مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: در ماه مبارک رمضان تقاضا و استقبال برای اهدای خون بیشتر بعد از افطار انجام می شود و ازسویی هم در ساعات بعد از افطار منع تردد شبانه در حال اجرا است، باهماهنگی انجام شده اهدا کنندگان خون می توانند با اطمینان خاطر خون اهدا کنند و جریمه هم نمی‌شوند.

اهدای خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا مهدی‌زاده مدیرکل انتقال خون استان تهران اظهار کرد: در پی تشدید قوانین تردد به خاطر بروز موج چهارم کرونا ماه رمضان در شرایطی متفاوت آغاز می شود که تداخل منع تردد شبانه برای اهدای خون محدودیت ایجاد می کند، با هماهنگی های انجام شده اهدا کنندگان خون می توانند در ماه مبارک رمضان ساعات بعد از افطار حتی تا ۱۲ شب برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

مهدی‌زاده گفت: به رغم اینکه روزه‌داری منافاتی با اهدای خون ندارد، به خاطر اهمیت ویژه تامین خون برای بیماران و عدم تمایل بعضی از روزه داران برای اهدای خون در طول روز در ایام ماه مبارک رمضان، هماهنگی انجام شد اهدا کنندگان خون که پس از افطار حتی تا ساعت ۱۲ شب به برخی از مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه و خون اهدا کنند و با اعلام شماره پلاک خودروهایشان جریمه شکستن محدودیت تردد شامل حالشان نخواهد شد.

مهدی زاده افزود: طی ماه مبارک رمضان مرکز وصال واقع در خیابان وصال شیرازی تا ساعت ۲۴ و مراکز ستاری (منطقه ۵، بزرگراه ستاری، بالاتر از مجتمع کوروش، نبش بلوار خلیل آبادی) و تهرانپارس (منطقه ۴ تهرانپارس، ضلع غربی پارک پلیس، انتهای خیابان سیزدهم شرقی) تا ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه پذیرای داوطلبان و اهدا کننده خون فعال هستند و غیر از مرکز اهدای خون نارمک و مترو امام خمینی(ره) که در این ایام تعطیل هستند، ساعات کار بقیه مراکز مثل گذشته خواهد بود.

مهدی زاده تاکید کرد: ماه مبارک رمضان را در سال جاری در شرایطی متفاوت و حساس برای بیماران نیازمند به خون پشت سر می‌گذاریم، کلیه اهداکنندگان را به شرکت در این ضیافت و نجات جان انسان ها بر سرسفره ماه مبارک رمضان دعوت می کنیم تا با مراجعه به مراکز اهدای خون با اهدای خون در طرح «ضیافت نجات» مشارکت کنند. چون در ماهی که از هزار ماه برتر است نجات جان یک انسان که خداوند آن را برابر با نجات جان تمام انسان‌ها می‌داند از بالاترین حسنات است.

وی اعلام کرد: اهداکنندگان خون می توانند برای جلوگیری از اتلاف وقت با اخذ نوبت اینترنتی از طریق پرتال www.ibto.ir با اهدای خون به یاری بیماران بشتابند.

بنا بر این گزارش، هر سال با شروع ماه مبارک رمضان میزان استقبال و مراجعه برای اهدای خون نسبت به مدت مشابه ایام دیگر کاهش می‌یابد و امسال هم با توجه به اینکه موج چهارم کرونا شدت یافته است میزان اهدای خون نیز کاهش دارد و با توجه به این محدویت ها و با جریمه نشدن اهداکنندگان خون در ساعات بعد افطار در طرح منع تردد شبانه تدبیری است که میزان استقبال برای اهدا ی خون را افزایش خواهد داد و اهداکنندگان هم با اطمینان خاطر برای اهدای خوت اقدام خواهند کرد.

 با شیوع کرونا از اسفند ماه سال گذشته شاهد کاهش  ۵تا ۳۰ درصدی اهدای خون بودیم و در حال حاضر هم حدود ۸درصد اهدای خون کاهش دارد، اگرچه تا کنون خون موردنیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی با استفاده از شبکه ملی خون رسان در سرتاسر کشور تامین شده است و به رغم کاهش ذخایر خون کمبودی در خصوص تامین خون نداشتیم، اما نیاز است که اهدا کنندگان در شرایطی مانند ایام تعطیلی و نوروز اهدای خون را فراموش نکنند  و به فکر بیماران باشند.

کد خبر 594777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha