مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

گران شدن مرغ تا قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار به نفع تولیدکننده، فروشنده و مصرف کننده نیست و آشفتگی این بازار در قزوین نیز مانند دیگر مناطق کشور صدای فعالان صنعت مرغ و بازار را درآورده است.

گرانی مرغ

همشهری آنلاین-فرشته رضایی: آمارها می‌گویند قزوین رتبه ۴تولید تخم مرغ، مرغ اجداد تخم‌گذار و رتبه ۶ تولید مرغ مادر گوشتی در کشور را داراست و ۲۷واحد تولید جوجه یک‌روزه و ۴۴۰واحد مرغداری گوشتی در این استان فعالیت می‌کنند. با همه این‌ها صنعت مرغداری در قزوین حال و روز خوشی ندارد و تولیدکنندگان این حوزه دچار بلاتکلیفی شده‌اند به طوری که برخی از آنها عطای تولید را به لقایش بخشیده‌اند. افزایش قیمت‌ها، گران شدن یا نبود نهاده‌های دامی و سوء مدیریت‌ها صنعت مرغ و طیور را بی‌نصیب نگذاشته و فعالان این حوزه را در تنگنا قرار داده است.

گرانی مرغ و کاهش خریداران

یک فروشنده مرغ در خیابان سعدالسلطنه قزوین به همشهری می‌گوید: در بازار مرکزی شهر فروشگاه دارم، اما میزان فروش مرغ در یک‌سال گذشته تاکنون کاهش داشته است. ناچاریم مرغ را قطعه‌بندی کنیم و بسیاری از مشتریان چند قطعه از یک مرغ کامل کشتار روز را خریداری و حتی مشتریان ثابت ما نیز کمتر از این فرآورده پروتئینی خرید می‌کنند. قیمت مرغ تا ۲۷ یا ۳۰ هزار تومان هم بالا رفته است و در این شرایط، نظارت بازرسی اصناف یا تعزیرات فایده ندارد، زیرا مرغ به طور کلی گران شده و ما نیز نمی‌توانیم با قیمت‌های مصوب مرغ را بفروشیم.

«علی عبادی» می‌افزاید: برخی افراد ناتوان برای خرید اسکلت مرغ به ما مراجعه می‌کنند و این بخش‌ها مثل گردن و پا و... سریع به پایان می‌رسد در حالی که قبلا این فرآورده مرغ به صورت فله در بازار نبود و برای مصارف کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شد.

گرانی نهاده‌ها علت گرانی مرغ

با این حال متولیان حوزه صنعت مرغ بیان می‌کنند که علت عرضه نشدن مرغ با نرخ پایین به مساله گرانی و کمبود نهاده طیور بازمی‌گردد و این موضوع، اصلی‌ترین دلیل آشفتگی بازار گوشت مرغ است.

مدیرعامل تعاونی کشاورزی تامین‌کننده نیاز مرغداران قزوین با بیان اینکه بیش از ۸۵درصد نهاده‌ها مورد نیاز مرغداران در کشور ما وابسته به خارج از کشور است، می‌گوید: تحریم‌ها به فعالان این حوزه فشار آورده است. وزارت جهاد کشاورزی باید راه‌حل جدی برای ثبات قیمت نهاده طیور و استمرار این واردات داشته باشد، زیرا ما در تولید مرغ مشکلی نداریم، اما قیمت‌گذاری‌های فعلی موجب نگرانی مردم شده. برخی می‌گویند مرغ گران شده، اما باید گفت گران تولید و فروخته می‌شود. مرغداران مرغ پروار را ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به کشتارگاه‌ها عرضه می‌کنند.

«منوچهر شعبانی» بیان می‌کند: دولت فقط برای سویا ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد، اما سایر نهاده‌ها از طریق قاچاق یا با ارز غیررایانه‌ای وارد کشور و موجب افزایش قیمت می‌شود.

وی درباره توزیع مرغ قزوین در تهران و دیگر استان‌ها به همشهری می‌گوید: نیاز مصرف روزانه مرغ در استان ۵۰ تا ۷۰ تن و تولید روزانه مرغ در قزوین بالای ۱۴۰ تن است. بنابراین توزیع مرغ به دیگر استان‌ها موجب کمبود عرضه نیست. تا قبل از اسفند ۹۹ از دیگر استان‌ها از جمله گیلان مرغ وارد استان می‌شد، اما در ۲ ماه اخیر با افزایش تولید مرغ مشکلی نداریم.

توزیع نهاده‌ها به میزان لازم

با این حال معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قزوین تاکید کرده بود که نهاده مرغ به میزان مورد نیاز و تقاضای مرغداری‌های استان در اختیار مرغداران قرار گرفته است. بنابر اعلام حمیدرضا عزتی، با توجه به وضعیت بازار و رشد تقاضا، جوجه‌ریزی در مرغداری‌های قزوین، فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۲درصد و نسبت به اسفند رشد داشته است.

به گفته وی، در فروردین امسال بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های قزوین به ثبت رسید که این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه بود.

معاون بهبود تولیدات دامی قزوین با بیان اینکه اختلاف قیمت مرغ در استان با استان‌های همسایه و افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال قبل موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه عرضه مرغ شده بود، اما با تدابیر اندیشیده شده از جمله جلوگیری از خروج مرغ و افزایش جوجه‌ریزی خیلی زود شاهد بازگشت ثبات در بازار این محصول بودیم.

کد خبر 597754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha