مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

افزایش قیمت خرید محصول گندم از کشاورزان از هر کیلوگرم ۴ هزار تومان به ۵ هزار تومان اقدامی بود که در روزهای پایانی فروردین از سوی دولت انجام شد. اقدامی که منجر به انتقاد کشاورزان شد و آنها معتقدند این افزایش فقط به صورت مقطعی به سود آنها خواهد بود.

گندم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش در استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: کشاورزان معتقدند این افزایش قیمت خرید گندم برای آنها خوشحالی ندارد، به این دلیل که نرخ خرید گندم همچنان همان ۴ هزار تومان است و دولت هزار تومان جایزه مقرر کرده است، در حالی که باید قیمت گندم بر اساس تورم افزایش پیدا کند.

حسن مرادی بیان کرد:  با این اقدام، امسال هم قیمت گندم افزایش نیافته و برای سال آینده ضریب تورم از همان ۴ هزار تومان محاسبه خواهد شد که این مسأله اصلاً به سود کشاورز نیست. اگر امسال به جای هزار تومان جایزه کلاً نرخ خرید گندم را ۵ هزار تومان اعلام می‌کردند، می‌توانست برای سال آینده با افزایش قیمت بیشتری مواجه شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش اظهار کرد: در حال حاضر یونجه و جو کیلویی ۷ و ۸ هزار تومان است که نسبت به گندم دو برابر قیمت بیشتری دارد. اگر این وضعیت ادامه یابد، با توجه به خشکسالی‌ای که با آن روبه‌رو هستیم، مجبور به واردات گندم خواهیم شد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه دامدار وقتی می‌بیند قیمت گندم نصف قیمت یونجه است، بنابراین گندم خریداری می‌کند و همین مسأله باعث خروج گندم از چرخه نان می‌شود.

مرادی گفت: در سال زراعی جاری در شهرستان گراش در استان فارس فقط ۱۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم و اراضی گندم دیم که حدود ۱۳۰۰ هکتار است، امسال به دلیل خشکسالی سبز نشده است و فقط ۱۵۰۰ هکتار از اراضی گندم آبی را در اختیار داریم.

 بر اساس این گزارش، اواخر فروردین‌ماه امسال اعلام شد که برای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رئیس‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، با توجه به کمبود شدید بارندگی، برای حمایت از کشاورزان گندم‌کار مبلغ یک‌هزار تومان علاوه بر قیمت تضمینی گندم (۴ هزار تومان) به عنوان جایزه تقدیم گندم‌کاران شود.

کد خبر 597028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha