پژوهش‌های مهندسی ژنتیکی عمدتا در موش‌ها انجام شده‌اند، اکنون دانشمندان مرغ‌ها و خوک‌هایی ایجاد کرده‌اند که می‌توان ژن‌ها در اندام‌های مورد نظر با استفاده از «قیچی ژنتیکی» هدف قرار داد.

قیچی ژنتیکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساینس دیلی گرچه گونه‌های جانوری مانند خوک شباهت بیشتری به فیزیولوژی انسان دارند اما دانشمندان تا به حال عمدتاً روی موش‌هایی که به روش ژنتیکی اصلاح شده‌اند، تمرکز کرده بودند

اکنون دانشمندان «دانشگاه فنی مونیخ» (TUM)در آلمان، راهی برای مطالعه کارآمد مکانیسم‌های مولکولی مقاومت در برابر بیماری یا مسائل زیست پزشکی در حیوانات مزرعه مانند مرغ و خوک یافته‌اند. این پژوهشگران با مهندسی ژنتیکی مرغ‌ها و خوک‌های ایجاد کردند، که سلول‌هایشان در اندام‌های گوناگون حاوی قیچی ژنتیکی «کریسپر کَس ۹» هستند. به این ترتیب می‌تواان جهش‌های ژنتیکی خاص را در اندام‌های معین این حیوانات وارد کنند یا حتی ژن‌های موجود در آنها را تصحیح کنند.

کریسپر چطور عمل می‌کند

با استفاده از فناوری «کریسپر/ کس۹» (CRISPR/Cas۹) ژن‌ها می‌توانند به راحتی غیرفعال یا به طور خاص اصلاح شوند. این تکنیک از دو جز تشکیل شده است:

ابتدا «RNA راهنما» (gRNA)، توالی کوتاهی که به قطعه  DNA بخشی که اصلاح خواهد شد، متصل می‌شود. نوکلئاز کَس ۹، (قیچی ژن واقعی) به RNA راهنما متصل شده و DNA مورد هدف را برش می‌دهد. این برش مکانیسم‌های ترمیم را فعال می‌کند که این امر می‌تواند عملکردهای ژن را غیرفعال کند یا جهش‌های خاصی را در خود جای دهد.

سودمندی‌های مدل‌های حیوانی جدید

با داشتن این خوک‌ها و مرغ‌های مهندسی‌شده می‌توان بدون ایجاد مدل‌های حیوانی جدید برای هر ژن مورد هدف، جهش‌های ژنی خاص را در اندام‌های این حیوانات وارد یا حتی ژن‌های موجود را اصلاح کرد. این عمل تعداد حیوانات مورد نیاز برای تحقیق را کاهش می‌دهد.

«بنجامین شوستر» از دانشگاه فنی مونیخ گفت:« ایجاد نسل اولیه این حیوانات حدود سه سال به طول انجامید. کَس ۹ اکنون می‌تواند در تمام مراحل رشد حیوانات مورد استفاده قرار گیرد زیرا هر سلول بدن به طور دائم دارای پروتئین کَس ۹ است. ما توانسته‌ایم با موفقیت از این روش در جنین مرغ و همچنین در خوک‌های زنده استفاده کنیم.»

دانشمندان دریافتند که مرغ‌ها و خوک‌های مهندسی شده دارای نوکلئاز کَس ۹ در تمام اندام‌ها هستند که این امر در تحقیقات زیست پزشکی و کشاورزی بسیار مهم است.

«آنجلیکا شنیکه»، دیگر محقق این مطالعه گفت: «به دلیل وجود کَس ۹ در سلول‌ها فرآیندها به طور قابل توجهی تسریع و ساده می‌شوند. حیوانات دارای کَس ۹ به طور خاص امکان غیرفعال کردن ژن‌های مربوط به تومور و شبیه سازی رشد سرطان را فراهم می‌کنند.»

پروفسور شوستر گفت :خوک‌ها و مرغ‌های دارای کَس ۹ محققان را قادر می‌سازند تا آزمایش کنند و دریابند کدام ژن‌ها در شکل گیری صفاتی مانند مقاومت در برابر بیماری مستقیماً در حیوان نقش دارند. مکانیسم سیستم کریسپر کَس ۹ همچنین می‌تواند برای مبارزه با عفونت‌ها با استفاده از ویروس‌های دی.ان.ای مفید باشد. آزمایش‌های اولیه کشت سلول نشان داد که این مورد در حال حاضر برای ویروس هرپس مرغ موثر است.

جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۰ برای زنان کاشف «قیچی ژنتیکی»

دانشمندان چینی و آمریکایی رویان مخلوط انسان-میمون خلق کردند

کد خبر 596681
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha