شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر نفت گفت: تا پایان امسال 1800 جایگاه تک منظوره و دو منظوره گاز ساخته می شود.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، سید رضا کسائی زاده در آغاز دومین همایش گاز ایران که از روز شنبه به مدت دو روز در محل همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود، افزود: با ایجاد شرکت گاز خودرو، برنامه گسترده ای برای توسعه ایستگاههای گاز طبیعی فشرده تنظیم شده است به طوری که تاکنون حدود440 جایگاه احداث شده و تا پایان سال 1387 پیش بینی و تدارک برای احداث تا سقف 1000 جایگاه یک منظوره و 800 جایگاه دو منظوره با هدف ایجاد مشارکت حداکثری بخش خصوصی و بومی سازی آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: طرحهای پالایشگاهی برای بیدبلند (2) با ظرفیت 57 میلیون مترمکعب در روز، فاز دوم پالایشگاه ایلام و فازهای 24 و 6 پارس جنوبی با ظرفیت کل 370 میلیون مترمکعب در دست مطالعه و اجراست.

کسائی اضافه کرد: خطوط اصلی انتقال گاز سراسری پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، ادامه خط سوم قزوین - رشت است(5900 کیلومتر با قطر 56 اینچ) و خط دوم شمال - شمال شرق و خطوط شمال غرب حدود 1400 کیلومتر با قطر 48 اینچ است که در مرحله اجرا هستند.

مدیر عامل شرکت گاز ایران با اشاره به اینکه خطوط پنجم، ششم و شمال، شمال غرب کشور در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید خاطرنشان کرد: باتوجه به اختلاف مصرف در فصل های سرد و گرم و برای کاهش اوج مصرف،‌ برنامه احداث مخازن ذخیره سازی زیرزمینی گاز طبیعی در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است که با اجرای طرح های ذخیره سازی در دست مطالعه و اجرا، این شرکت قادر به تامین روزانه 60 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در زمان های اوج مصرف خواهد بود.معاون وزیر نفت گفت: برای صدور گاز ایران به صورت ال ان جی دو طرح عمده در دست بررسی و اجرا است.

کسائی زاده افزود: بازارهای بالقوه و بالفعل گاز ایران شامل چین، هند، پاکستان، ترکیه، اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس شامل کویت، عمان و امارات عربی متحده هستند که به طور عمده از طریق خط لوله، گاز طبیعی ایران را دریافت خواهند کرد و با اجرایی شدن طرحهای در دست بررسی، این کشورها گاز ال ان جی نیز دریافت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به توسعه سریع شرکت ملی گاز ایران تغییرات ساختاری در این شرکت اجتناب ناپذیر است و هم اکنون نیز براساس بند ج اصل 44 قانون اساسی واگذاری شرکت های گازاستانی، شرکت های پالایش گاز به بخش خصوصی مراحل تدریجی خود را طی می کند.

کسائی زاده اضافه کرد: شرکت ملی گاز واگذاری کل شرکت مادر را به بخش خصوصی پیشنهاد کرده که امید است مورد موافقت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه لازمه توسعه صنعت گاز به کارگیری منابع عظیم مالی است، افزود: در سه سال گذشته در بخش پائین دستی 113 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است و قراردادهای منعقده بیش از 133 هزار میلیارد ریال است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: ارزش طرحهای در دست اقدام این شرکت حدود 250 هزار میلیارد ریال برآورد شده است و اعتبارات طرح های شرکت در سال 87 به 56 هزار میلیارد ریال (حدود 6 میلیارد دلار) می رسد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح های مصوب در سفر ریاست جمهوری به استانهای کشور تاکنون 19200 میلیارد ریال جذب شده است.

کسائی با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف میان مدت و درازمدت، مدیریت تقاضای انرژی در کشور با دو چالش بزرگ مواجه است، افزود: نظام قیمت گذاری انرژی و نبود وجود سازوکار کارآمد نظارت بر مصرف انرژی سبب تراز منفی گاز در ماههای سردسال و رشد مصرف بی رویه گاز به ویژه در بخش خانگی شده است.

وی افزود: در این راستا برای کنترل توسعه در بخش خانگی برنامه ریزی لازم انجام شده است و با همکاری شرکت ملی نفت ایران و معاونت برنامه ریزی وزارت نفت برای برقراری توازن عرضه و تقاضا به ویژه در فصل سرما تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر نفت گفت: ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی در راستای تقویت امنیت عرضه آن با استفاده از تجربیات جهانی و مطالعات دقیق علمی و کارشناسی می تواند حد بهینه اتکا به گاز طبیعی را تعیین کند.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اهداف چشم انداز 1403 که لازمه آن افزایش ظرفیت تولید و پالایش گاز طبیعی، احداث خطوط انتقال گاز به همراه ایستگاههای تقویت فشار آن و احداث مخازن زیرزمینی ذخیره گاز طبیعی و امنیت عرضه است، شرکت ملی گاز ایران به سرمایه گذاری عظیمی بالغ بر 129 میلیارد دلار در بخش پائین دستی نیاز خواهد داشت که برای تامین آن جذب منابع خارجی و داخلی، خصوصی سازی و منطقی نمودن قیمت گاز طبیعی از ضروریات خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: درسال نوآوری و شکوفایی این شرکت در مباحث ساختاری و راهبردی، افزایش کارآیی سامانه گاز و دستیابی به فناوریهای جدید برنامه های متعددی را پیگیری می کند.

وی از تدوین طرح جامع شرکت ملی گاز ایران و راهبردهای آن در حوزه پژوهش و فناوری، بهینه کاوی در زنجیره عرضه گاز خبر داد.

کسائی زاده در پایان گفت: بازنگری مقررات اچ اس ای الکترونیکی کردن سامانه آموزش شرکت و جذب نخبگان از دیگر موارد روزآمدی شرکت ملی گاز ایران محسوب می شود.

کد خبر 54915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز