به گفته مسئولان وزارت بهداشت، همدان جزو استان‌هایی است که شیب افزایش مبتلایان به کرونا در آن بالاست و حتی این استان از نظر آمار فوتی‌های مبتلا به کرونا نیز رتبه بالایی دارد.

بیمارستان صحرایی شهید بهشتی همدان

همشهری آنلاین-فاطمه کاظمی: شهروندان همدانی جزو شهروندانی هستند که توجه زیادی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند و ۳۶ درصد آن‌ها ماسک نمی‌زنند. ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان همدان هم برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا پر شده و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان در چند روز اخیر مجبور به برپایی بیمارستان صحرایی در محوطه بیمارستان شهید بهشتی شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان درباره برپایی بیمارستان صحرایی می‌گوید: درمانگاه صحرایی بیمارستان شهید بهشتی برای فاصله‌گیری بیماران عادی از بیماران مبتلا به کرونا راه‌اندازی و درمانگاه این بیمارستان به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شد. این درمانگاه بیشتر برای بیماران سرپایی در نظر گرفته شده و امکان ویزیت روزانه ۴۰ بیمار در آن وجود دارد و ۲۵ تخت نیز برای بستری بیماران در آن در نظر گرفته شد.

محمد طاهری با تایید این خبر که همدان از استان‌هایی است که میزان افزایش مبتلایان به کرونا در آن بالاست، توضیح می‌دهد: موارد مثبت مبتلا به کرونا در استان در اسفند سال گذشته بسیار پایین بود، اما در فروردین به شدت افزایش پیدا کرد. برای مثال در تاریخ ۲ فرودین ۱۴۰۰، ۱۱ مورد مثبت بستری و ۳۷ مورد مثبت سرپایی و در مجموع ۴۸ در استان ثبت شد در حالی که در ۲۵، ۲۶ و ۲۷ فروردین این آمار به ۱۲۰۰ نفر رسید.

وی می‌افزاید: به نسبت افزایش تعداد مبتلایان، تعداد موارد فوت نیز افزایش پیدا کرده است به طوری در اسفند روزانه یک مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در استان ثبت می‌شد، اما حالا روزانه ۲۰ مورد فوتی ثبت می‌شود. در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰۶ مورد مثبت مبتلا به کرونا و ۱۹ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا ثبت شده است و ۹۰۹ مورد مراجعه به بیمارستان داشته‌ایم.

طاهری در پاسخ به این سوال که موج جدید کرونا چگونه به وجود می‌آید، تشریح می‌کند: وقتی یک پیک تمام می‌شود و در روند ثابتی قرار می‌گیرد، ویروس به شدت دنبال جهش است و به صورت تصادفی جهش‌های زیادی در خود ایجاد می‌کند. اگر جهشی ایجاد شود که بتواند اتصال ویروس به میزبان را بیشتر کند، تکثیر در داخل بدن میزبان افزایش پیدا کند و همچنین بتواند عوامل ارتباطی را فعال کند، با بدن سازگار می‌شود. از آن‌جایی که در روند رعایت مسائل بهداشتی قطع زنجیره کرونا نداشته‌ایم، ویروسی که توانسته خود را با بدن میزبان سازگار کند، هنگام انتقال به دیگری قدرت بیشتری پیدا می‌کند و توانایی سرایت بیشتری دارد و در ادامه قدرت مرگ آوری آن بیشتر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این روند ممکن است در کشور ۲ تا ۴ ماه طول بکشد و ناگهان طغیان ‌کند و موج جدید کرونا ایجاد ‌شود. این یعنی ویروس جهش یافته موقعیت بهتری یافته و توانسته خود را بیشتر با شرایط سازگار کند و از آن‌جایی که قطع زنجیره کرونا اتفاق نیفتاده، موج جدید تعداد بیشتری را قربانی می‌کند.

کد خبر 598013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha