سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم بابت ثبت خانه خود نگرانی نداشته باشند و واحدهای مسکونی خود را در این سامانه ثبت کنند.

مسکن

به گزارش همشهری آنلاین  محمد اسلامی  با اشاره به اجرای طرح ثبت واحدهای مسکونی در سامانه املاک و اسکان گفت: مردم نگران نباشند و واحدهای مسکونی خود را در این سامانه ثبت کنند، اگر واحدی اضافه برای فرزندان خود و یا در شهرستانی دارند، جای نگرانی از ثبت آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: سال گذسته یک میلیون و ۲۰۰ واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی شد. اجرای این طرح با هدف جلوگیری از تلاطم قیمت مسکن و اجار بهاء انجام می‌شود. این طرح شامل کسب وکارهای انبوه سازان نمی‌شود.

اسلامی درباره وضعیت مستاجران با توجه به کرونا گفت: مصوبه ستاد کرونا درباره تمدید قراردادهای اجاره همچنان معتبر است و به زودی از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا میزان افزایش مجاز نرخ اجاره بهاء اعلام می‌شود.

 سرپرستان خانوار باید طی مدت  ۲ ماه (۱۹ فروردین تا ۱۹ خرداد) بر اساس زمانبندی به سامانه http://amlak.mrud.ir مراجعه و اطلاعات محل سکونتی و ملکی خود را ثبت کنند.

 مهم‌ترین هدف از اجرای طرح ثبت املاک خانوارهای مالک و مستاجر در سامانه املاک و اسکان، اخذ مالیات از خانه‌های خالی عنوان می‌شود اما به گفته مسئولان یکی دیگر از اهداف این کار شناسایی محل اسکان خانوارهای شهری و روستایی است.

مالیات به چه خانه‌هایی تعلق می‌گیرد

بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (قانون مالیات بر خانه‌های خالی)، هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده (۱۶۹مکرر) این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم- معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه

همچنین بر اساس توضیحات مسئولان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص، اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، بدین معنی خانه‌های خالی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاها اگر خانه خالی از سکنه باشند مشمول مالیات نیست.

هر خانوار بر اساس قانون می‌تواند یک اقامتگاه دائمی در شهر محل سکونت و یک اقامتگاه فرعی در شهری غیر از محل سکونت داشته باشد که مشمول مالیات نیست، مازاد بر آن اگر هر واحدی داشته باشد مشمول مالیات خواهد شد و اگر واحدهای بیشتری داشته باشند اما خالی نباشند مشمول مالیات نخواهد شد.

کسانی که در سامانه ثبت‌نام می‌کنند کد یکتایی مبنی بر آدرس الکترونیک خانوار از سامانه دریافت می‌کنند و همه خدمات دولتی که زین پس دریافت خواهند کرد مبتنی بر این کد یکتایی صادره است.

هر خانواری که نسبت به درج اطلاعات نادرست اقدام کند یا اطلاعات خود را در سامانه درج نکند، علاوه بر آنکه کد یکتا را دریافت نمی‌کند از خدمات دولتی نمی‌تواند استفاده کند، بر این اساس این خانوارها مشمول دو برابر جرایم مالیاتی خواهند شد.

 در قانون برای شخصیت‌های حقوقی اعم از شرکت‌ها و سایر شخصیت‌های حقوقی که دارای واحدهای مسکونی هستند جرایم مالیاتی دو برابر اشخاص حقیقی لحاظ شده است.

اطلاعات واحدهای مسکونی فاقد سند از طریق شهرداری‌ها و تعاونی‌ها در حال تکمیل است و اسناد تعاونی نیز ملاک عمل خواهد بود.

کد خبر 594769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha