مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی به همشهری آنلاین گفت: دراستان به دلایل شرایط اقلیمی با دو موضوع محوری فرسایش خاک در بالادست و فرسایش آبی در جلگه مواجه هستیم.

ذهکشی آب

  «علیرضا فلاح نصرت آباد» رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان اعلام کرده بود: عواملی چون رشد شهرنشینی، ازدیاد زباله‌های شهری و صنعتی و جذب شدن برخی مواد شیمیایی در خاک، حفاری‌های معادن، چرای بی‌رویه دام‌ها، استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها و مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی، به فرسایش و آلودگی خاک و تخریب خاک منجر می‌شود.

در همین رابطه «مجتبی شاه نظری» مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی به همشهری آنلاین گفت: دراستان به دلایل شرایط اقلیمی با دو موضوع محوری فرسایش خاک در بالادست و فرسایش آبی در جلگه مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: فرسایش خاک ارتباط مستقیمی با منابع طبیعی و اراضی کشاورزی دارد. با توجه به ساماندهی مراتع و حفظ پوشش جنگلی از سوی منابع طبیعی در حال حاضر مشکلی که برای اراضی پایین دست در بهره برداری مفید از خاک کشاورزی وجود دارد، بحث زهکشی آب در نیمه دوم سال و رها شدن اراضی است.  
شاه نظری با اشاره به اینکه ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان عمدتا در بخش جلگه قرار دارند اظهار کرد: در حال حاضر با عدم خروج آب از اراضی کشاورزی مواجه هستیم که مانع از کشاورزی در نیمه دوم سال می‌شود. این مساله به بحث نبود زهکشی اراضی گره خورده است.  
وی اضافه کرد: در این بخش در استان اقدام خاصی انجام نشده و فرسایش خاک در بالادست و ذهکشی در پایین دست اراضی کشاورزی، در کیفیت خاک تاثیر منفی گذاشته است. از این رو به دنبال مکاتبات با دستگاه‌های ذیربط در خصوص زهکشی و خروج آب از اراضی کشاورزی در نیمه دوم سال هستیم.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ورود فاضلاب به اراضی کشاورزی را از جمله عوامل مخرب تخریب خاک در کنار تغییر کاربری‌های گسترده عنوان کرد و گفت: عدم زهکشی آب در اراضی منجر به محدودیت بهره برداری از خاک و خارج شدن خاک مرغوب از دسترس کشاورزان می‌شود.

کد خبر 597485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha