تیم بایدن حتی پیش از پایان گفتگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران در وین برابر ایران عقب نشست و این عقب‌نشینی زمانی روی داد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آمادگی دولت برای لغو تحریم‌ها در ازای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای خبر داد. به این ترتیب، تمام اهرم‌های فشار را بدون دریافت چیزی رها کردند. 

نخستین کنفرانس خبری جو بایدن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از انتخاب،‌ هیات تحریریه نیویورک پست در سرمقاله‌ای نوشته است تیم جو بایدن حتی پیش از این که گفتگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران در وین تمام شود در برابر ایران عقب‌نشینی کرد. این عقب‌نشینی زمانی روی داد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آمادگی دولت برای لغو تحریم‌ها در ازای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای خبر داد. به این ترتیب تمام اهرم‌های فشار را بدون دریافت چیزی رها کردند. 

تحریریه نیویورک پست می‌گوید ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حتی حاضر نشد در برابر پرسش‌های متعدد احتمال لغو تحریم‌های جداگانه‌ای که برای تروریسم، نقض حقوق بشر، و برنامه موشک‌های بالستیک وضع شده است را رد کند. 

ادعای سخنگوی کاخ سفید: امروز با ایران مذاکره غیرمستقیم می‌کنیم

روحانی: بعضی‌ها از مذاکره وین می‌ترسند | همه کمک کنند تا واکسن به بازار بیاید

این عقب نشینی تنها دو روز پس از مذاکرات غیرمستقیم عنوان شد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، آن را یک موفقیت توصیف کرد. 
اروپایی‌ها تلاش کردند بایدن را مجاب کنند در روز نخست ریاست جمهوری‌اش بعضی تحریم‌های ایران را لغو کند، اما او گفت تهران باید گام اول را بردارد و به توافق بازگردد. 

اتحادیه اروپا: پنج‌شنبه درباره اطمینان کامل از برجام مذاکره می‌شود

رایزنی رییس هیات مذاکره‌کننده روسیه در نشست وین با عراقچی

کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ تقریبا به ایران فشار بسیاری آورد. بایدن در مسیر از دست دادن اهرم فشار است و به ایران اجازه خواهد داد منابع مالی را صرف اقدامات خود بیشتری کند. 

تهران از آمریکا خواسته است تمام درآمد توقیف شده حاصل از صادرات خود را که ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود در ازای یک ماه توقف فعالیت‌های هسته‌ای آزاد کند. واشنگتن این پیشنهاد را رد کرده، ولی در مقابل پیشنهاد کرده است بعضی منابع مالی توقیف شده را آزاد کند و صدور معافیت‌هایی برای صادرات نفتی در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی و کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته را در نظر بگیرد. ایران این پیشنهاد را رد کرده است. 

هیچ دلیلی برای عجله نیست. با انقضای محدودیت‌های برجام ایران در هر صورت طی یک دهه همین مسیر هسته‌ای شدن را خواهد رفت. این تهران است که باید عجله کند؛ زیرا به غیر از چین و نزوئلا با کشور دیگری نمی‌تواند رابطه تجاری داشته باشد. 

حال بایدن، برای حفظ «میراث» رئیس قبلی‌اش، در آستانه ارائه دسترسی ایران به میلیاردها دلار دیگر است. 

کد خبر 595233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha