مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران سفرهای انجام‌شده به این استان در نوروز ۱۴۰۰ را در حالی حدود ۹۶ درصد کمتر از سفرهای نوروزی۹۸ اعلام کرد که موج سنگین سفرها به این استان طی روزهای تعطیل ابتدایی سال، انتقادهای متعددی را در جامعه و به ویژه بین مردم مازندران در پی داشت.

بارندگی جاده چالوس

به گزارش همشهری آنلاین، نوروز ۱۴۰۰ برای مازندران در حالی پشت‌سر گذاشته شد که بر خلاف نوروز ۱۳۹۹ که اقداماتی برای منع سفرها به این استان انجام شده بود و تمام زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری این استان تعطیل بودند، امسال همه واحدهای اقامتی و پذیرایی گردشگری مازندران مجاز به فعالیت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودند و ورودی‌های مازندران نیز به طور کامل به روی مسافران و گردشگران باز شده بود. اما با وجود این حجم از سفرها مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران امروز از کاهش سفرهای نوروزی به مازندران نسبت به نوروز دو سال پیش خبر داده است. اظهارنظری که احتمالا ریشه در موج ایجاد شده علیه آزاد گذاشتن سفرها در نوروز به عنوان عامل اصلی اوج‌گیری کرونا در کشور دارد.

سیف‌الله فرزانه با اشاره به برنامه‌ریزی وزارتخانه برای کاهش سفرها در دوران کرونا اظهار کرد: تلاش وزارتخانه جلوگیری از سفر بود، اما با توجه به اینکه امسال دومین نوروزی بود که با محدودیت‌های کرونایی مواجه شده بودیم، برنامه‌ریزی مدون برای نظارت بر سفرها و جلوگیری از انجام سفرهای غیرمجاز در برنامه وزارتخانه قرار گرفت.

وی با اشاره به نظارت بر نحوه ارائه خدمات در تأسیسات گردشگری رسمی مازندران افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه در بخش اقامتی و چه در تأسیسات پذیرایی از مهم‌ترین مؤلفه‌های نظارتی بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه رفتار منطقی مردم در شرایط فعلی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد، گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر رعایت نشدن اصول بهداشتی در تأسیسات گردشگری مجاز گزارش نشده، اما خواست ما انجام نشدن سفرهای غیرضروری تا رسیدن به نقطه ثبات و شرایط امن در جامعه است.

البته مقایسه آماری انجام‌شده از سوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران مربوط به نوروز امسال و نوروز ۹۸ است، اما بنا به اظهارات سایر مسئولان استان و طبق مشاهده‌ها، حجم سفرهای نوروزی امسال به مازندران نسبت به سال قبل بسیار بیشتر بود.

با نگاهی عمیق‌تر به اظهارات مطرح شده توسط مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، این اظهارنظر فرزانه را می‌توان به برنامه‌ریزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای نوروز ۱۴۰۰، مخالفت وزیر بهداشت با انجام هر گونه سفر، عامل اصلی مطرح شدن سفرهای نوروزی در ایجاد موج چهارم کرونایی و در نهایت ارتباط داد. علی‌اصغر مونسان اسفند پارسال گفته بود که برای سفرهای نوروزی در شرایط کرونایی طرحی آماده شد و در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به تصویب رسید.

 اشاره وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سفرهای مدیریت شده در قالب تورهای گردشگری و اقامت در اماکن و زیرساخت‌های مجاز گردشگری بود که به گفته او وزارت بهداشت به دلیل رعایت شدن پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن کمترین دغدغه را در ارتباط با این سفرها دارد. مونسان تأکید کرده بود که سفرهای انبوه بدون برنامه موجب نگرانی است و این‌که هرکس با ماشین شخصی راهی سفر شود و در هرجا اقامت داشته باشد غیرقابل کنترل است. تا جایی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنج روز پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ در سفری که به مازندران داشت خواستار تحمل شهروندان برای نرفتن به سفر نوروزی شد و هشدار داد که سفر نوروزی به مازندران با توجه به چرخش ویروس جهش یافته کرونا در کشور و شرایط جغرافیایی خاص مازندران، این استان را وارد موج چهارم شیوع کرونا خواهد کرد.

 به بیانی صریح‌تر اعلام کاهش ۹۶ درصدی سفر به مازندران در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به نوروز غیرکرونایی ۱۳۹۸ را می‌توان به نوعی مبرا کردن حوزه گردشگری از سفرهای انجام شده به مازندران تلقی کرد. چرا که میزان سفرها به مازندران در نوروز ۱۴۰۰ بر اساس آمارها و مشاهدات بسیار زیاد بود و مازندرانی‌ها فضایی تقریبا عادی و بدون ممنوعیت‌های کرونایی را شاهد بودند.

به گفته سرهنگ علیرضا قدمی، رئیس پلیس راه مازندران فقط تا پایان هفته نخست فروردین میزان سفرها به مازندران حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافت و حتی تعداد تصادف‌های نوروزی در مسیرهای منتهی به مازندران نیز ۵۰ درصد بیشتر شد؛ روندی که تا آخرین روز تعطیلات نوروزی ادامه داشت و یکی از عوامل جدی موج چهارم کرونا در کشور محسوب می‌شود.

امسال برخلاف نوروز سال گذشته، تأسیسات و اماکن گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ویژه دوران کرونا مجاز به فعالیت بودند و به همین دلیل آماری از سفرهای نوروزی توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران مبنی بر کاهش سفرها اعلام شد. اما نکته مهم اینجاست که بخش قابل توجهی از سفرهای انجام‌شده به مازندران ارتباطی با اقامت در این زیرساخت‌ها نداشت، بلکه مربوط به سفر خوش‌نشین‌ها و مهمانانی بود که در ویلاهای شخصی یا خانه‌های استیجاری سکونت داشتند. آزاد بودن سفر به مازندران موجب شد در نوروز کرونایی ۱۴۰۰ شرایطی تقریباً عادی از میزان و شکل سفرها به مازندران مشاهده شود و به همین دلیل اعلام این که سفرها به این استان با کاهش ۹۶ درصدی همراه بود برای شهروندان و ساکنان این استان چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و قابل پذیرش نیست. بر همین اساس شاید بیان بهتر و بدون هدفگذاری این خبر عنوان شده توسط مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بتوان کاهش ۹۶ درصدی حضور مسافران در زیرساخت‌های اقامتی رسمی مازندران دانست.

کد خبر 595712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha