سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دالایی لاما قصد دارد در ماه اکتبر «طرح خودمختاری تبت را با جزییات کامل» به رهبری چین ارایه دهد.

این خبر را کلسانگ گیالتزن (Kelsang Gyaltsen)، رییس مذاکره‌کنندگان هیات تبتی‌های تبعیدی در مصاحبه‌ای با مجله خبری «اشپیگل» اعلام کرد.

گیالتزن پکن را متهم کرد مذاکرات با طرف تبتی را با نگاهی به بازی‌های المپیک برگزار کرده است.

این نماینده دالایی لاما گفت: «در مذاکرات ماه اکتبر ما طرحی حاوی جزییات را ارایه خواهیم  داد که نشان می‌دهد چگونه تصوری از خودمختاری داریم.»

به گفته وی، در صورتی که واکنش چین مثبت باشد، می‌توان تدابیری محکم را همچون سفر زیارتی دالایی لاما به چین و ملاقات با هو جین تائو، رییس جمهور این کشور پیشنهاد کرد که این حرکت عامل «تحرکی مهم» در روند جاری خواهد بود.

نگاه ارتش چین
به گفته گیالتزن در حال حاضر فرماندهان عالیرتبه چین هم خواستار تنش‌زدایی در مساله تبت هستند. این مذاکره‌کننده تبتی تصریح کرد در محافل سیاسی هم اصلاح‌طلبان با اختلاف پنج به چهار در اکثریت هستند.

او در همین حال انتقاد گسترده‌‌ای را از هدایت‌کنندگان کنونی مذاکرات در طرف چینی مطرح کرد. وی گفت: «پکن ما را در تعلیق نگه می‌دارد.»

رهبری کمونیستی چین پیشنهاد مذاکرات ماه مه را دو ماه پس از تظاهرات خشونت‌آمیز ضدچینی در تبت ارایه داد.

گیالتزن گفت تبتی‌ها «هیچگاه اعتقاد نداشته‌اند که مشکل تبت می‌تواند پیش از بازی‌های المپیک حل و فصل شود.»

وی تصریح کرد، اینکه پکن در دور اخیر مذاکرات حتی حاضر نشد بیانیه مشترکی به تصویب برسد تا نشان دهد دو طرف به روند مذاکرات متعهد هستند، «برای ما روشن کرد که هیچ مفهومی در پیشبرد مذاکرات قابل تصور نیست.»  ظاهرا طرف چینی قصد انجام مذاکراتی جدی را ندارد و شرکای مذاکراتی طرف مقابل تبتی‌ها، دایما با دستورالعمل‌های جدیدی که در برابرشان قرار می‌گرفت، در گفت‌وگوها شرکت می‌کردند.

کد خبر 59872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز