مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

مزارع گندم امسال در استان خراسان شمالی به شدت درگیر آفت سن گندم هستند. مساله‌ای که این روزها نگرانی مسئولان مربوطه و کشاورزان را به دنبال داشته است. پیش بینی می‌شود در فصل زراعی جاری مقابله با این آفات در ۱۵ هزار هکتار از اراضی انجام شود.

سم‍‍‍پاشی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت: خسارت سن گندم امسال به دلیل بارندگی کم بیشتر از سال قبل به مزارع سرایت کرده است. ۶۵ درصد اراضی کشاورزی استان را مزارع گندم و جو تشکیل می‌دهند که تاکنون سم‌پاشی پنج هزار هکتار از گندمزارهای مناطق گرم استان انجام شده است.

محمدرضایی افزود: مبارزه شیمیایی با سن مادر گندم در مناطق گرم این استان از جمله شهرستان‌های اسفراین، گرمه، جاجرم به پایان رسیده و سمپاشی در مناطق معتدل و خنک استان هم آغاز شده است.

وی اضافه کرد:  مناطق خنک استان نیز کشتزارهای فاروج، شیروان، بخش‌هایی از بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان را شامل می‌شود. نکته مهم و حساس این است که کشاورزان در سمپاشی شتاب کنند تا سن مادر به پوره تبدیل نشود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: البته آفت سن گندم بومی کشور است و راهی جز مبارزه با آن نداریم. این آفت ۹ ماه از سال را در ارتفاعات می‌گذراند از مرداد ماه در اماکن تابستان گذران و از فصل پاییز به ارتفاعاتی می‌رود که به آن اماکن زمستان گذران می‌گویند.

وی اضافه کرد: سن گندم از جمله آفت‌های تک نسلی هستند. ۸ ماه از سال را در مزراع گندم فعالیت می‌کند. از اواخر اسفندماه با گرم شدن هوا به مزارع مهاجرت می‌کنند و ما اکنون در مرحله حساسی برای مقابله با این آفت قرار داریم.

رضایی در مورد آفات سن گندم توضیحاتی ارائه کرد و افزود: سن گندم در دو مرحله برای مزارع ایجاد خسارت می‌کند. در مرحله مادری که در حال حاضر با آن درگیر هستیم. سن مادر از برگ‌ها و جوانه‌ها تغذیه می‌کند و منجر به خسارت کمی گندم می‌شود. بعد از آن مرحله جفت گیری و تخم گذاری در بوته‌های گندم فرا می‌رسد. از اواخر اردیبهشت و خرداد پوره‌ها از تخم بیرون می‌آیند و این مرحله خطرناک و آسیب زاست چون از گندم تغذیه می‌کنند زهرابه‌هایی داخل گندم تولید می‌کنند که خاصیت نانوایی گندم را کاهش می‌دهند و گندمی که از سن گندم به دست آید در نانوایی خوب خمیر نمی‌شود و حتی منجر به تلخی آرد می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  گفت: بحث مبارزه هم به عهده خود کشاورز هست ما امکانات لازم را  در اختیارشان قرار می‌دهیم و به طور مکرر هم از مزارع بازدید داریم. همه تلاش خود را می‌کنیم که در مرحله مادری مبارزه انجام شود تا تخم گذاری و عوارض کمتر شود.

بر اساس این گزارش کشاورزان سال گذشته در سطح حدود ۲۰ هزار هکتار با سن مادر و پوره گندم به موقع مبارزه کردند.

۹۸ هزار هکتار از دیمزارها و ۴۷ هزار هکتار از کشتزارهای آبی خراسان شمالی امسال زیر کشت گندم رفته است.

کد خبر 595510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha