مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

افزایش نقاط رانشی در مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی مازندران علاوه بر این که مشکلات مرتبط با این پدیده را بیشتر کرده، دغدغه‌ها برای جلوگیری از زمین‌لغزش‌ها در آینده را نیز افزایش داده است.

رانش زمین

همشهری آنلاین – اشکان جهان‌آرای: استان مازندران با توجه به موقعیت جغرافیایی، وضعیت آب و هوایی، قرار گرفتن روی گسل زلزله و ساختار متفاوت خاک در مناطق مختلف، یکی از مناطقی است که رانش زمین بارها در آن رخ داده است. این پدیده طبیعی که در برخی از نقاط مازندران به «وِلِشت» معروف است، از گذشته در نقاط مختلف مازندران مشاهده می‌شد. اما افزایش آمار زمین لغزش‌ها در مازندران طی چند سال اخیر خسارات ناشی از رانش زمین را در این استان بیشتر کرده است.

رانش‌های دو سال اخیر در مناطق مسکونی کوهستانی و راه‌های جنگلی و روستایی مشکلات متعددی را برای ساکنان این مناطق ایجاد کرده است. آخرین مورد این رانش‌ها نیز شب گذشته در جاده رویان-گلندرود رخ داد که دست‌کم به طول ۵۰ متر و عمق ۱۰ متر بخشی از این جاده پرتردد روستایی را تخریب کرد. در حال حاضر با بازگشایی موقت این مسیر برای خودروهای سبک، صرفاً رفت و آمدهای ضروری انجام می‌شود، اما از تردد خودروهای سنگین جلوگیری شده است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان این که مناطق رانشی مازندران طی سال‌های اخیر افزایش یافت، گفت: پارسال برای بهتر شدن وضعیت نقاط رانشی در راه‌های روستایی کارهایی انجام شد. اما تعداد نقاط رانشی بسیار بیشتر از میزان اعتباراتی است که برای بازسازی این مناطق و تثبیت نقاط داریم.

علی‌اصغر احمدی افزود: تثبیت بستر و ساخت دیواره‌های مناسب و بهسازی مسیرهای آسیب دیده با توجه به تعدد این نقاط اعتبار زیادی را نیاز دارد.

وی یکی از اقدامات در حال انجام را پیگیری برای مطالعات مربوط به اجرای پروژه‌های پیشگیرانه در مناطق مستعد رانش بیان کرد و گفت: در کنار بهسازی نقاط رانشی، باید در این زمینه مطالعات اساسی و دقیق انجام شود تا برنامه‌های آینده‌نگرانه‌ای برای پیشگیری از رانش‌ها اجرا شود.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران: ۲۸۰ روستای مستعد رانش زمین در مازندران با میزان رانش پذیری متفاوت شناسایی شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: ما این نگرش را در مورد روستاهای مستعد رانش هم در دست اجرا داریم. ۲۸۰ روستای مستعد رانش زمین در مازندران با میزان رانش پذیری متفاوت شناسایی شده که شرایط و موقعیت آن‌ها را برای انجام مطالعات دقیق زمین‌شناسی به منظور اجرای طرح‌های پیشگیرانه در اختیار پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار داده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران افزود: با توجه به شرایط کنونی مازندران از نظر رانش زمین، همزمان با اجرای پروژه‌های بهسازی باید روش کار طرح‌های پیشگیرانه نیز درباره مناطق مستعد رانش مشخص شود تا از آسیب‌های بیشتر در آینده جلوگیری شود.

اقدامات فوری برای گلندرود

گستره و عمق رانش‌ها در مناطق مختلف مازندران متفاوت است و به همین دلیل اولویت‌بندی برای رسیدگی به این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رانش گسترده جاده جنگلی و کوهستانی گلندرود در شهرستان نور که از یک سال پیش مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه ایجاد کرد یکی از نمونه‌های مهم رانش زمین در مازندران است.

فرماندار نور درباره رانش اخیر این منطقه با بیان این که اقدامات اساسی برای ایمن‌سازی نقاط رانشی محور اسپی‌اُ به گلندرود در حال برنامه‌ریزی است، به همشهری آنلاین گفت: در پی رانش زمین در محور گلندرود، برای برقرار شدن تردد فعلا جاده موقت برای مردم منطقه ایجاد شده و تردد برای خودروهای سنگین ممنوع است.

علی شادمان اظهار کرد: در حال حاضر مراکز علمی دانشگاهی و دستگاه‌های مرتبط در حال تحقیق و بررسی برای انجام اقدامات مناسب و علمی هستند تا این محور بهسازی شود. اما شرایط این محور همچنان خاص است و رانش عمق دارد.

وی افزود: این جاده به خاطر وجود تعداد زیادی روستا و همچین گردشگرپذیر بودن منطقه، محوری پرتردد در طول سال است که باید برای رفع آن اقدامات پایه‌ای انجام شود.  شرایط خاص زمین و رانش در این منطقه سال‌هاست موجب نگرانی مردم و انسداد محور که راه دسترسی به روستاهای بالادست شهرستان‌های نور و نوشهر است شده و باید این نگرانی به طور کلی رفع شود.

فرماندار نور: با توجه به شرایط پیش آمده، رفت و آمد از جاده گلندرود برای خودروهای سنگین ممنوع است.

زمین لغزش یا رانش پدیده‌ای است که بر اثر حرکت لایه‌های رسوبی متراکم و غیرمتراکمی که بر روی یک سطح شیبدار به دلایل مختلف ناپایدار شده اند رخ می دهد. این حرکت لایه ها ممکن است بسیار کند رخ دهد و فقط چند میلی متر در سال جابه‌جایی داشته باشد. در برخی موارد نیز با سرعت و حجم بیشتری اتفاق می افتد که خسارات زیادی را بر جای خواهد گذاشت.

رانش می تواند بر اثر زلزله، فعالیت های آتشفشانی، تغییر مسیر آب های زیرزمینی، به هم خوردن شیب زمین، فرسایش خاک و حتی ساخت و ساز های کارشناسی نشده در زمین های شیب دار و با مقاومت پایین رخ دهد. این پدیده حتی ممکن است در بستر دریاها اتفاق بیفتد و به دو دسته لغزش انتقالی یا ساده و لغزش دایره ای یا چرخشی تقسیم می شود.

رانش زمین در راه‌های کوهستانی نقاط مختلف مازندران از غرب تا شرق این استان طی چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته و به نظر می‌رسد این روند و میزان نشست زمین در این مسیرها همچنان در حال افزایش است. با فرارسیدن فصل بهار نیز معمولا تعداد رانش‌ها در مناطق مستعد بیشتر خواهد شد.

کد خبر 595107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha