مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

قطع و سرقت درختان حاشیه جاده‌ها در برخی نقاط مازندران شکل متفاوت و کمتر شناخته شده‌ای از قاچاق چوب است که می‌توان نمونه‌هایی از آن را در محور قائمشهر-ساری مشاهده کرد.

قطع درخت

همشهری آنلاین – اشکان جهان‌آرای: قاچاق چوب به عنوان یک منبع درآمد غیرقانونی برای سودجویان که بیشتر در جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی شمال مشاهده می‌شد، مدتی است به حاشیه جاده‌های مازندران کشیده شده است.

قطع بی سر و صدای تعدادی از درختان حاشیه اتوبان قائمشهر-ساری یکی از آخرین موارد قاچاق چوب از کنار جاده‌های مازندران است. در حاشیه جنوبی این محور پرتردد که به موازات راه‌آهن از قائمشهر تا ساری امتداد می‌یابد درخت‌هایی با سن حدود ۲۰ سال قرار دارند که گاهی هم بهانه‌ای برای توقف کوتاه‌مدت مسافران می‌شوند. اما مدتی است که از تعداد این درخت‌ها کاسته می‌شود.

با توجه به تردد روزانه قطارهای باری و مسافری و تردد کارکنان برخی واحدهای صنعتی یا ساکنان روستاها و مناطق مسکونی حاشیه این مسیر، احتمال قطع شدن درخت برای جلوگیری از مزاحمت دید لوکوموتیورانان وجود دارد. اما پیگیری این موضوع از اداره کل راه‌آهن شمال به عنوان متولی حریم ریلی نشان می‌دهد اقدام به قطع درختان از سوی این دستگاه انجام نشده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، قطع کردن درختان توسط این نهاد را تایید نمی‌کند و می‌گوید: اداره کل راه‌آهن شمال در برخی نقاط مثل پیچ‌ها، مناطق مسکونی، راهبندها یا مناطق جنگلی برای دید کافی لوکوموتیورانان اقدام به هرس درختان و قطع سرشاخه‌های آن‌ها می‌کند، اما درختی را قطع نمی‌کنیم.

خدایار طالبی با بیان این که راه‌آهن مالکیتی نسبت به درخت‌های حاشیه ریل ندارد، می‌افزاید: اتفاقا این اداره کل با اهدافی مانند کنترل سیلاب و جلوگیری از رانش سالانه بین دو تا سه هزار نهال در حاشیه ریل می‌کارد.

سرقت درختان حاشیه جاده‌ها در مازندران
سودجویان خسارات زیادی را با قطع درخت‌ها و سرقت تابلوها و علائم به راهداری وارد می‌کنند

وی با اشاره به دیوارکشی حریم ریلی راه‌آهن در محور قائمشهر-ساری تصریح می‌کند: البته ما همیشه با قطع درخت در حواشی راه‌آهن هم مواجه بودیم. بنا بر آن‌چه که در این عکس‌ها دیده می‌شود، درخت‌ها پشت دیوار حریم ریلی راه‌آهن قرار دارند و در حریم جاده‌ای قرار گرفته‌اند و مدیریت و نظارت این حریم با راهداری است.

رئیس اداره راهداری شهرستان ساری، قطع شدن درخت‌ها توسط متخلفان و سودجویان را تایید می‌کند. «سید علی صادقی» به همشهری آنلاین می‌گوید: متأسفانه افراد سودجو و متخلف خسارات زیادی را با قطع درخت‌ها و حتی سرقت تابلوها و علائم به راهداری وارد می‌کنند.

وی می‌افزاید: این درخت‌ها اوایل دهه ۸۰ توسط نیروهای جهاد و راهداری کاشته شدند و سال‌هاست که باعث زیبایی بخشی از این مسیر شده‌اند. اما متأسفانه عده‌ای سودجو دور از چشم راهداران اقدام به قطع درخت‌ها و قاچاق چوب آن می‌کنند.

رئیس اداره راهداری شهرستان ساری اظهار می‌کند: چندی پیش در همین محدوده قائمشهر-ساری تعدادی از قاچاقچیان چوب را شناسایی کردیم و تحویل مراجع قضایی دادیم که پرونده‌شان در حال رسیدگی است. اما باز هم شاهد انجام این تخلف هستیم.

سرقت درختان حاشیه جاده‌ها در مازندران
سودجویان دور از چشم گشت‌های راهداری و نیروهای نظارتی در ساعات خلوت شبانه‌روز اقدام به قطع بعضی درختان حاشیه جاده ها می‌کنند

صادقی با اشاره به تلاش راهداری برای افزایش تعداد درخت‌های حاشیه جاده‌ها می‌گوید: راهداری تلاش می‌کند به وظیفه خود برای حفظ و زیباسازی حریم عمل کند. امسال در بیش از ۴ کیلومتر از این محور نهال‌های سه ساله جنگلی مانند بلوط و چنار کاشتیم.

این مسئول با اشاره به گستره تحت مدیریت راهداری شهرستان ساری خاطرنشان می‌کند: راهداری مرکز استان ۱۵۴۷ کیلومتر جاده را تحت مدیریت و نظارت دارد که طبیعتاً امکان نظارت همزمان بر تمام این محورها وجود ندارد. متأسفانه متخلفان نیز در فرصت مناسب اقدام به سرقت تابلو و علائم و قطع درختان می‌کنند. دستگاه‌های قضایی و اجرایی همکاری خوبی برای برخورد با متخلفان دارند. اما به هوشیاری و همکاری خود مردم هم نیاز داریم تا این قبیل تخلفات کاهش یابد.

مشاهدات میدانی از این محدوده نیز نشان می‌دهد که سودجویان دور از چشم گشت‌های راهداری و نیروهای نظارتی در ساعات خلوت شبانه‌روز اقدام به قطع بعضی از این درختان می‌کنند. اما تعدد درخت‌های موجود در این محور، و خارج بودن از محدوده مسکونی و محل رفت‌وآمد عابران پیاده سبب می‌شود که این تخلف کمتر به چشم بیاید.

کد خبر 595027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha