مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

کاهش بارندگی در خراسان شمالی زندگی دامداران را هم تحت تاثیر قرار داده است. سطح بسیاری از مراتع خشک شده و این وضعیت دامداران را برای تهیه علوفه با مشکل مواجه کرده است.

مرتع

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان در گفت وگو با همشهری آنلاین گفت: امسال خشکسالی در مراتع سبب شده که تولید علوفه حدود هفت هزار تن در ۲۷۰ هکتار کاهش یابد. ارزش این میزان تولید علوفه ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

مصطفی سیامکی اظهارکرد: ارزش مجموع تولیدات علوفه در مراتع این شهرستان سالانه بیش از ۴۱۰ میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: شیروان از شهرستان‌هایی است که قطب دامداری به شمار می‌رود. سال گذشته طرح‌های بیولوژیک در سطح  حوزه‌های آبخیز نامانلو، کوسه و رباط  اسطرخی اجرایی شد و ۲۲۰ هکتار از اراضی کم بازده به یونجه تبدیل شد. این طرح‌ها ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه در برداشت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان ادامه داد: کشاورزان منتظر بارش باران هستند اگر باران تا یک ماه دیگر نبارد مجبور هستند خوراک دام‌ها را خریداری کنند. از طرفی هم براساس اعلام هواشناسی در اردیبهشت و خرداد هم بارندگی نخواهیم داشت.

سیامکی افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و به منظور کاهش فشار بر مراتع  این شهرستان، اقدامات لازم برای  رعایت زمان ورود به مراتع، رعایت تعداد دام مجاز و جلوگیری از ورود دام غیرمجاز و مازاد اتخاذ شده است.

اداره کل هواشناسی اعلام کرده است که  میزان بارندگی در استان از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۰ فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۴ درصد کاهش دارد.

براساس این گزارش از ابتدای مهرماه ۹۹تا ۲۰ فروردین ماه امسال میانگین بارش استان تنها ۹۴.۱ میلی متر بوده است.

شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین‌های زراعی، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرهاست.   

۴۷۵ هزار راس دام سبک و ۱۸ هزار راس دام سنگین در شهرستان شیروان نگهداری می‌شود.

کد خبر 597489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha