اجرای مراحل پایانی بزرگراه شمالی کرج با تزریق اعتبارات دولتی سرعت بیشتری گرفته و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است تا پایان عمر دولت دوازدهم از این پروژه مهم ترافیکی بهره‌برداری شود.

بزرگراه شمالی کرج

به گزارش همشهری آنلاین، عملیات اجرایی بزرگراه شمالی کرج که از آن با عنوان کمربندی شمالی نیز یاد می‌شود مرداد ۱۳۹۵ به طور رسمی آغاز شد و طبق برنامه زمان‌بندی مقرر شده بود که طی سه سال از این پروژه مهم بهره‌برداری شود. اما این بزرگراه مهم هنوز زیر بار ترافیک نرفته است؛ بزرگراهی به طول ۱۷ کیلومتر که برای آن ۱۱ تقاطع غیرهمسطح پیش‌بینی شده بود و با تکمیل آن منطقه حصار کرج به مناطق شمالی و غربی این کلانشهر متصل می‌شود.

قرار بود این پروژه با اعتبارات مدیریت شهری کرج اجرا شود، اما در میانه‌های اجرای پروژه، به‌دلیل مشکلات اعتباری، تکمیل آن با معضل روبه‌رو شد و از برنامه زمان‌بندی عقب‌ ماند. پس از پایان مهلت سه‌ساله پیش‌بینی‌شده برای ساخت بزرگراه، استانداری البرز با توجه به اهمیت این بزرگراه به‌عنوان مکمل آزادراه شهید همت در البرز، برای کمک به تکمیل این پروژه اعلام آمادگی کرد و از اوایل سال ۱۳۹۹ با موافقت سازمان برنامه و بودجه مقرر شد اعتبارات دولتی برای تکمیل این پروژه تخصیص یابد و بزرگراه نیز تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد. با این حال بزرگراه هنوز هم به بهره‌برداری نرسیده و نزدیک است که انتظار تکمیل آن برای ساکنان کلانشهر کرج و مسافرانی که قصد عبور از این شهر را دارند وارد سال پنجم شود.

استاندار البرز از انجام شدن همه تعهدات دولت برای کمک به اجرای این پروژه خبر داد و گفت: ساخت این بزرگراه با توجه به نقشی که در تسهیل رفت‌وآمد به ۱۳ استان دارد، نه‌تنها برای ساکنان کلانشهر کرج، بلکه برای مردم سایر استان‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. بر همین اساس نیز دولت تلاش کرده با کمک به اجرای این پروژه که قرار بود با اعتبارات مدیریت شهری ساخته شود، در محقق کردن یک خواسته زیرساختی اجتماعی مشارکت کند.

بزرگراه شمالی کرج در انتظار تحقق وعده پیمانکار | تخصیص اعتبار ۵۰۰میلیاردتومانی دولت به پروژه

عزیزالله شهبازی اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات اعتباری و اقتصادی موجود، با دستور رئیس‌جمهور تا کنون نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای سرعت دادن به اجرای این پروژه تخصیص یافته است و منتظریم که شهرداری و پیمانکار این پروژه را تکمیل کنند.

وی با اشاره به اینکه تکمیل این پروژه طی دو سال اخیر به خواست اجتماعی تبدیل شده است، بیان کرد: قرار بود بزرگراه تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد که عواملی مانند شیوع کرونا و برخی مشکلات دیگر امکان محقق شدن این هدف را نداد. اما تمام تلاش‌ها معطوف شده که پروژه‌های نیمه‌کاره ازجمله محور هشتگرد-طالقان و این پروژه تا پایان دولت به سرانجام رسانده شوند.

استاندار به رفع معارضان اجرای این پروژه از سوی اداره کل راه و شهرسازی البرز اشاره کرد و گفت: دولت و دستگاه‌های مربوطه همه کارهای لازم را برای گره‌گشایی در این مسیر و بهره‌برداری از بزرگراه شمالی کرج انجام داده‌اند و اکنون از شهرداری و پیمانکار پروژه انتظار می‌رود که در زمان مناسب و مقرر به تعهدات خود عمل کنند.

اهمیت اجرای این پروژه با توجه به گلوگاه بودن کرج و قرار داشتن آن در مسیر ۱۳ استان و همچنین سهم ۱۸درصدی البرز از ترددهای جاده‌ای کشور بسیار زیاد ارزیابی می‌شود. ضمن اینکه حدود ۶۰ درصد ترددهای جاده‌ای البرز مربوط به مسافران سایر استان‌هاست. به گفته مسئولان، ۱۴ کیلومتر از این بزرگراه ۱۷کیلومتری در اراضی دولتی قرار دارد که زمین‌های اطراف آن نیز برای اجرای پروژه‌های تفریحی و گردشگری در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

کنارگذر شمالی کرج از انتهای اتوبان همت آغاز شده و به آزادراه کرج-قزوین منتهی می‌شود. این پروژه به عنوان مکمل پروژه آزادراه همت-کرج می‌تواند ترافیک را از شمال شهر به سمت محورهای غربی کرج انتقال دهد و گلوگاه‌های ترافیکی موجود در این نقاط را رفع کند.

کد خبر 596558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha