مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: به منظور حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی – فرهنگی، طی سال گذشته ۲۸ پروژه ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی استان از سوی این اداره کل و یا در قالب پروژه مشارکتی به اجرا در آمد.

بنای تاریخی قزوین

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا خزائلی مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین با اشاره به فعالیت‌های مرمتی این اداره کل در سال ۹۹ گفت: سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته برای حفاظت، مرمت و جلوگیری از آثار ارزشمند تاریخی استان علی‌رغم مشکلات کمبود اعتبار در این حوزه، ۲۸ بنای تاریخی از محل اعتبارات استانی و ملی و تحت نظارت کارشناسان اداره کل مرمت شده که از مهمترین آنها می‌توان به مرمت بخش‌هایی از مسجد جامع عتیق، ساباط تاریخی خیابان عبید زاکانی، خانه تاریخی زینعلی، مجموعه تاریخی سردار، گنبد آمنه‌خاتون، کف‌سازی محوطه دولتخانه صفوی، آب‌انبارهای تاریخی حکیم، زنانه‌بازار و حاج‌کاظم، برج‌های خرقان و … که همه این بناها از آثار ثبت شده ملی هستند، اشاره کرد.

خزائلی از اجرای بیش از ۱۰ پروژه مرمت مشارکتی خبر داد و افزود: همچنین در سال ۹۹ پروژه‌های مشارکتی متعددی اعم از مرمت امامزاده حسین (ع)، مساجد تاریخی پنجه‌علی، سبز و ملامهدی، گراند هتل، خانه‌های تاریخی نبوی و حکیم‌ افضل، دیوار سرای وزیر و …. در قالب مشارکت با دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی انجام شده و برخی از آنها در دست اجراست که تمرکز در سال جاری بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد بود.

به گفته‌ی وی ۳۱ اثر تاریخی و فرهنگی این استان در سال ۹۹ ثبت ملی شدند که از این تعداد شش مورد مربوط به آثار منقول، ۱۲ مورد به آثار غیر منقول، چهارمورد به آثار طبیعی و هشت مورد به آثار ناملموس اختصاص داشته است.

 تا کنون ۱۴۵۹ اثر از استان قزوین شامل آثار تاریخی منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 594815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha