مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

استاندار از افت محسوس بارش‌ها در مناطق بالادست گیلان خبر داد و گفت: کاهش ۳۲درصدی بارش‌ها در این مناطق نگران‌کننده است.

کم آبی

به گزارش همشهری آنلاین، «ارسلان زارع» با بیان‌ اینکه بر اساس پیش‌بینی هواشناسی میزان بارش‌ها در روزهای پایانی فروردین و نیز اردیبهشت و خرداد بیشتر از میانگین سال‌های گذشته نیست، بر صرفه‌جویی در مصرف آب برای مدیریت بهینه فصل زراعی تأکید کرد و گفت: کشاورزان بر اساس برنامه ابلاغی و تقویم زمانی‌ای که جهادکشاورزی تعیین کرده است برای نشای برنج خود اقدام کنند.

در همین زمینه امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، نیز از نوبت‌بندی آب سد سفیدرود به مدت ۲۰ روز برای مناطق بالادست استان خبر داد و به همشهری آنلاین گفت: با توجه به کاهش بارش‌ها و آب شدن زودهنگام برف‌ها در ارتفاعات، این مناطق از ذخیره آب مناسبی برخوردار نیستند. طبق پیش‌بینی هواشناسی گیلان، در ماه‌های اردیبهشت و خرداد با افزایش ۱/۹ (یک و نه دهم) درجه‌ای هوا نسبت به سال گذشته روبه‌رو خواهیم بود و احتمال اینکه در اواخر فصل زراعی در مناطق خارج از شبکه آبیاری سد سفیدرود با کم‌آبی مواجه شویم، زیاد است.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان در ادامه از تصمیم کمیته منابع آب استان برای زمان‌بندی رهاسازی آب سد سفیدرود خبر داد و افزود: از ۵ اردیبهشت برای مناطق شرقی و از ۹ اردیبهشت برای مناطق غربی گیلان آب سد رهاسازی و هدایت می‌شود. این طرح به مدت ۲۰ روز ادامه پیدا می‌کند و مقرر شده کشاورزان طی این مدت برای نشای شالی‌ها اقدام کنند. طبق تقویم زراعی امسال، بعد از ۲۰ اردیبهشت هیچ کاشت نشایی نباید داشته باشیم. در غیر این صورت، کشاورزان در زمان خوشه‌زنی شالی با مشکل کم‌آبی مواجه خواهند بود.

مرادی به شخم بهاره شالیزارهای استان نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون در مناطق شرقی و غربی گیلان ۸۰ درصد و در مرکز استان حدود ۴۰ درصد شخم بهاری اجرا شده است.

کد خبر 595581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha