مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

چالش دانشگاه علوم پزشکی همدان و سازمان بهزیستی بر سر بیمارستان شهید بهشتی ادامه دارد و در این بین هیچ کس به فکر توان‌یابان مراجعه کننده نیست

بیمارستان شهید بهشتی همدان

همشهری آنلاین-فاطمه کاظمی:

از زمانی که بهزیستی بیمارستان شهید بهشتی همدان را به دلیل کمبود مراکز درمانی به دانشگاه علوم پزشکی سپرد، چالش بین این دو ارگان آغاز شد. مسئولان سازمان بهزیستی معتقدند طبق تفاهم‌نامه، بیمارستان شهید بهشتی به دانشگاه علوم پزشکی اجاره داده شده و دانشگاه علوم پزشکی موظف بوده است به مددجویان سازمان بهزیستی هم خدمات رایگان ارائه دهد که هیچ‌کدام از این دو تعهد را انجام نداده. در مقابل دانشگاه علوم پزشکی معتقد است مالکیت بیمارستان شهید بهشتی به این دانشگاه واگذار شده و سازمان بهزیستی نمی‌تواند ادعایی در این‌باره داشته باشد. در این میان بزرگترین قربانی دعوای دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی، توان‌یابان هستند که از دریافت خدمات ویژه محروم مانده‌اند.  

بیمارستان شهید بهشتی اجاره داده شده

مدیرکل بهزیستی همدان درباره روند شکل‌گیری چالش بیمارستان شهید بهشتی به همشهری می‌گوید: «در یک دوره زمانی دانشکده توانبخشی زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کرد و این سازمان نیز در دوره‌ای زیر نظر وزارت بهداشت بود. همان زمان دانشکده‌های توانبخشی و بیمارستان‌های توانبخشی کشور را به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار کردند که بیمارستان شهید بهشتی نیز جزو همان بیمارستان‌ها بوده است.»

«مهدی دیناری» با بیان اینکه بیمارستان شهید بهشتی طی یک تفاهم‌نامه با عنوان اجاره تحت اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است، می‌افزاید: «قرار بود دانشگاه علوم پزشکی ماهانه مبلغی را به سازمان بهزیستی بپردازد، اما پس از مدتی به علت مشکلاتی که در دانشگاه علوم پزشکی پیش آمده بود، دانشگاه از پس پرداخت اجاره برنیامد و در ازای آن موظف شد به مددجویان تحت پوشش بهزیستی خدمات رایگان ارائه دهد، اما برخی مددجویان معتقدند این خدمات به آن‌ها ارائه نمی‌شود.»

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی جایی نیست که کسی بتواند سر آن معامله کند، توضیح می‌دهد: «به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی اعلام کرده‌ام که امضای من پای قرارداد واگذاری بیمارستان شهید بهشتی نخواهد رفت و تاکنون هم هیچ اقدامی انجام نشده است.»

تصمیم به تهاتر

مدیرکل بهزیستی همدان توضیح می‌دهد که طبق آخرین صحبت‌هایی انجام شده در جلسه هیات دولت با حضور وزیر بهداشت و وزیر کشور به محض تکمیل بیمارستان اکباتان، دانشگاه علوم پزشکی موظف است بیمارستان شهید بهشتی را تخلیه کند، اما دانشگاه علوم پزشکی به دنبال واگذاری این بیمارستان به دانشگاه است و استانداری چنین تصمیمی را قبول نکرده. تنها چیزی که استانداری پذیرفته تهاتر است، یعنی معادل قیمت ریالی بیمارستان شهید بهشتی به سازمان بهزیستی ملک داده شود.

دیناری با بیان اینکه ساختمان‌های چهارراه شریعتی یا بیمارستان مباشر سابق باید در ازای بیمارستان شهید بهشتی به سازمان بهزیستی داده شود، می‌گوید: «سازمان بهزیستی در آن منطقه املاک و زمین‌هایی دارد که برنامه‌های زیادی برای آن چیده شده است.»

مدیرکل بهزیستی همدان با تایید اینکه خدمات درستی به مددجویان بهزیستی در بیمارستان بهشتی ارائه نمی‌شود، می‌افزاید: «در شرایط فعلی کرونا واقعا نمی‌توان به این موضوعات پرداخت. یک سری تجهیزات فیزیوتراپی داریم که طی یک قرارداد محکم به مرکز مباشر واگذار خواهیم کرد تا به مددجویان سازمان بهزیستی خدمات رایگان واقعی ارائه دهند.»

واگذاری بیمارستان شهید بهشتی 

اما روایت دانشگاه علوم پزشکی همدان چیز دیگری است. نماینده حقوقی  این دانشگاه معتقد است اصلا بحث اجاره در بیمارستان شهید بهشتی مطرح نیست، بلکه این بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی واگذار و مدیریت آن به این دانشگاه منتقل شده است.

«سید نادر عقیلیان» با بیان اینکه این بیمارستان قبلا کاربری هتل داشته، توضیح می‌دهد: «براساس ماده ۲۷ آیین‌نامه اموال دولتی با تصویب مراجع ذیصلاح و صرف هزینه‌های سنگین، همه طبقات و امکانات آن به منظور بهره‌برداری در قالب بیمارستان تغییر کاربری داده شده و تجهیزات تشخیصی و درمانی قابل توجهی خریداری و در آن نصب و راه‌اندازی شده است. بهره‌برداری از این بیمارستان به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تهران واگذار شده، اما به دلیل دوری مسافت دانشگاه و نبود نیروهای کیفی، بیمارستان شهید بهشتی عملا تبدیل به بخشی از فضای ادارای و خدماتی سازمان بهزیستی همدان شده بود و گاه اعمال جراحی جزئی و کوچک مانند اعمال زیبایی در آن انجام می‌شد.»

بهزیستی بدعهدی کرد

نماینده حقوقی دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌افزاید: «با وجود همه مشکلات و از سوی دیگر کمبود مراکز درمانی، ملک بیمارستان شهید بهشتی به همراه همه تجهیزات و امکانات به صورت دائمی به دانشگاه علوم پزشکی همدان واگذار شد که برخلاف انجام همه تعهدات، سازمان بهزیستی واگذاری دائم را به موقت تغییر داده و بخش زیادی از فضاها و امکانات پیرامونی بیمارستان از جمله خانه‌های ویلایی را از دسترس دانشگاه خارج کرده است.»

عقیلیان تاکید می‌کند که با توجه به مستندهای موجود، ساختمان و همه تشکیلات اداری بیمارستان شهید بهشتی به صورت کامل و بی قید و شرط به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده است. بنابراین سازمان بهزیستی هیچ مالکیتی در ملکی که سال‌ها قبل به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی منتقل کرده، ندارد و هرگونه ادعا در این زمینه بلاوجه است.

وی می‌افزاید: «از طرفی در حال حاضر بیمارستان شهید بهشتی با بیش از ۲۸۰ تخت فعال که بیش از ۴۰ تخت آن ویژه است، تخصصی‌ترین خدمات را به مراجعان خود ارائه می‌دهد که بیشتر آن‌ها از اقشار محروم جامعه هستند و با توجه به شرایط حساس کنونی امکان تخلیه آن وجود ندارد.»

عقیلیان معتقد است سازمان بهزیستی توانایی مدیریت چنین مجموعه‌ای را ندارد و از طرفی درخواست کردند آن را به مجتمع تفریحی تبدیل کنند، بعد هم گفتند که می‌خواهند بیمارستان شهید بهشتی را به مرکز توانبخشی تبدیل کنند که به نظر می‌رسد توانایی آن را هم ندارند.

نماینده حقوقی دانشگاه علوم پزشکی استان معتقد است در شرایط کنونی و کمبود مراکز درمانی بهترین کاربری برای بیمارستان بهشتی همان بیمارستان است و بهترین مدیر برای آن دانشگاه علوم پزشکی است.

کد خبر 598472

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha