مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

ملخ‌های بومی از نوع مراکشی در مراتع ۶ شهرستان خراسان شمالی، به‌خصوص در ارتفاعات، مشاهده شده‌اند. در حال حاضر ۱۲ کانون ملخ در استان شناسایی شده است.

ملخ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین اظهار کرد: در فصل زراعی جاری خشکسالی همه مراتع و اراضی کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده که یکی از پیامدهای آن ریزش ملخ‌ها در مراتع است و اگر این اتفاق بیفتد، چندین روستا را درگیر می‌کند.

محمد رضایی افزود: اکنون در شهرستان‌های اسفراین، بجنورد، راز و جرگلان، شیروان، فاروج و گرمه در فصل زراعی جاری کانون‌های ملخ به شکل پوره شناسایی شده و برای موفقیت در مبارزه با این آفات باید پوره‌ها به شکل نرم برسند.

وی اضافه کرد: اگر بارندگی رخ دهد، احتمال باز شدن تخم ملخ‌ها وجود دارد و با این اتفاق ملخ‌ها به همه مزارع کشاورزی هجوم می‌برند که این مسأله نگران‌کننده خواهد بود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: امسال توانستیم حدود ۱۰ هکتار از اراضی در معرض خطر را در شهرستان‌ها شناسایی کنیم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، کار سم‌پاشی نیز از فروردین آغاز شده و تا شهریور ادامه خواهد داشت.  

رضایی تأکید کرد: ملخ‌ها به دلیل زمستان‌گذرانی در ارتفاعات از اوایل اسفندماه فعالیت خود را شروع می‌کنند و به دلیل سخت‌گذر بودن تردد در مناطق ارتفاعی استان، مبارزه با آفات ملخ نیز به سختی انجام می‌شود و زمان‌بر است.

بر اساس این گزارش، گستره مراتع فقیر خراسان شمالی بیش از مراتع غنی است، به طوری که ۱۰۶ هزار هکتار از مراتع استان غنی، ۶۱۹ هزار هکتار متوسط و ۶۸۹ هزار هکتار نیز فقیر است و در عین حال ۴۳۴ هزار هکتار جنگل و ۱۸۳ هزار هکتار بیابان نیز داریم.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

بر اساس آمار رسمی، حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان ۲۸هزارکیلومترمربعی واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تأثیر این پدیده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

کد خبر 597066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha