دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: کاهش سهم یارانه‌های پرداختی و صرفه‌جویی در مصرف بنزین، وجود منابع غنی گاز و کاهش آلودگی هوا از جمله محورهایی است که موجب شده تا در چند سال اخیر استفاده از گاز به‌جای بنزین و حرکت به سمت تولید خودروهای دوگانه‌سوز یا گازسوز مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

اما مشکلات موجود در تامین مخزن سوخت خودروها موجب شده است تا بسیاری از متقاضیان با وجود دریافت سهمیه سوخت خودروهای دوگانه‌سوز همچنان فاقد مخزن سوخت سی‌.ان.جی بوده و خودرو‌سازان قادر به عمل به تعهدات خود نباشند.

علاوه بر این، مشکلات ناشی از فرسودگی و استهلاک موتور در خودروهای دوگانه‌سوز موجب شده است تا این خودروها سهم کمتری در بازار داشته‌ باشند اما مشکل اصلی در گرایش به استفاده از خودروهای گازسوز چگونگی تامین سوخت مورد نیاز این خودروها است.

در شرایطی که احداث جایگاه‌های عرضه سوخت سی‌.ان.جی روند مطلوبی نداشته، مالکان این خودروها برای تامین سوخت مورد نیاز باید ساعت‌های طولانی در نوبت بمانند.

 همچنین نبود گستردگی و توزیع جغرافیایی نامناسب موجب شده است تا سفر با خودروهای گازسوز تنها در محدوده‌ای میسر باشد که امکان دسترسی به جایگاه‌های عرضه گاز وجود دارد. با این وجود و وعده‌های بسیار دست‌اندرکاران امر برای احداث مراکز عرضه گاز سی‌.ان.جی تعداد مراکز احداث شده هنوز قادر به جوابگویی به نیاز متقاضیان نبوده است. شاید یکی از علل روند کند احداث این جایگاه‌ها را باید در میزان سودآوری احداث این مراکز جست‌وجو کرد؛ موضوعی که وزیر نفت در نخستین سمینار سی.‌ان.جی از آن به‌عنوان مانعی در گسترش این مراکز یاد کرد و گفت: اکنون جایگاه‌های سوخت سی. ان.جی سودآوری کافی نداشته و باید شرایط سودآوری آنها فراهم شود.

غلامحسین نوذری با اعلام این مطلب خواستار ایجاد شرایطی شد که بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بخش گازسوز کردن خودروها تمایل نشان دهد. وی افزود: حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت سی‌.ان‌.جی در جهت اهداف دولت است، اما اکنون جایگاه‌های سوخت سودآوری لازم را نداشته و باید شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی با سود مناسب امکان سرمایه‌گذاری در این زمینه را داشته باشد.

این در حالی است که برنامه‌ریزی دولت برای توسعه مصرف گاز در صنعت حمل‌ونقل از سال‌ها قبل آغاز شده اما در شرایطی که 3 سال از اجرای این طرح در دولت نهم سپری شده و مجلس مصرانه پیگیر اجرای این طرح است، هنوز شرایط برای حضور بخش خصوصی، رشد و توسعه مورد نظر و تحقق اهداف پیش‌بینی شده، فراهم نیست.  همچنین درصورت فراهم نشدن زمینه برای ورود بخش خصوصی به این عرصه و حل نشدن مشکلات باید انتظار داشت که بسیاری از این اهداف و برنامه‌ها محقق نشود.

 این در حالی است که اکنون هیچ برنامه اقتصادی و جامعی برای توسعه گاز در حمل‌ونقل وجود ندارد و سازمان‌های مختلفی درگیر توسعه عرضه و مصرف گاز در خودروها هستند که این امر گسترش موازی‌کاری و پیشرفت کند طرح‌های موجود را به‌دنبال داشته است.

همچنین محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور نیز در همایش مذکور خواهان ساماندهی مسئله مدیریت مصرف سوخت و تمرکز آن در یک نهاد شد. وی تاکید کرد: مسئله گاز از دغدغه‌های اصلی ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور است. اگرچه به گفته وی تمرکز مدیریت در این بخش ضروری است، ولی پیش از مدیریت باید برنامه دقیق اقتصادی برای توسعه مصرف گاز در بخش حمل‌ونقل کشور تهیه شود که وظیفه و سهم دولت در این عرصه را مشخص می‌کند.

کد خبر 59708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز