مجموع نظرات: ۱۲
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

برخی دست‌اندرکاران بازار می‌گویند گران شدن مرغ در پایتخت به کمبود این محصول در قزوین دامن زده‌ است.

کمبود مرغ

همشهری آنلاین،  فرشته رضایی-

روزهای اخیر بسیاری از شهروندان قزوینی که برای تأمین کالاهای اساسی خود به بازارهای این شهر مراجعه کردند، در بسیاری از فروشگاه‌های عرضه محصولات پروتئینی با تابلوی «مرغ موجود نیست» مواجه شدند که این موضوع گلایه‌های بسیاری را درمیان شهروندان به‌همراه داشت.

این‌ در حالی‌ است که در ماه‌های اخیر قیمت مرغ حتی به کیلویی ۴۰هزارتومان هم رسید و سبب شد بسیاری از قزوینی‌ها دست‌خالی از بازار محصولات پروتئینی بازگردند. برخی معتقدند کاهش تولید زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت‌ها دراین بازار شده‌است؛ گمانه‌ای که به‌نظر می‌رسد مسئولان چندان توافقی برسر آن ندارند. از یک‌سو وزارت صمت که متولی اصلی تنظیم قیمت‌هاست، بارها کاهش تولید را عامل گرانی عنوان کرده و ازسوی دیگر مسئولان وزارت جهادکشاورزی هم براساس مستندات و تعداد جوجه‌ریزی‌های انجام شده، تاکید می‌کنند تولید نسبت به سال‌گذشته کاهش نداشته است.

از ابتدای سال‌جاری تاکنون، مشکلات مربوط به توزیع و فروش مرغ، بازار را ملتهب کرده‌است و تا وقتی نظارت‌ها جدی و حمایت‌ها از تولید پررنگ نیست، این معضل ادامه دارد. فعالان بازار مرغ دراستان قزوین معتقدند نباید بازار کالاهای اساسی به‌حال خود رها شود؛ موضوعی که مردم را هم در صف‌های طولانی مرغ کلافه کرده‌است.

فروش سهمیه‌ای مرغ 
«یاسر بهاروند» شهروند قزوینی که در خیابان امام‌خمینی(ره) این شهر مشغول خرید مرغ است، خود را کارمند معرفی می‌کند و به همشهری می‌گوید: من از سرکار خسته و مانده آمده‌ام تا برای خانه خرید کنم، اما می‌بینم فروشگاه‌ها مرغی برای عرضه ندارند. هفته گذشته هم صبح آمدم و بعد از یک‌ساعت در صف ماندن، توانستم فقط یک عدد مرغ بخرم. وی ادامه می‌دهد: نمی‌دانم مسئولان مربوط چه تدبیری برای رفع این مشکل دارند، اما باید بدانند که در ۲سال اخیر به‌جز گرانی مرغ، باید کلی هم بگردیم تا این کالای اساسی برای زندگی خود را پیدا کنیم. این صف‌های متعدد در ۲هفته اخیر ما را کلافه و خسته کرده‌است. «رضا صداقت» صاحب یک مرغ‌فروشی در خیابان آزادگان نیز به همشهری می‌گوید: در روزهای اخیر ما مرغ‌فروشان با مشکلاتی عدیده‌ای مواجه شده‌ایم؛ درحال‌حاضر به ما حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰کیلوگرم مرغ می‌دهند که در عرض نیم‌ساعت تمام می‌شود، چراکه مردم در صف و منتظرند عرضه کالای موردنیاز خود هستند.

محدودیت در عرضه
وی می افزاید: با توجه به این موضوع ناچاریم به هرنفر فقط یک عدد مرغ بدهیم و این جالب نیست. بسیاری هم دست خالی برمی‌گردند. نیاز روزانه مرغ برای فروشگاه من به‌صورت معمول بین ۴۰۰ تا ۵۰۰کیلوگرم است، اما اکنون فقط حدود ۱۲۰کیلوگرم مرغ می‌دهند. با این وضع درآمدم کاهش یافته است و حتی کفاف پرداخت اجاره مغازه‌ام را هم نمی‌دهد. صداقت اضافه می‌کند: قیمت مصوب مرغ ۲۴هزارو ۹۰۰تومان است. این‌درحالی‌است که سود مرغ برای فروشنده فقط هزارو۲۰۰ تومان است؛ با این وضع همه دچار مشکل شده‌ایم. بیشتر مواقع مرغ را به تهران می‌برند و به‌نظر می‌رسد نظارت موثری هم دراین زمینه اعمال نمی‌شود.

مرغ را به تهران می‌برند
رئیس اتحادیه مرغ استان قزوین نیز دراین زمینه به خبرنگارهمشهری می‌گوید: در چند روز گذشته کمبود مرغ در بازارهای سطح استان محسوس بوده‌است و مشکل اصلی در توزیع آن است که این موضوع نارضایتی مردم را هم به‌دنبال داشته است.
«منوچهر شعبانی» می‌افزاید: از سال‌گذشته تاکنون قیمت نهاده‌های دامی چند برابر افزایش داشته است، اما با این وجود نسبت به سال گذشته ۱۰درصد افزایش تولید داشته‌ایم. بنابراین مشکل ما از تولید نیست، بلکه ارسال این محصول از قزوین برای توزیع در تهران دردسرساز شده‌است.  
وی ادامه می‌دهد: براساس آمار نهادهای ذی‌ربط، میزان مصرف مرغ در قزوین روزانه ۶۰تن استف درحالی‌که اکنون به‌صورت میانگین روزانه ۱۰۰تن مرغ توزیع می‌شود؛ با این وجود همچنان در بازار کمبود احساس می‌شود. دلیلش هم این است که مرغ در تهران گران شده‌است و برخی افراد به هر شکل ممکن مرغ را برای عرضه به پایتخت می‌برند؛ چه پشت خودروهای سواری و چه با ماشین‌های مسافری.
شعبانی اضافه می‌کند: تقاضای مردم افزایش نیافته، اما باید جلوی خروج غیرقانونی این محصول را از قزوین گرفت. مرغ اکنون در استان تهران به قیمت ۳۵ تا حتی ۴۵هزارتومان هم به فروش می‌رسد و این موضوع و اختلاف قیمت قزوین با تهران، زمینه‌ساز بروز چنین وضعیتی شده‌است.

مشکل حادی وجود ندارد
اینها درحالی‌است که «حمیدرضا عزتی»، معاون تولیدات دامی اداره‌کل جهاد کشاورزی استان قزوین، با گلایه از دامن زدن رسانه‌ها به موضوع کمبود مرغ در بازار قزوین، در توضیحات کوتاهی به همشهری می‌گوید: بررسی‌های ما نشان می‌دهد خیلی مشکل حادی در بازار مرغ قزوین به‌وجود نیامده‌است.  
وی اضافه می‌کند: ازیک‌سو مدتی است محموله‌های نهاده‌های دامی از جنوب کشور به این استان نرسیده و ازسوی دیگر در تهران قیمت مرغ زنده افزایش یافته است؛ بنابراین شاهد بروز چنین مشکلاتی هستیم که این موضوع هم به‌زودی رفع می‌شود. قیمت مصوب نیز درحال‌حاضر تغییری نکرده‌است.

کد خبر 618348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha