مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تجهیز و نوسازی ۹۰۰ هکتاراز شالیزارهای استان خبر داد.

نوسازی اراضی

«مجتبی شاه نظری» با اشاره به اینکه این طرح ازسال ۷۴ در استان آغاز شده به همشهری آنلاین گفت: از کل ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان تاکنون بیش از ۸۷ هزار هکتار تجهیز و نوسازی شده‌اند. گیلان در تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری مقام اول کشور را دارد.

وی اصلاح ساختار سنتی شالیزار به مدرن، حذف مرز، آب رو و زهکش اضافی، دسترسی عمومی به جاده و نهر و زهکش، جلوگیری از تکه تکه شدن اراضی و یکپارچه کردن اراضی، تبدیل ناموزون اشکال اراضی به اراضی هندسی، استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی اعم از کود، سم و علف کش را از مزایای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری عنوان کرد.

 شاه نظری با بیان اینکه به دلیل نبود زیر زیرساخت‌های مناسب در کشت دوم و موضوعات مربوط به زهکشی موفقیت چندانی نداشتیم اضافه کرد: در سال جاری با تامین اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان، در بسیاری از مناطق این طرح را آغاز کردیم و موفق شدیم تا پیش از شروع نشاء به کشاورزان تحویل دهیم.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی همچنین اجرای آبیاری تحت‌فشار در اراضی شالیزاری و باغات گیلان نیز گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ارایه تسهیلات به کشاورزان اختصاص یافت که ۸۵ درصد آن به‌ صورت بلاعوض بوده و مابقی سهم آورده کشاورزان خواهد بود.

گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۲۳۸ هزار هکتار آن مربوط به اراضی شالیزاری است. ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند.

کد خبر 607737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha