسن بخش خصوصی در فرودگاه تحویل وزارت بهداشت می شود

او در ادامه گفت: «واکسن در تمام جهان به صورت رایگان تزریق می‌شود ما فکر کردیم در ایران هم اتاق‌ها و بخش خصوصی مثل سابق به کمک دولت بیایند و کاری براساس مسئولیت اجتماعی انجام دهند. همان طور که ما با ورود کرونا به کشور در اواخر سال ۱۳۹۸ شاهد بودیم اتاق‌های سراسر کشور به صورت فعال وارد شدند و چندین میلیارد تومان کمک کردند برای خرید تجهیزات لازم بیمارستان‌ها مانند ونتیلاتور، گان، ماسک و ... در این مرحله هم ما فکر کردیم برای خرید و واردات واکسن وارد شویم و به کمک دولت و مردم بیاییم. شرکت‌های دارویی که مسئولیت واردات دارو را برعهده دارند پذیرفتند که هیچ‌گونه سودی را از این محل برای خودشان در نظر نگیرند و صرفا واکسن را به قیمت تمام شده عرضه کنند از طرف دیگر مدیران و صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی پذیرفتند که کلیه کارگران و پرسنل‌شان را به صورت رایگان واکسینه کنند؛ این اقدام بزرگی است و شاید چند هزار میلیارد تومان برای دولت صرفه‌جویی باشد و با کمال میل هم صاحبان واحدها پذیرفته‌اند که این کار را طبق مسئولیت اجتماعی، انجام دهند. بنابراین امیدوار هستیم با هماهنگی ستاد وسرعت بخشیدن به صدور مجوزها شاهد باشیم که کارگران واحدهای تولیدی بدون هیچ گونه پرداختی واکسینه شوند.»

خوانساری همچنین گفت: «مطالعاتی که ما از کشورهای مختلف مثل اسپانیا، آلمان و فرانسه داشته‌ایم نشان می‌دهد طبق آن چه در پروتکل‌ها آماده است از سن ۵۰ سال به پایین اولویت خاصی وجود ندارد برای واکسیناسیون و همه در یک رده قرار می‌گیرند. همچنین بررسی‌های ما نشان می‌دهد در آلمان، فرانسه و... شرکت‌های بزرگ قبول کرده‌اند که نیروهایشان را واکسینه کنند، در واقع این موضوع تناقضی با بحث پروتکل‌های وزارت بهداشت برای واکسیناسیون نخواهد داشت و این در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی انجام می‌شود. از سوی دیگر ما برای اینکه طبق برنامه ریزی‌ها و پروتکل‌های کار واکسیناسیون در واحدهای تولیدی انجام شود، نامه‌ای به آقای روحانی نوشتم و در خواست کردم اولویت‌بندی‌ها و پروتکل‌ها در بحث تولید هم گذاشته شود و با ستاد کرونا هماهنگی‌ها صورت گیرد.» 

وزارت بهداشت آذرماه فراخوان نداده بود

ایده واکسن پولی از کجا آمد؟ | اعلام آمادگی ۶۵۰۰ شرکت برای تزریق واکسن بخش خصوصی | واکسن بخش خصوصی در فرودگاه تحویل وزارت بهداشت می شود

ناصر ریاحی عضو هیات رئیسه اتاق تهران و رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو که در هفته‌های گذشته جزییات خرید واکسن کرونا را از سوی بخش خصوصی دنبال کرده است، گفت: «یک نکته اشتباهی مطرح می‌شود که سازمان غذا و دارو از آذر ماه فراخوان برای واردات دارو از سوی بخش خصوصی داده است در حالی که این سازمان فراخوانی نداده بود بلکه آن اول شرکت‌هایی که نمایندگی انحصاری تولیدکنندگان واکسن خارجی در ایران هستند (که سه شرکت هم بیشتر نیستند) مراجعه و اعلام آمادگی کردند و سازمان غذا و دارو هم پذیرفت، منتها بعد که بحث این پیش آمد که خود دولت‌ها واکسن خریداری کنند، توجه به آن شرکت‌ها کمتر شد و از طرف دیگر هم مطرح می‌شد که تولید داخل بهمن و اسفند آماده می‌شود. تا اینکه ۲۷، ۲۸ اسفند بود که وزارت بهداشت یک اطلاعیه‌ای صادر و به شرکت‌های خصوصی اعلام کرد اگر مایل هستند می‌توانند واکسن وارد کنند ولی منظور آن نامه این بود که واکسن را وارد کنند و در گمرک تحویل خود دولت بدهند. علاوه بر این فکر می‌کنم همین سه هفته پیش بود که نهاد ریاست جمهوری و خود آقای رئیس جمهور اعلام کردند بخش خصوصی بیاید با ارز نیمایی واکسن وارد کند و در بیمارستان‌های خصوصی به کسانی که تعجیل دارند برای واکسینه شدن به نرخ آزاد با هزینه خودشان بفروشد و در این بین هم شایعه شده بود که عده‌ای برای واکسن زدن به خارج از کشور می‌روند و ارز صرف می‌کنند و ...» 

طرح تزریق واکسن به کارگران خط تولید از کجا آمد؟

او در ادامه گفت: «طراحی ایده اینکه ما واکسن بیاوریم و به کارگران خط تولید تزریق کنیم در واقع توسط مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، ارائه شد. ما جلساتی با ستاد کرونای تهران و سازمان غذا و دارو داشته‌ایم و مقرر این شد که واکسن از سوی شرکت‌های بخش خصوصی وارد بشود و در همان فرودگاه تحویل مسئولان وزارت بهداشت بشود چون حقیقت این است که هیچ شرکتی در ایران زیر ساخت و امکانات نگهداری و حمل و از همه مهم‌تر تزریق آن را ندارد و حتی قرار شد پروتکل اولویت چگونگی تزریق واکسن داخل واحدهای تولیدی هم توسط ستاد کرونا و دانشگاه شهید بهشتی تنظیم شود. الان ما حدود ۶۵۰۰ شرکت با فراخوانی که اتاق داده است برای تزریق واکسن در واحدهایشان اعلام آمادگی کرده‌اند و همین طور هم البته پیشنهادهای جدید در حال رسیدن است. ما باید لیست این شرکت‌ها را بدهیم تا براساس اینکه کدام مشاغل بیشتر با معیشت مردم و زندگی روزمره آن‌ها گره خورده اولویت‌بندی کنند تا همه صنایع و شرکت‌ها پوشش داده شود.» 

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در ادامه گفت: «در نهایت باید بگویم در واقع شرکت‌های بخش خصوصی برای واردات واکسن سه هفته است که اقدام کرده‌اند یا حداکثر چهار هفته؛ اما اینکه شرکت‌های بخش خصوصی از کجا می‌خواهند واکسن تهیه کنند، این‌ها از عمده‌فروش‌ها واکسن خریداری می‌کنند، عمده‌فروش‌ها از کجا می‌آورند؟ نکته خیلی جالب و فرصت طلایی که الان وجود دارد این است؛ در تمام کشورها متوجه شده‌اند واکسیاسیون را نمی‌توانند به این سرعتی که پیش‌بینی می‌کردند انجام بدهند، الان اگر توجه کنید به جز انگلستان، آمریکا، امارات و دو سه کشور دیگر هیچ کشوری نتوانسته است هنوز بالای ۲۰ درصد جمعیت کشورش را واکسینه کند حتی کشوری مثل آلمان که زیرساخت‌های پیشرفته‌ای دارد و علت آن یکی مسئله نگهداری واکسن است که انبارهای بسیار ویژه‌ای می‌خواهد و حتی ۱۰ دقیقه تغییرات دمایی زیر استاندارد می‌تواند واکسن را غیرقابل مصرف کند.» 

وی افزود:  «توجه داشته باشید که واکسن‌هایی که الان در بازار وجود دارد بعضی هایشان ۶ ماه و بعضی هایشان هم ۷ ماه تاریخ مصرف بیشتر ندارند، بنابراین باید سریع مصرف شوند؛ از طرف دیگر کشورها بعضی هایشان به‌اندازه دو برابر نیازشان پیش خرید کرده‌اند و باید طبق زمان‌بندی توافق شده به آن‌ها تحویل شود ولی در واقع در این زمان نمی‌توانند به دلیل نداشتن امکانات نگهداری و توزیع و واکسیناسیون تحویل بگیرند و حتی زیرساخت نگهداری را هم داشته باشند تاریخ مصرف آن برای تزریق می‌گذرد؛ این اتفاق باعث می‌شود که این کشورهایی که خرید بیشتر داشته‌اند، واکسن‌های مازاد خود را حواله بدهند به شرکت‌های عمده فروش دارو در جهان و این شرکت‌ها هم اقدام به فروش می‌کنند. البته این فرصت هم همیشگی نیست وقتی ما می‌گوییم ۶ میلیون دوز می‌توانیم وارد کنیم به این معنی نیست که این مقدار واکسن را یکباره وارد می‌کنیم چون ما امکان نگهداری این حجم را در کشور داریم ولی این ۶ میلیون می‌تواند ظرف ۶ ماه وارد کشور شود. ما امکان واردات سه واکسن سینوفارم چین، آسترازنیکا و اسپوتنیک وی را به کشور داریم که مورد تایید وزارت بهدشت است.»

او در ادامه گفت: «ما برای واردات واکسن اولین چیزی که لازم داریم نامه‌ای است که وزارت بهداشت به آن شرکت اجازه می‌دهد برای خرید واکسن مذاکره و خریداری کند و متعهد می‌شود که یا مباشرت کند در تحویل و تزریق واکسن یا نظارت دقیق داشته باشد و در غیر این صورت به ما نمی‌فروشند. بعد از این ما باید پروفورم‌ها بگیریم و ثبت سفارش کنیم و ... مشکلی که اول پیش آمد این بود که صدور همین نامه‌ها بیش از یک هفته طول کشید. طبق تجربه شخصی می‌گویم اولین پروفورم‌ها که ما دادیم بعد از یک هفته کارهایش از سوی سازمان غذا و دارو انجام شد و بعد هم با پست برای ما فرستادند؛ نهایتا کار به این روش عملی نیست چون پروفورم‌های ما که یک هفته بعد تایید شد، خودشان بیش از پنج روز اعتبار نداشتند و در نظر داشته باشید که عمده فروش مشتری‌های زیادی دارد و پروفورم‌ها با این شرایط پذیرفتنی نیست، البته با جلساتی که داشتیم، قرار است این مشکل حل شود و روند کار تسریع شود.» 

کد خبر 598952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha