سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

آتوسا رقمی: در استادیوم‌های بزرگ ورزشی، چیزی که خیلی به درد می‌خورد، دوربین دوچشمی است.

این دوربین‌ها تصویر چیزهایی را که نسبت به ما دورند، جلو می‌آورند و آنها را بزرگ می‌کنند. دوربین‌های دوچشمی در حقیقت دو تلسکوپ کوچک هستند که به هم وصل شده‌اند. اولین دوربین‌های دوچشمی، تلسکوپ‌هایی دراز بودند که به هم بسته می شدند و برای همین جابه‌جا کردن  آنها خیلی سخت بود، به علاوه مردم که نمی‌توانستند آن را طوری نگه دارند که دو لوله آن موازی  با هم قرار بگیرند و وقتی در آن نگاه می‌کردند، به جای یک تصویر شفاف، دو تصویر دوقلو می‌دیدند.

   پسر زئوس، پدر المپیک

در افسانه‌ها آمده که بازی‌های المپیک را «هراکلس» یا همان «هرکولس»، پسر «زئوس»، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین الهه یونان، پایه‌گذاری کرده است.

   در نوشته‌هایی که از عصر باستان باقی مانده، قدیمی‌ترین المپیکی که به ثبت رسیده، سال 776 پیش از میلاد برگزار شده؛ اما مطمئناً سال‌ها پیش از آن هم این مسابقه‌ها برگزار شده است. در این المپیک که فقط از یک مسابقه «دو» تشکیل شده بوده یک آشپز به نام «کُرُبِئوس» برنده شده؛ «کُرُبِئوس» اولین قهرمان المپیکی است که نامش در تاریخ ثبت شده.

   سال 393 پس از میلاد، «تئودیوس»، امپراتور روم، برگزاری مسابقه‌های المپیک را ممنوع کرد و حدود 1500 سال بعد از آن مردی فرانسوی به نام «پیر دو کوبِرتَن» این بازی‌ها را دوباره راه‌اندازی کرد، برای همین به او پدر المپیک می‌گویند.

کد خبر 59770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز