سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از تاخیر مجلس در اصلاح قانون انتخابات گفت: در چند سال اخیر با توجه به فضای مجازی شاهد بودیم هنوز قانونی در این خصوص نداریم؛ اخیراً در کلاب هاوس گروه‌هایی تشکیل می‌شود که می‌تواند جنبه تبلیغی هم داشته باشد و جریان را به سمت و سویی بکشاند، آیا این‌ها می‌تواند مصداق تبلیغات زودهنگام باشد؟

کدخدایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی در دیدار جمعی از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت و بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران،  به نقش احزاب در انتخابات اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات در انتخابات ما نقش احزاب است؛ انتخابات در همه دنیا فعالیتی است که پیش‌فرض و مقدمه‌اش احزاب هستند.

کدخدایی اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما حزب به معنای واقعی خودش پا نگرفته است در حالی که در قانون اساسی به این مسأله به خوبی اشاره شده است.

وی با بیان اینکه احزاب در انتخابات سهمیه ندارند، گفت: در کشور ما ارتباط احزاب با فرد کاندیدا به نحوی است که اگر آن فرد مورد حمایت حزبی، صاحب کرسی و دارای مسئولیتی شود و احیاناً از عهده مسئولیتش به خوبی برنیاید، آن حزب به هیچ عنوان پاسخگو نیست؛ لذا احزاب باید در انتخابات سهمیه روشن داشته باشند و پس از انتخابات هم نسبت به عملکرد نمایندگان حزبی خود پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند.

مجلس اقدام موثری برای اصلاح قانون انتخابات نکرده است

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به اصلاح قانون انتخابات گفت: ایرادات و نواقص قانون انتخابات را از سالیان دور بارها از تریبون سخنگویی گفته‌ام و متأسفانه مجلس محترم هنوز آن‌طور که باید و شاید نتوانسته برای رفع ایردات و نواقص قانون انتخابات اقدام مؤثری انجام دهد؛ در حالی که نیاز به قانون جامع انتخابات به وضوح قابل مشاهده است.

وی افزود: به عنوان مثال راجع به تبلیغات با توجه به پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر با توجه به فضای مجازی شاهد بودیم هنوز قانونی در این خصوص نداریم؛ اخیراً در کلاب هاوس گروه‌هایی تشکیل می‌شود که می‌تواند جنبه تبلیغی هم داشته باشد و جریان را به سمت و سویی بکشاند، آیا این‌ها می‌تواند مصداق تبلیغات زودهنگام باشد؟

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به هزینه تبلیغات و پول‌هایی که از سوی ستادهای انتخاباتی و کاندیدا در انتخابات خرج می‌شود، گفت: راجع به این پول‌ها و هزینه‌های که بعضاً به صورت هنگفت خرج می‌شود نیز هنوز راهکار نظارتی تعیین نشده و قانون در این خصوص ساکت است.

کدخدایی در ادامه به بحث عدم افشای عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها که برخی‌ها مدعی شفاف‌سازی شورای نگهبان هستند، پرداخت و گفت: با توجه به اینکه قانون، شورای نگهبان را از افشای عمومی دلایل رد صلاحیت منع کرده است، فقط به طور خصوصی دلایل رد صلاحیت را به خود فرد اعلام می‌کنیم.

وی راجع به گمانه زنی در خصوص رایزنی‌ها و تعامل برخی کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان گفت: هرکس که ادعای این را داشت که رایزنی کرده و تأیید صلاحیت خواهد شد، حتماً کذب است.

 کدخدایی به مشارکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان نقش بسزایی در عدم مشارکت مردم در انتخابات دارد، باید گفت که اصلاً به این نحو نیست چرا که طبق نظرسنجی مراکز معتبر، نقش شورا بسیار کم و زیر یک درصد اعلام شده است در حالی که مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی نقش بیشتری در عدم مشارکت مردم در انتخابات داشته است.

کد خبر 595669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha